| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Konkurencyjność w kryzysie

Konkurencyjność w kryzysie

Kryzys gospodarczy sprawił, że wiele firm ratując sytuację finansową tnie koszty produkcji, redukuje zatrudnienie albo skraca czas pracy. Nie wiele traktuje kryzys, jako możliwość zajęcia lepszych pozycji startowych w walce o klienta po wyjściu z recesji. Przedsiębiorstwa często przejmują strategię przetrwania, zapominając o tym, że po ciężkim okresie nadejdzie ożywienie. Eksperci radzą, by firmy myślały przyszłościowo, szukały okazyjnych fuzji i przejęć i nie bały się zmian modeli biznesowych.

Kryzys sprzyja rozwojowi

Przeciwieństwem strategii przetrwania jest myślenie przyszłościowe, poszukiwanie szans i alternatywnych możliwości rozwoju firmy. Wbrew pozorom kryzys stwarza ku temu wiele możliwości. Firma Apple Computer w kryzysowych latach 2001-2003 zwiększyła wydatki na cele badawczo-rozwojowe. W efekcie w ofercie spółki pojawił się internetowy sklep muzyczny i oprogramowanie iTunes, a także urządzenia iPod Mini i iPod Photo. Właśnie od tego czasu datuje się okres gwałtownego wzrostu tej spółki.

Zaangażuj się w poważne przedsięwzięcia

Choć większość inwestycji dotyczących tworzenia nowych produktów i technologii informacyjnych lub produkcyjnych będą przynosić korzyści dopiero po recesji, nie zwlekaj z ich realizacją. Podczas gdy inni są skupieni na myśleniu o przetrwaniu, rywalizacja na rynku jest mniej odczuwalna.

Brak odpowiednich środków na realizację tych inwestycji nie powinien powstrzymywać biznesmena przed angażowaniem się w poważne przedsięwzięcia. Tu może pomóc określenie priorytetów. Trzeba wybierać te inwestycje, które mogą znacząco wpłynąć na poprawę sytuacji finansowej firmy w dłuższej perspektywie.

Polecamy: Firma w kryzysie – restrukturyzacja zobowiązań

Nie bój się przyjęć i fuzji

David Rhodes i Daniel Steller w „Harvard Business Review” radzą też wykorzystać dekoniunkturę do fuzji i przejęć. Jest to dobra okazja, by przez konsolidację branży zmienić dotychczasowy układ sił.

Monitorowanie finansowej i operacyjnej kondycji konkurentów pomoże podjąć właściwą decyzję w tym względzie - dokładna analiza potencjalnych przedmiotów przyjęcia przyczyni się do ograniczenia ryzyka towarzyszącego tego typu transakcjom.

Zmiana modelu finansowego

Firmy zajmujące mocną pozycję na rynku szybciej niż konkurenci dostosują swoje modele biznesowe do zmian, które nadejdą w branżach po recesji. Zapewni im to długoterminową przewagę konkurencyjną i wzmocni pozycję na rynku.

Przedsiębiorcy muszą się liczyć z tym, że wraz ze wzrostem gospodarczym na rynku pojawią się nowi konkurenci i wówczas zmiana modelu biznesowego i tak będzie niezbędna. Firma IBM jest dobrym przykładem, kiedy zmiana w podejściu do modelu może zagwarantować sukces przedsiębiorstwu.

Na początku lat 90. XX wieku firma odnotowała pierwszy od 1940 roku spadek przychodów i poniosła straty. Zarząd zaczął się zastanawiać nad zmianą jej modelu biznesowego. Późniejszy wzrost ekonomiczny i rosnąca konkurencja spowodowały, że firma odeszła od tradycyjnej działalności w branży IT i przyjęła nową strategię działania, rozpoczynając działania w innych obszarach. Dzięki temu IBM przekształcił się z producenta komputerów w dostawcę rozwiązań i usług komputerowych, a także usług finansowych.

Zobacz: Jakie są skutki naruszenia zasad transportu drogowego?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Dziennik Gazeta Prawna

Największy polski dziennik prawno-gospodarczy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »