REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie wiedzą w biznesie

Irina Nowochatko
Jak zarządzać wiedzą prowadząc własną działalność?
Jak zarządzać wiedzą prowadząc własną działalność?

REKLAMA

REKLAMA

Do wykonania większości zadań biznesowych potrzebna jest wiedza. Zatem posiadanie lepszej wiedzy powoduje, że procesy biznesowe są realizowane w lepszy sposób. Utrzymanie jakości wiedzy, organizacja w zarządzaniu wiedzą, a także właściwie wybrane techniki i narzędzia wspierają proces zarządzania wiedzą.

W ramach metodyki zarządzania wiedzą wyróżnia się poniższe obszary kompetencyjne:

REKLAMA

  • Innowacje – celem innowacji jest wytworzenie bądź nabycie nowej wiedzy brakującej organizacji do podniesienia jej konkurencyjności. Dzieli się je na: procesowe dotyczące sposobu działania firmy, produktowe dotyczące nowych produktów i dotyczące modelu biznesu;
  • Transfer wiedzy – ten obszar związany jest z logistyką wiedzy w organizacji. Konieczność transferu pojawia się, gdy w organizacji występuje asymetria istotnej dla niej wiedzy. Wyróżnia się tu dwa podejścia: popytowe i podażowe. Pierwsze jest uruchamiane z inicjatywy człowieka, który potrzebuje wiedzy. Z kolei drugie z inicjatywy tego, kto dysponuje wiedzą;
  • Utrzymanie jakości wiedzy – wiedza, w związku z rozwojem i zmianami w organizacji, a także w jej otoczeniu traci na wartości. To oznacza, że trzeba dbać o utrzymanie jej jakości poprzez regularne weryfikowanie, zatwierdzanie, przeglądanie, aktualizowanie itd. Innym aspektem jest utrzymanie wiedzy pracowników na wymaganym poziomie jakościowym. Mogą to być np. szkolenia e-learningowe;
  • Dydaktyka – firma powinna postawić na edukację swoich pracowników.

Zobacz: Zawieszenie działalności a zatrudnianie pracowników – porada

Organizacja, motywowanie i raportowanie

  • Organizacja w zarządzaniu wiedzą – opisanie zarządzania wiedzą językiem procedur wymaga wprowadzenie ról pełniących określone funkcje i mające zdefiniowany zakres odpowiedzialności, np.: koordynator szkoleń, chief knowledge oficer, ekspert dziedzinowy, pytający i inne;
  • Techniki i narzędzia – wspierają one procedury zarządzania wiedzą. Istnieje wiele technik wspierających takie inicjatywy i ciągle powstają nowe. Ich inwentaryzacja, opisanie sposobu użycia i praktycznych rezultatów może pomóc w efektywniejszym wdrożeniu zarządzania jakością w przedsiębiorstwie.
  • Pomiar i raportowanie – kolejnym istotnym elementem zarządzania wiedzą jest jego pomiar. Dziedzina ta boryka się ciągle z problemem udowodnienia swojej wartości dla firmy. Jego głównym zadaniem jest wykazanie, w jaki sposób inwestycja w zarządzanie wiedzą przekłada się na konkurencyjność firmy;
  • Motywacja – motywowanie do dzielenia się wiedzą, służące do samorozwoju, wykonywania zadań. Jest jednym z ważniejszych wyzwań stojących przed dziedziną zarządzania wiedzą;
  • Wycena kapitału intelektualnego – wydaje się, że ostatecznym rezultatem wdrożenia metodyki zarządzania wiedzą jest wykazanie kierownictwu firmy, jaka jest wartość jej tzw. kapitału intelektualnego. Dzięki temu będzie ono w stanie ocenić, jaka inwestycja w ten obszar jest opłacalna.
  • Wdrażanie zarządzania wiedzą – doświadczenia wielu zachodnich i polskich przedsiębiorstw pokazuje, że można do nich zaliczyć m.in. takie etapy jak:

              - budowanie świadomości zarządzania wiedzą,

              - audyt wiedzy,

              - pilotaż,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

              - rozszerzenie wdrożenia.

Zobacz: Czy małżonek przedsiębiorcy musi zgłosić jego śmierć w celu wykreślenia z ewidencji?

Ponadto na przykładzie udanych wdrożeń zarządzania wiedzą możliwe jest skonstruowanie tzw. szablonów skierowanych do określonych procesów biznesowych, np.: sprzedaży, obsługi klienta, produkcji itd.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Troska i zrozumienie w kontakcie z pacjentami – klucz do profesjonalnej opieki zdrowotnej

    Empatia jest kluczowa w relacjach między personelem medycznym a pacjentami, będąc nieodzownym fundamentem wysokiej jakości opieki zdrowotnej. W obecnych czasach, gdy pacjenci mają coraz większe oczekiwania, a zmiany w medycynie są nieustanne, zdolność do empatii wyróżnia się jako jeden z głównych czynników wpływających na poziom świadczonych usług. Nawet w czasach, gdy technologie medyczne rozwijają się dynamicznie, to właśnie empatyczny kontakt między pacjentem a personelem zdrowotnym ma zasadnicze znaczenie. Umiejętność wczucia się w położenie innej osoby jest kluczowa, tworząc solidną podstawę dla profesjonalnej i skutecznej opieki nad pacjentami.

    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    REKLAMA

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    REKLAMA

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    Czekoladowa inflacja (chocoflation) przed Wielkanocą? Trzeci rok z rzędu produkcja kakao jest mniejsza niż popyt

    Ceny kakao gwałtownie rosną, ponieważ 2024 r. to trzeci z rzędu rok, gdy podaż nie jest w stanie zaspokoić popytu. Z analiz Allianz Trade wynika, że cenę za to będą płacić konsumenci.

    REKLAMA