| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Jakie prawa mają konsumenci? – nowe przepisy

Jakie prawa mają konsumenci? – nowe przepisy

W nowo przyjętej ustawie o prawach konsumenta zostały ujednolicone przepisy dotyczące zawierania umów z konsumentami w lokalu firmy, poza lokalem przedsiębiorstwa oraz przez internet. Co to oznacza dla klientów ? Otóż będą oni mogli odstąpić od umowy w terminie 14 dni jeżeli umowa została zawarta na odległość.

Mowa o wdrożeniu przez Polskę przepisów unijnej Dyrektywy z 25 października 2011 r.  w sprawie praw konsumentów. W związku z nową ustawą uchylona zostanie ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Dzięki temu prawa konsumentów nie będą rozproszone w wielu ustawach, jak ma to miejsce obecnie.

Projekt regulacji o prawach konsumentów przewiduje dwie formy reklamacji: rękojmię i gwarancję. Nowa ustawa daje konsumentom prawo do uzyskania szerokiej gamy informacji związanych z podpisywaniem umów w lokalu przedsiębiorstwa, poza lokalem przedsiębiorstwa oraz przez Internet. Klient będzie musiał wyrazić zgodę na dodatkowe płatności związane z zakupem.

Potwierdzenie na piśmie umowy zawieranej przez telefon

W praktyce wielu klientów nie zdaje sobie sprawy z faktu zawarcia umowy przez telefon. Projekt ustawy przewiduje obowiązek potwierdzania treści oferty przez firmę oraz zgody konsumenta w formie pisemnej bądź za pomocą innego nośnika. Dopiero po takim potwierdzeniu będzie można uznać, że klient zawarł umowę przez telefon. Podobna procedura będzie obowiązywała także w przypadku zmiany umowy.

Metody selekcji kandydatów na stanowisko sprzedawcy

Odstąpienie od umowy

Klient będzie mógł odstąpić od umowy w przypadku jej zawarcia poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość w terminie 14 dni. Obecnie obowiązujące przepisy dają klientowi w takim wypadku 10 dni na odstąpienie od umowy bez podania powodów.

Klient będzie mógł odstąpić od umowy korzystając z jednolitego formularza, dostępnego także w formie elektronicznej.

Porozmawiaj na forum

Odpowiedzialność za jakość sprzedanej rzeczy

Projekt reguluje zasady odpowiedzialności za sprzedany produkt. Sprzedawca będzie odpowiedzialny za wady prawne i fizyczne sprzedanej rzeczy, chyba, że kupujący w chwili zawarcia umowy był świadom tych wad.

Jeżeli rzecz sprzedana będzie miała wadę, kupujący będzie mógł domagać się obniżenia ceny lub odstąpić od umowy, z prawem do wymiany rzeczy lub usunięcia wady.

Projekt wprowadza również zasady dochodzenia przez sprzedawców odpowiedzialności wobec przedsiębiorcy, który bezpośrednio odpowiada za wadę towaru, czyli od producentów. Odpowiedzialność ta będzie oparta na rękojmi (w terminie 2 lat od wydania rzeczy), na zasadach ogólnej odpowiedzialności za niewykonanie zobowiązania z Kodeksu cywilnego oraz na zasadzie regresu.

Zgodnie z wymogami Dyrektywy w sprawie praw konsumentów omawiana ustawa powinna wejść w życie nie później niż 13 czerwca 2014 r. Obecnie projekt ustawy trafi do prac w Sejmie

Pożyczki dla absolwentów zakładających firmę z odsetkami poniżej 1%

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Nysztal

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »