| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Zawieranie umów z dostawcami

Zawieranie umów z dostawcami

Prowadząc własną firmę trzeba dużą wagę przywiązywać do relacji z dostawcami. To od nich zależy jakość i koszt wytworzenia produktów czy usług, które dostarczamy na rynek. Dobre stosunki, wsparte odpowiednio sformułowanymi umowami, które zabezpieczają interesy obu stron, to podstawa stabilnego, bezpiecznego rozwoju.

Umowa z dostawcą

Umowa z dostawcą jest teoretycznie bardzo prosta. Jej składniki są bowiem mniej więcej znane. Najczęściej znajdują się w niej: strony umowy, przedmiot umowy, cena, czas trwania i warunki wypowiedzenia umowy, termin płatności, ewentualnie wysokość kredytu kupieckiego, opis trybu składania zamówień, czasu i sposobu ich realizacji, możliwość zwrotu i reklamacji otrzymanych surowców bądź produktów, sposoby zabezpieczenia.

Nie zawsze jesteśmy pewni, czy firma, z którą zawieramy umowę, to wiarygodny partner. W takiej sytuacji skorzystajmy z możliwości weryfikacji kontrahentów w Biurach Informacji Gospodarczej.

W praktyce wynegocjowaniu optymalnej umowy trzeba poświęcić dużo czasu. Nawet najbardziej oczywiste z pozoru wybory – na przykład długi termin płatności – nie muszą być efektywne (dostawca może za szybszą wpłatę zaoferować nam dodatkowy rabat, który będzie nam się bardziej opłacał). Jeśli kluczowa jest dla nas terminowość dostaw, warto doprecyzować właśnie ten punkt umowy.

Więcej informacji o tym, jak budować długofalowe, satysfakcjonujące relacje z dostawcami, można znaleźć w serwisie E2-P, prowadzonym pod auspicjami Komisji Europejskiej.

Więcej uprawnień dla klientów e-sklepów w 2014 roku

Zamawianie usług IT

Umowy z dostawcami oprogramowania to wyjątkowo trudna materia. Mało który przedsiębiorca jest tak biegły w tematach technologicznych, by wiedzieć, jakie parametry czy skala usługi są odpowiednie dla naszej firmy. Jednocześnie stosunkowo powszechne jest nieprzywiązywanie należytego znaczenia do negocjacji kontraktów IT, bo kwestie oprogramowania czy sprzętu traktujemy jako wtórne wobec podstawowej działalności. Ta asymetria wiedzy powoduje, że firmy IT mają w negocjacjach większość atutów po swojej stronie. Warto być tego świadomym i bardzo precyzyjnie określić swoje oczekiwania nie tylko co do zakresu i parametrów, ale także poziomu i jakości wdrożenia.

Czy dodatkowe miejsce prowadzenia działalności może być za granicą?

Źródło: Jak zostać i pozostać przedsiębiorcą?, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2013 r.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Baccata Enterprise sp. z o.o.

Firma szkoleniowo-doradcza

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »