REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spór konsumenta z instytucja finansową

Aleksandra Kłoczko
Spór konsumenta z instytucja finansową.
Spór konsumenta z instytucja finansową.

REKLAMA

REKLAMA

Konflikt pomiędzy konsumentem a instytucją finansową może być rozwiązany nie tylko za pośrednictwem organu sądowego. Jako konsumenci możemy korzystać z pomocy instytucji takich jak miejski i powiatowy rzecznik konsumentów, rzecznik ubezpieczonych, arbiter bankowy czy Sąd Polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego.

Każdy spór z instytucją finansową może być skierowany do sądu. Należy jednak pamiętać, że nie zależnie od tego czego nasz spór dotyczy, tego rodzaju postępowania trwają zazwyczaj bardzo długo, są kosztowne a instytucje finansowe są reprezentowane przez wyspecjalizowanych prawników, których umiejętności zmniejszają nasze szanse na powodzenie.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Polubowne środki

Jeżeli dojdzie do sporu między konsumentem a instytucją finansową, należy pamiętać że istnieją instytucje, które powinny udzielić nam należytego wsparcia. Z prośbą o pomoc możemy się skierować do miejskiego i powiatowego rzecznika konsumentów, rzecznika ubezpieczonych, arbitra bankowego czy też do Sądu Polubownego przy Komisji Nadzoru Finansowego.

Instytucja finansowa

Istnieją również instytucje takie jak Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), które nie zajmują się indywidualnie złożonymi wnioskami. UOKiK jest właściwym organem do orzekania czy zapis warunkujący formę działań przez instytucję finansową jest zgodny z prawem. Jeżeli Prezes Urzędu orzeknie, że zastosowany przez instytucje zapis jest niezgodny z prawem, zapis ten trafia do rejestru klauzul niedozwolonych a więc w konsekwencji nie może być już stosowany przez tą bądź inną instytucję finansową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rzecznik praw konsumenta

Jednym z organów, który może nas wesprzeć w razie zaistnienia konfliktu jest rzecznik praw konsumenta. Rzecznik niestety nie jest upoważniony do rozstrzygnięcia sporu ani wydawania nakazów lub zakazów. Może on jednak poinformować nas o przysługujących nam prawach, pomóc w przygotowaniu reklamacji, wystosować w naszym imieniu pismo lub wesprzeć nas przed sądem. Spis rzeczników sprawujących urząd w naszej okolicy znajdziemy na stronie urzędu miasta bądź na portalu internetowym UOKiK. Pomoc rzecznika przysługuje nam za darmo, więc nie musimy się obawiać o dodatkowe koszty.

Rzecznik ubezpieczonych

Skargi dotyczące zakładów ubezpieczeń, otwartych funduszy emerytalnych oraz uczestnictwa w pracowniczych programach emerytalnych przyjmuje Rzecznik Ubezpieczonych.

Pułapki w kredytach hipotecznych

W sytuacji kiedy towarzystwo ubezpieczeniowe niesłusznie odmówi nam wypłaty odszkodowania, wypłaci zbyt niskie odszkodowanie lub cały proces z niezrozumiałych powodów trwa zbyt długo, możemy zgłosić się o pomoc do rzecznika ubezpieczonych. Rzecznik ubezpieczonych podobnie jak rzecznik praw konsumenta nie ma prawa orzekać w sporach lub nakładać kar, ale może on interweniować w sporze. Wniosek do rzecznika powinien być złożony w formie pisemnej wraz z całą istotną dla sporu dokumentacją. Interwencja rzecznika może się zakończyć zmianą stanowiska towarzystwa ubezpieczeniowego lub ugodą pomiędzy stronami. Jeżeli jednak spór nie zostanie pozytywnie rozstrzygnięty, rzecznik informuję konsumenta o możliwości wniesienia sprawy do sądu. Należy jednak pamiętać, że po wstępnej analizie dokumentów rzecznik może zdecydować, że nasz interes nie został naruszony i w konsekwencji nie będzie interweniował w naszym sporze. Jeżeli jednak uzna spór za stosowny, usługi rzecznika przysługują nam bezpłatnie.

Bankowy Arbitraż Konsumencki

Bankowy Arbitraż Konsumencki jest instytucją właściwą do polubownego rozstrzygania sporów zaistniałych pomiędzy konsumentami i bankami. Aby wnieść sprawę do arbitra musimy wykorzystać całą ścieżkę reklamacyjną w banku a wartość sporu nie może przekraczać 8 tys. zł.  Wniosek może być złożony po uiszczeniu opłaty w wysokości 30 lub 50 zł, kwota ta zostanie nam zwrócona przez bank jeżeli spór zostanie rozwiązany na naszą korzyść. Cała procedura trwa średnio dwa miesiące, a decyzja wydana przez arbitra dla banku jest ostateczna, konsument w dalszym ciągu ma możliwość odwołania się do sądu.   

Negocjacje z bankiem przy opóźnieniu w spłacie raty kredytu

Sąd Polubowny przy KNF

Sąd Polubowny działający przy KNF rozstrzyga spory pomiędzy konsumentami a instytucjami finansowymi. Wartość sporu nie powinna być niższa niż 500 zł, chyba że spór dotyczy sprawy o szczególnym znaczeniu wtedy minimalny pułap nie jest brany pod uwagę. Opłata za wniesienie sporu do sądu wynosi 250 zł, jeżeli spór zakończy się ugodą, 70% tej kwoty zostanie nam zwrócona. Warunkiem wniesienia sporu przed Sąd Polubowny jest zgoda instytucji finansowej aby rozstrzygnąć sprawę właśnie w tym trybie, niestety w praktyce bardzo rzadko taka zgoda jest udzielana.   

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    "DGP": Ceneo wygrywa z Google. Sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej

    Warszawski sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej. Nie wolno mu też przekierowywać ruchu do Google Shopping kosztem Ceneo ani utrudniać dostępu do polskiej porównywarki przez usuwanie prowadzących do niej wyników wyszukiwania – pisze we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna".

    Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

    "Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

    Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

    W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

    Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

    12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

    REKLAMA

    Sprzedaż miodu - nowe przepisy od 18 kwietnia 2024 r.

    Nowe przepisy dotyczące sprzedaży miodu wchodzą w życie 18 kwietnia 2024 r. O czym muszą wiedzieć producenci miodu?

    Branża HoReCa nie jest w najlepszej kondycji. Restauracja z Wrocławia ma 4,2 mln zł długów

    Branża HoReCa od pandemii nie ma się najlepiej. Prawie 13,6 tys. obiektów noclegowych, restauracji i firm cateringowych w Polsce ma przeterminowane zaległości finansowe na ponad 352 mln zł. 

    Branża handlu detalicznego liczy w 2024 roku na uzyskanie wyższych marż – i to mimo presji na obniżanie cen

    Choć od pandemii upłynęło już sporo czasu, dla firm handlu detalicznego dalej największym wyzwaniem jest zarządzanie kosztami w warunkach wciąż wysokiej inflacji oraz presji na obniżkę cen. Do tego dochodzi w dalszym ciągu staranie o ustabilizowanie łańcucha dostaw. Jednak coraz więcej przedsiębiorstw patrzy z optymizmem w przyszłość i liczy na możliwość uzyskania wyższej marzy.

    Coraz więcej firm ma w planach inwestycje – najwięcej wśród średnich, co trzecia. Co to oznacza dla gospodarki

    Czwarty kwartał z rzędu rośnie optymizm wśród przedsiębiorców, co oznacza powrót do normalności jakiego nie było od czasów pandemii. Stabilność w pozytywnych nastrojach właścicieli i kadry zarządzającej firmy dobrze rokuje dla tempa wzrostu polskiej gospodarki.

    REKLAMA

    KPO: Od 6 maja 2024 r. można składać wnioski na dotacje dla branży HoReCa - hotelarskiej, gastronomicznej, cateringowej, turystycznej i hotelarskiej

    Nabór wniosków na dotacje dla branży hotelarskiej, gastronomicznej i cateringowej oraz turystycznej i kulturalnej w ramach Krajowego Planu Odbudowy ogłoszono w kwietniu 2024 r. Wnioski będzie można składać od 6 maja 2024 r. do 5 czerwca 2024 r.

    Ile pracuje mikro- i mały przedsiębiorca? 40-60 godzin tygodniowo, bez zwolnień lekarskich i urlopów

    Przeciętny mikroprzedsiębiorca poświęca dużo więcej czasu na pracę niż przeciętny pracownik etatowy. Wielu przedsiębiorców nie korzysta ze zwolnień lekarskich i nie było na żadnym urlopie. Chociaż mikroprzedsiębiorcy zwykle zarabiają na poziomie średniej krajowej albo trochę więcej, to są zdecydowanie bardziej oszczędni niż większość Polaków.

    REKLAMA