| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Zarządzanie wiedzą jako część strategii biznesowej

Zarządzanie wiedzą jako część strategii biznesowej

Zarządzanie wiedzą to zespół sposobów gromadzenia i wykorzystywania wiedzy zgromadzonej przez firmę i wiedzy pracowników firm. Jest to także próba tworzenia nowej wiedzy, a także zwiększenie jej zrozumienia.

W Polsce działają dwie organizacje, które zajmują się tą tematyką – Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Wiedzą i Stowarzyszenie Praktyków Zarządzania Wiedzą. Jednym z głównych celów tych placówek jest dążenie do integracji środowisk nauki i praktyki dla rozwoju polskiej gospodarki opartej na wiedzy.

Najważniejsze pojęcia

Wśród podstawowych terminów związanych z zarządzaniem wiedzą są m.in.: dane, informacja, wiedza, zarządzanie wiedzą, kompetencje, transfer, innowacja itd. Od sposobu ich zdefiniowania zależy konstrukcja elementów metodyki zarządzania.

Według definicji Cranfield School of Management zarządzanie wiedzą to ogół procesów umożliwiających tworzenie, upowszechnianie i wykorzystanie wiedzy do realizacji celów organizacji.

Zobacz: Egzekucja majątku przedsiębiorcy po ogłoszeniu upadłości - porada

W procesie zarządzania wiedzą biorą udział takie czynniki jak:

  • Identyfikacja wiedzy (źródeł wiedzy, klas i kategorii wiedzy);
  • Gromadzenie (przechowywanie, zapisywanie) wiedzy,;
  • Organizowanie zgromadzonej wiedzy (klasyfikacja, kategoryzacja, dostosowywanie);
  • Dzielenie się wiedzą (rozpowszechnianie wiedzy, zachęcanie do wykorzystania, motywowanie do zorganizowanego gromadzenia wiedzy);
  • Uczenie się (proces wykorzystania wiedzy w bieżącym działaniu);
  • Tworzenie nowej wiedzy (proces polegający na wyciąganiu wniosków z wiedzy uzyskanej od innych i z własnych doświadczeń i działań).

Warto jest odróżniać tworzenie wiedzy od tworzenia zasobów wiedzy, które odbywa się poprzez zorganizowane przechowywanie określonego rodzaju materialnych nośników informacji. Może to być np. gromadzenie informacji wybranych przez człowieka z przekazywanych mu wiadomości, a także klasyfikacja i systematyzacja zgromadzonych zapisów informacyjnych w celach łatwego wyszukania i dostępu do określonej informacji.

Zobacz: Jakie zmiany w przewozie osób od 7 kwietnia 2011?

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Wśród podstawowych terminów związanych z zarządzaniem wiedzą są m.in.: dane, informacja, wiedza, zarządzanie wiedzą, kompetencje, transfer, innowacja itd.
Wśród podstawowych terminów związanych z zarządzaniem wiedzą są m.in.: dane, informacja, wiedza, zarządzanie wiedzą, kompetencje, transfer, innowacja itd.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Beata Przybyła

Prowadzę biuro rachunkowe od 18 lat.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »