| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Zarządzanie wiedzą jako część strategii biznesowej

Zarządzanie wiedzą jako część strategii biznesowej

Zarządzanie wiedzą to zespół sposobów gromadzenia i wykorzystywania wiedzy zgromadzonej przez firmę i wiedzy pracowników firm. Jest to także próba tworzenia nowej wiedzy, a także zwiększenie jej zrozumienia.

W Polsce działają dwie organizacje, które zajmują się tą tematyką – Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Wiedzą i Stowarzyszenie Praktyków Zarządzania Wiedzą. Jednym z głównych celów tych placówek jest dążenie do integracji środowisk nauki i praktyki dla rozwoju polskiej gospodarki opartej na wiedzy.

Najważniejsze pojęcia

Wśród podstawowych terminów związanych z zarządzaniem wiedzą są m.in.: dane, informacja, wiedza, zarządzanie wiedzą, kompetencje, transfer, innowacja itd. Od sposobu ich zdefiniowania zależy konstrukcja elementów metodyki zarządzania.

Według definicji Cranfield School of Management zarządzanie wiedzą to ogół procesów umożliwiających tworzenie, upowszechnianie i wykorzystanie wiedzy do realizacji celów organizacji.

Zobacz: Egzekucja majątku przedsiębiorcy po ogłoszeniu upadłości - porada

W procesie zarządzania wiedzą biorą udział takie czynniki jak:

  • Identyfikacja wiedzy (źródeł wiedzy, klas i kategorii wiedzy);
  • Gromadzenie (przechowywanie, zapisywanie) wiedzy,;
  • Organizowanie zgromadzonej wiedzy (klasyfikacja, kategoryzacja, dostosowywanie);
  • Dzielenie się wiedzą (rozpowszechnianie wiedzy, zachęcanie do wykorzystania, motywowanie do zorganizowanego gromadzenia wiedzy);
  • Uczenie się (proces wykorzystania wiedzy w bieżącym działaniu);
  • Tworzenie nowej wiedzy (proces polegający na wyciąganiu wniosków z wiedzy uzyskanej od innych i z własnych doświadczeń i działań).

Warto jest odróżniać tworzenie wiedzy od tworzenia zasobów wiedzy, które odbywa się poprzez zorganizowane przechowywanie określonego rodzaju materialnych nośników informacji. Może to być np. gromadzenie informacji wybranych przez człowieka z przekazywanych mu wiadomości, a także klasyfikacja i systematyzacja zgromadzonych zapisów informacyjnych w celach łatwego wyszukania i dostępu do określonej informacji.

Zobacz: Jakie zmiany w przewozie osób od 7 kwietnia 2011?

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Wśród podstawowych terminów związanych z zarządzaniem wiedzą są m.in.: dane, informacja, wiedza, zarządzanie wiedzą, kompetencje, transfer, innowacja itd.
Wśród podstawowych terminów związanych z zarządzaniem wiedzą są m.in.: dane, informacja, wiedza, zarządzanie wiedzą, kompetencje, transfer, innowacja itd.

Personel i Zarządzanie 4/201730.03 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Mateusz Ostrowski

Analityk rynku produktów bankowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »