| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Najczęściej popełniane błędy biznesowe

Najczęściej popełniane błędy biznesowe

Każdy przedsiębiorca, który zaczynał działalność gospodarczą wie, że nawet przy najlepszym przygotowaniu nie da się uniknąć pewnych błędów. Tym bardziej w okresie spowolnienia gospodarczego, kiedy wiele firm zaczyna chaotycznie szukać sposobów na przetrwanie.

3. Błędy marketingowe

a. Ustalenie złej ceny produktu

Jednym z głównych błędów, który popełniają przedsiębiorcy przy wycenie produktów jest odniesienie się do kosztów ich wytworzenia. Nie tylko początkujący biznesmeni wyceniają swoje usługi lub produkty poniżej ich wartości rynkowej. Zdarza się to także tym, którzy od lat działają w danym segmencie.

Właścicielka sklepu z biżuterią, który działał w miejscowości turystycznej po sezonie miała problem ze sprzedażą kolekcji letniej. Aby pozbyć się zalegającego towaru szefowa tego sklepu zleciła swoim podwładnym zmniejszyć cenę tego, co się nie sprzedaje o połowę. Jedna z pracownic tego sklepu źle zrozumiała polecenie i zamiast obniżyć cenę, zwiększyła ją dwukrotnie.
Jaki był efekt? Po powrocie do sklepu jego właścicielka zobaczyła, że cała kolekcja biżuterii letniej została sprzedana.

W ustaleniu optymalnej ceny produktu, dzięki której firma będzie mogła jak najwięcej zarobić może pomóc rozmowa ze swoimi byłymi lub potencjalnymi klientami. Kilka krótkich pytań zadanych tym osobom umożliwi szybkie ustalenie optymalnej ceny dla danej oferty handlowej.

Pytania, które warto jest zadać:

  • Gdybyś rozważał zakup danego produktu przy jakiej najniższej cenie byłby on według Ciebie dobrej jakości?
  • Gdybyś rozważał zakup danego produktu jaka cena według Ciebie byłaby przystępna i świadczyła o dobrej jakości?
  • Gdybyś rozważał zakup danego produktu przy jakiej cenie byłby on według Ciebie drogi, jednak wciąż byłbyś skłonny go kupić?
  • Gdybyś rozważał zakup produktu przy jakiej cenie byłby on według Ciebie tak drogi, że nie kupiłbyś go?

b. Reklama – testuj i sprawdzaj

Specjaliści zajmujący się problemem skutecznego promowania małych firm radzą, że warto jest testować swoje reklamy i promocje. Są takie sytuacje, kiedy jedynie zmiana nagłówka reklamy może zwiększyć skuteczność oferty nawet o 500 proc.

Wówczas przedsiębiorca może odebrać o pięć razy więcej zamówień na dane produkty czy usługi i pięciokrotnie zwiększyć zyski.

Zmierzenie skuteczności dotyczy nie tylko nagłówka reklamy, ale także struktury oferty lub formularza zamówień.

c. Brak konsekwencji w reklamowaniu się

Jednym z najczęstszych niepowodzeń w kampaniach reklamowych jest brak konsekwencji w reklamowaniu się. Często się zdarza, że firma rusza z kompanią reklamową, promuje dany produkt czy usługę przez jakiś czas, jednak ta reklama nie przynosi spodziewanych rezultatów.

Mimo dobrze opracowanej strategii reklamowej firma nie generuje widocznych zysków. Często w takiej sytuacji zarząd podejmuje decyzję o wstrzymaniu wszelkich działań promocyjnych, co jest błędem.

Trzeba też pamiętać, że wizerunek firmy buduje się latami, a to właśnie on jest najlepszym środkiem reklamy.

d. E-marketing – brak konsekwencji w działaniu

Kolejnym błędem popełnianym przez właścicieli małych firm jest rezygnacja z wysłania ofert mailem po tym, jak nie dostali odpowiedzi na już wysłane propozycje. Co zatem można zrobić, by podnieść ogólny poziom sprzedaży produktu czy usługi korzystając z sieci? Po prostu wysłać przygotowana ofertę jeszcze raz.

Trzeba jednak uważać, aby nie działać zbyt nachalnie i nie zrażać do siebie potencjalnych klientów. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że za drugim czy trzecim razem odbiorca zwróci uwagę na ofertę firmy.

e. Obciążenie klienta ryzykiem przy zakupie w sieci

Do często spotykanych błędów marketingowych należy także obciążenie klienta ryzykiem przy zakupie produktu.

Aby zwiększyć sprzedaż elektroniczną należy zminimalizować wszelkie ryzyko, które jest po stronie klienta. Żeby ta strategia była skuteczna trzeba dać potencjalnemu nabywcy jak najdłuższą gwarancję na swoje usługi.

Ponadto dobrze jest również zapewnić klienta, że będzie on miał możliwość zwrotu produktu i zabezpieczyć dostawę zamówionego towaru.

Zobacz: Rejestracja osób niepełnosprawnych prowadzących działalność w PFRON - krok po kroku

Działanie według zasady „Po odejściu od kasy reklamacji nie przyjmujemy” jest złym kierunkiem w strategii marketingowej. Często reklamacje towaru dotyczą zwykłych pomyłek. Klient może zamówić sweter, a zamiast tego dostać kardigan. Dlatego warto jest stale monitorować swoją stronę internetową, aby była czytelna i zawierała wszystkie wyjaśnienia.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Stawski Syty Adwokacka Spółka Partnerska

Specjalista w dziedzinie prawa inwestycji budowlanych, zamówień publicznych, nieruchomości, procesu zarządzania i transakcji nieruchomościami oraz prawa autorskiego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »