| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama

ABC małej firmy

Mikro, mały i średni przedsiębiorca - definicje

Aktualizacja: 15.02.2017

Zrozumienie definicji mikro, małego i średniego przedsiębiorcy i różnicy pomiędzy nimi nie stanowi jedynie dywagacji doktrynalnych, ale jest konieczne w obrocie gospodarczym. W szczególności jest to wiedza niezbędna, dla tych mikro, małych i średnich przedsiębiorców, którzy ubiegają się lub w najbliższej przyszłości planują ubiegać się o wsparcie finansowe w ramach krajowych lub wspólnotowych programów pomocowych adresowanych właśnie do małych i średnich przedsiębiorców. »

Czym jest potrącenie?

Aktualizacja: 04.12.2014

Potrącenie wierzytelności często może upraszczać rozliczenia dokonywane pomiędzy przedsiębiorcami. Poniższy artykuł traktuje o tym czym jest potrącenie, jakie są jego przesłanki, w jaki sposób można go dokonać oraz czym różni się instytucja potrącenia ustawowego od potrącenia umownego. »

Konsekwencje dla przedsiębiorców wprowadzenia zmian w prawach konsumenta

Aktualizacja: 01.12.2014

Już 25 grudnia 2014 r. wejdzie w życie ustawa o prawach konsumenta, której celem jest zwiększenie ochrony osób prywatnych zawieranych z przedsiębiorcami, w szczególności poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość. Nowe przepisy będą jednak mniej korzystne dla małych przedsiębiorców. »

Prowadzenie firmy w specjanej strefie ekonomicznej w 2015 r.

Aktualizacja: 01.12.2014

1 stycznia 2015 r. wejdzie w życie ustaw o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych. Nowe rozwiązania ułatwią działalność przedsiębiorstw w specjalnych strefach ekonomicznych. »

Rocznie przybywa więcej aktywnych mikrofirm

Aktualizacja: 01.12.2014

Według danych resortu finansów dotyczących ubiegłorocznych rozliczeń podatkowych, rocznie przybywa więcej aktywnych mikrofirm. Przedsiębiorcy chętniej decydują się na rozpoczęcie własnej działalności. Na koniec 2013 r. było 2,36 mln aktywnie funkcjonujących mikroprzedsiębiorstw. »

Firmy rodzinne w dobrej kondycji według PwC

Aktualizacja: 27.11.2014

Sytuacja firm rodzinnych wygląda optymistycznie, a 65 proc. z nich odnotowało rozwój biznesu w ciągu ostatniego roku - wynika z raportu PwC „2014 Family Business Survey”. W badaniu wzięli udział przedstawiciele rodzinnych biznesów z ponad 40 krajów, w tym z Polski. 70 proc. respondentów przewiduje, że ich firmy będą rozwijać się stabilnie w ciągu najbliższych 5 lat. »

Jak usprawnić strategię marketingową firmy?

Aktualizacja: 20.11.2014

Media społecznościowe to nadal młoda i relatywnie nowa forma komunikacji. Jest jeszcze zbyt wcześnie, aby podejmować ostateczne wnioski. Wszyscy eksperymentujemy, testujemy nowe taktyki i uczymy się od innych. Niekiedy social media pomagają w rozwoju firmy. Jak usprawnić swój marketing? »

Ułatwienia w prowadzeniu działalności od 2015 r.

Aktualizacja: 20.11.2014

Rada Ministrów przekazała do prac sejmowych projekt zmian w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Zmiana będzie polegała na wprowadzeniu fakultatywnie możliwości oznaczenia produktu firmą wytwórcy. Dodatkowo zmiany obejmą wyłączenie obowiązku oznaczania produktu informacją dotyczącą oczywistego jego przeznaczenia, gdy przeznaczenie będzie wynikało samej istoty produktu. Zmiany mogą wejść w życie 1 stycznia 2015 r. »

Zmiany w prawie meldunkowym w 2015 r.

Aktualizacja: 19.11.2014

Na przestrzeni ostatnich kilku lat systematycznie dokonywane są zmiany w prawie meldunkowym, które obejmują nie tylko kwestie dotyczące samego zameldowania, ale także regulacje w zakresie dowodów osobistych oraz szeroko rozumianej ewidencji ludności. Do tej pory wszystkie te zagadnienia regulowała ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 r. »

Kontrola GIODO w firmie

Aktualizacja: 19.11.2014

Czy wszyscy przedsiębiorcy mają świadomość obowiązków związanych z ochroną danych osobowych? Czy dopełniają wymogu rejestracji zbiorów danych? Czy wdrażają w firmach polityki dotyczące bezpieczeństwa i są gotowi na wypadek kontroli GIODO? Praktyka pokazuje, że nie. »

Zmiany w znakowaniu produktów żywnościowych

Aktualizacja: 18.11.2014

Od 13 grudnia 2014 r. przedsiębiorcy będą obowiązani stosować zdecydowaną większość przepisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności. Rozporządzenie weszło w życie 12 grudnia 2011 r., jednakże przewidziano długi, 3 letni okres przejściowy na przygotowanie się przedsiębiorców z branży spożywczej oraz Państw Członkowskich Unii Europejskiej do nowych regulacji dotyczących znakowania produktów żywnościowych. Rozporządzenie rozszerza m.in. katalog informacji, których podanie na etykiecie jest obowiązkowe oraz nakłada nowe obowiązki dotyczące sposobu ich prezentowania. Nieprzestrzeganie tych obowiązków przez przedsiębiorców zagrożone będzie karą pieniężną. »

Jak usprawnić swoją firmę?

Aktualizacja: 09.02.2015

Obecnie powszechną formą prowadzenia działalności są małe i średnie przedsiębiorstwa, zatrudniające mniej niż 50 bądź 250 pracowników. Często są to firmy rodzinne, zarządzane od pokoleń w ten sam sposób. Przedsiębiorcy mogą częściej liczyć na pomoc finansową ze strony państwa oraz Unii. Warto jednak usprawnić swoją firmę. Jak tego dokonać? »

Kto może skorzystać z indywidualnej interpretacji podatkowej?

Aktualizacja: 12.11.2014

Każdy może wystąpić o wydanie interpretacji podatkowej na temat swojej sytuacji prawnej. Jak wynika z decyzji Naczelnego Sądu Administracyjnego, z takiej interpretacji może skorzystać również następca prawny firmy nawet, gdy poprzednik z niej nie skorzystał a stan faktyczny nie uległ zmianie. »

Zmiana regulaminu loterii promocyjnej i promocji o charakterze ciągłym

Aktualizacja: 04.11.2014

Akcje promocyjne o charakterze ciągłym charakteryzują się tym, że nie jest znana data ich zakończenia. Zmiana regulaminu w takim wypadku jest skomplikowana i nie zawsze możliwa. Zmiany dokonuje się najczęściej w formie aneksu do regulaminu. Jak to wygląda w przypadku loterii promocyjnej i audiotekstowej? »

Zmiana regulaminu akcji promocyjnej o charakterze nieciągłym

Aktualizacja: 04.11.2014

Prawidłowe przeprowadzenie akcji promocyjnej – o charakterze nieciągłym bądź ciągłym, wiąże się w pierwszej kolejności ze sporządzeniem regulaminu promocji. Obowiązek sporządzenia regulaminu nie wynika jednakże bezpośrednio z przepisów prawa. Czy można zmienić regulamin w czasie trwania promocji o charakterze nieciągłym? »

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Anna Welsyng

Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »