REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Etykieta produktu spożywczego – producent nie może oszukiwać konsumenta

Maria Szadkowska
Zakupy fot. Fotolia
Zakupy fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Coraz częściej promowane są akcje zachęcające konsumentów do dokładnego analizowania etykiet kupowanych przez siebie produktów w celu zwiększenia społecznej wiedzy o spożywanej żywności i podniesieniu, jakości spożywanych produktów. Mimo wielu akcji nadal jednak za mało Polaków zwraca uwagę na informacje zawarte na etykietach lub traktuje je pobieżnie często nie rozumiejąc, co zawierają.

Zgodnie z prawem etykieta może zachęcać do zakupu, ale równocześnie nie może wprowadzać w błąd. Głównie chodzi o szatę graficzną produktu przedstawiającą coś, co mogłoby znajdować się w produkcie i zachęciło do jego zakupu, a tymczasem w składzie tego nie ma lub jest w śladowych ilościach. Również nie może zawierać nazw mylących lub cech, jakich produkt albo nie posiada albo posiada je każdy produkt z takiej kategorii np. jogurt zawierający wapń. Zabronione jest przypisywanie środkowi spożywczemu właściwości zapobiegających chorobom, jeśli takowych właściwości nie posiada. Jeśli producent umieszcza na produkcie informację o większej niż normalnie ilości minerałów, witamin, tłuszczy czy jakichkolwiek innych składników musi to udowodnić.

REKLAMA

Czyny nieuczciwej konkurencji i jej zwalczanie w obrocie gospodarczym

Ekologicznie?

REKLAMA

W nurcie zdrowej żywności, ekologii i ochrony środowiska powstaje wiele towarów oznakowanych jako eco, ekologiczne, zdrowa żywność.  Jakie produkty są faktycznie eco, jak wygląda ich oznakowanie i jakie normy muszą spełnić, aby zasługiwały na miano ekologicznych? Sformułowanie „ekologiczny” może znajdować się tylko na żywności wyprodukowanej przy użyciu naturalnych nawozów i środków ochrony roślin. W tym celu powinna posiadać specjalny certyfikat uprawniający do oznakowania jej znakiem rolnictwa ekologicznego. Znak żywności ekologicznej to listek z gwizdek na jasnozielonym tle, nie wystarczy, więc aby towar zawierał napis – ekologiczny czy znak stworzony przez producenta.

Z zasady producent informacjami na etykiecie nie powinien wprowadzać w błąd konsumenta, co do składu i właściwości oferowanego produktu. Niestety w praktyce producenci wielokrotnie korzystają z coraz nowszych sztuczek, aby ominąć przepisy chroniące konsumentów.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak dokonać wyboru?

Najważniejsze jest porównywanie podobnych produktów, a raczej ich składu, jak dużo mięsa jest w produkcie mięsnym, albo procent soku w soku, nie każdy, bowiem produkt zawierający się w grupie sok czy produkt mięsny jest tak samo dobry i tak samo naturalny. Różnicą w przypadku zdrowszych produktów nie zawsze jest cena, dlatego nie warto kierować się kryterium im coś droższe tym lepsze. Wiele firm produkuje zdrowe i dobre produkty w przystępnych cenach, a wiele drogie i niemające nic wspólnego z ekologią i zdrowym żywieniem poza ładnym opakowaniem. Dlatego też najważniejszym kryterium wyboru powinien być skład produktu.

Nie daj nabrać się na slogan!

Jeśli na jogurcie jest napis „bez konserwantów” nie oznacz to wcale, iż jest on lepszy od takiego samego stojącego obok bez napisu, jogurty są bowiem grupą produktów które nie mogą być utrwalane konserwantami chemicznymi. Podobnie jest z napisem – „bez cholesterolu” na wyrobach z olejów roślinnych, które cholesterolu zawierać zwyczajnie nie mogą. Zakup soku z napisem 100% również nie jest gwarancją na czysty sok a jedynie na udany marketing, bowiem zazwyczaj po przeczytaniu składu okazuje się, że wielkie 100% maleje do 20% soku a reszta składników to woda i substancje zapachowo-smakowe.

Spór konsumenta z instytucja finansową

Świadomy konsument to zdrowy konsument, dlatego tak ważne jest robienie zakupów w oparciu o powyższe wytyczne i nie danie się wykorzystać producentom, których głównym celem jest sprzedaż produktu nie zaś jego wysoka, jakość. Im wyższe wymagania klientów i ich samoświadomość tym lepsze produkty będzie można spotkać na sklepowych półkach dopóki zaś konsumenci godzą się na spożywanie konserwantów i chemicznych zamienników producenci nie zmienią swoich praktyk.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

REKLAMA

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

REKLAMA