| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Faktoring - kto może z niego skorzystać?

Faktoring - kto może z niego skorzystać?

Faktoring jest dobrym rozwiązaniem na brak płynności finansowej. Wiele firm musi radzić sobie z zatorami płatniczymi, utrudniającymi bieżące funkcjonowanie i uniemożliwiającymi dalszy rozwój. Rozwiązaniem dla tych przedsiębiorstw jest faktoring, który jako metoda finansowania stale zyskuje na popularności. Powstaje jednak pytanie czy każda firma może skorzystać z tej usługi?

Kto może skorzystać z faktoringu?

Główną funkcją jaką spełnia faktoring jest finansowanie działalności przedsiębiorstwa. W ramach umowy pomiędzy faktorem, czyli wyspecjalizowaną instytucją finansową, a faktorantem, czyli firmą prowadzącą działalność gospodarczą, faktor zobowiązuje się do uiszczenia wynagrodzenia za nabywane wierzytelności wystawcy faktury. Faktoring jest rozwiązaniem odpowiednim dla wszystkich firm wystawiających faktury z odroczonym terminem płatności, którym długie, bywa że nawet kilkumiesięczne oczekiwanie na zapłatę za wykonaną usługę czy dostarczony produkt znacznie utrudnia funkcjonowanie. Dzięki niemu możliwe jest terminowe regulowanie należności, co z kolei podnosi wiarygodność przedsiębiorstwa w opinii klientów, kontrahentów, a także instytucji finansowych.

Działalność faktora wiąże się z pewnym ryzykiem, z czego największe dotyczy faktoringu bez regresu, kiedy to faktor bierze na siebie całkowitą odpowiedzialność za niewypłacalność dłużnika. Według danych Polskiego Związku Faktorów ta forma stanowi aż 38% rynku, dlatego też rodzime banki oraz wyspecjalizowane spółki faktoringowe stawiają pewne wymagania wobec podmiotów, które chciałyby skorzystać z ich pomocy. Jednym z nich jest udokumentowanie stażu rynkowego faktoranta – wymagania wahają się od 6 do 36 miesięcy. Informacja o doświadczeniu firmy na rynku stanowi pewnego rodzaju zabezpieczenie i świadczy o jej renomie, co z kolei może przenosić się na relacje z kontrahentami i klientami. Dla faktora ważna jest bowiem faktorowalność firmy, o której świadczy jej współpraca z licznymi i stałymi odbiorcami, czy posiadanie klientów z sektora B2B. Wśród innych warunków, jakie stawiają niektóre instytucje, są między innymi minimalna wartość rocznych dochodów i maksymalny termin płatności faktury.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

Zapisz się na nasz Newsletter!

Rozwiązaniem dla podmiotów, które borykają się z zatorami płatniczymi, jednak nie spełniają wymagań firm faktoringowych, są nowe rozwiązania pojawiające się na rynku. Przykładem są internetowe platformy aukcji faktur, takie jak Faktorama.pl. Za ich pośrednictwem przedsiębiorca może wystawić na sprzedaż pojedyncze faktury, nawet o niewielkiej wartości. Nie ma też konieczności podpisywania długoterminowych umów, wymagających przekazania całego obrotu firmy do faktoringu. To idealne rozwiązanie dla podmiotów z sektora MSP, które miewają problem z dostępem do finansowania z rynku.

Komu opłaca się faktoring?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

SaldeoSMART

SaldeoSMART to ewolucja w księgowości.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »