| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Firmy w ewidencji gminnej - zawieszenie działalności gospodarczej

Firmy w ewidencji gminnej - zawieszenie działalności gospodarczej

Osoba fizyczna rejestrując firmę składa formularz EDG-1. Pozwala to uzyskać wpis do gminnej ewidencji przedsiębiorców, NIP i REGON, załatwić zgłoszenie do ZUS jako płatnika składek dokumentów. Formularz ten może jednak zostać złożony nie tylko jako wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej lub zmiany wpisu w tej ewidencji. EDG-1 służy także do zgłoszenia informacji o zawieszeniu działalności gospodarczej oraz informacji o jej wznowieniu. Najkrótszy okres zawieszenia to 1 miesiąc, maksymalny to 24 miesiące.

Przedsiębiorca informuje o zawieszeniu działalności gospodarczej, a nie występuje o wyrażenie zgody na jej zawieszenie. Pomimo, że w tej sprawie należy złożyć wniosek. Jest to jednak wniosek o dokonanie odpowiedniego wpisu w ewidencji, a nie wniosek o wyrażenie przez urząd zgody na zawieszenie działalności gospodarczej. 

W przypadku wykonywania działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej jest skuteczne pod warunkiem jej zawieszenia przez wszystkich wspólników.

Niekiedy przedsiębiorcy sądzą, że muszą uzyskać zgodę na zawieszenie działalności, gdyż zatrudniania pracowników odbiera prawo do zawieszenia działalności gospodarczej i od reguły tej nie ma żadnych wyjątków. Prowadzi więc to do wniosku, że urzędnicy na poziomie ewidencji gminnej skontaktują się z ZUS, sprawdzą czy według dokumentów ZUS firma nie zatrudnia pracowników, a dopiero potem zostanie wydana decyzja ze zgodą na zawieszenie działalności.

Są to błędne wyobrażenia – urzędy są przez przedsiębiorcę tylko informowane o zawieszeniu działalności. Obostrzenia co braku pracowników ma odzwierciedlenie w konstrukcji formularza EDG-1. Składając go składa się jednocześnie oświadczenia o niezatrudnianiu pracowników (pole 3 w rubryce 21 „Informacja o zawieszeniu działalności gospodarczej”).

Zobacz: Czy należy zgłosić wykonywanie pozarolniczej jednoosobowej działalności gospodarczej pracodawcy?

Jest też pułapka w nowych przepisach. Warunek nie zatrudniania pracowników wprowadza ustawa o swobodzie działalności gospodarczej. W momencie wprowadzania nowych przepisów wydawało się, że chodzi tu o pracownika zatrudnionego na umowę o pracę. ZUS uważa jednak, że chodzi też o zleceniobiorców. W komunikacie dla płatników składek W sprawie obowiązujących od 31 marca 2009 r. zmian w przepisach dotyczących zgłoszenia rozpoczęcia, zawieszenia lub wznowienia wykonywania pozarolniczej działalności przez przedsiębiorców w ramach tzw. "jednego okienka” ZUS poinformował, że nie dokona wyrejestrowania płatnika składek w sytuacji, gdy płatnik nadal zatrudnia osoby w zakresie dopuszczalnym przepisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, za które ma obowiązek składania dokumentów ubezpieczeniowych (np. zleceniobiorców).

Wynika to z tego, że np. ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych za pracownika, w rozumieniu tej ustawy, uważa także osobę wykonującą pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarła z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Zuzanna Świerc

specjalistka w zakresie gospodarki finansowej i rachunkowości podmiotów leczniczych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »