| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Jak organizować pracę zespołową?

Jak organizować pracę zespołową?

Przy realizacji projektów praca zespołowa daje większe możliwości niż w przypadku pracy indywidualnej. Uczy umiejętności określania hierarchii zadań przez każdego pracownika, a także wzmaga gotowość niesienia pomocy współpracownikom w problemach związanych z pracą.

Do plusów pracy zespołowej należy zaliczyć m.in. to, że wszystkie problemy i trudności są omawiane na ogólnym zebraniu. Przy tym każdy wie, za co jest odpowiedzialny, a postęp członków zespołu jest monitorowany. Dzięki temu każdy z pracowników jest informowany o postępach projektu.

Jeśli firma postanowi wprowadzić pracę zespołową, to dobrze jest opracować szczegółowy plan, w którym zostaną określone cele, zasoby, sposób motywowania pracy w zespole i jej oceny.

Określenie celów

Należy ustalić, co firma chce uzyskać tworząc zespoły. Każdy cel powinien być konkretny, możliwy do określenia przy pomocy liczb czy jednostek, akceptowany przez wszystkich zaangażowanych osób, możliwy do osiągnięcia i dokładnie określony w czasie.

Zobacz: Modyfikacje właściwości ogólnej sądu - powództwo przeciwko przedsiębiorcy

Określenie zasobów

Ważne jest określenie tego, czy przy realizacji danego projektu firma dysponuje ludźmi, kapitałem, infrastrukturą, czasem, a także niezbędną wiedzą i informacjami. W przypadku konieczności warto jest opracować sposoby pozyskania potrzebnych środków finansowych.

Określenie sposobów motywowania

Opracowanie systemu nagród za określone wyniki zespołu, na które mogą liczyć pracownicy podniesie efektywność pracy. Należy jednak pamiętać, aby nie nagradzać wszystkich członków zespołu.

Określenie sposobów oceny pracy

Informacja dotycząca obowiązujących kryteriów płacy powinna pojawić się przed rozpoczęciem pracy zespołu. Nie powinno się stosować jedynie odpowiedzialności zbiorowej. W zespole praca może być oceniana także indywidualnie.

Określenie składu grupy

Kryteria doboru członków grupy wynikają z zadań, które firma ma zamiar postawić przed zespołem. Pod uwagę bierze się posiadane kompetencje, doświadczenie i predyspozycje osobiste pracowników. Członkowie zespołu muszą być dobierane według dotychczasowej struktury zatrudnienia.

Wybór lidera

Główne zadanie kierownika grupy to koordynacja pracy, delegowanie zadań, udzielanie informacji, a także rozładowywanie konfliktów w zespole. Lidera w zespole wyróżnia jego osobowość. Dobrze jest, gdy kierownikiem grupy jest osoba pewna siebie. Pomaga to m.in. w przypadkach, gdy efekty pracy danego zespołu są niezadowalające, a krytyka jest skierowana pod adresem kierownika grupy.

Zobacz: Jak przedsiębiorca może bronić się przed zarzutem przedawnienia?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Rorbach

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »