| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Kryzys 2012/2013: Firmy nie wierzą, że będzie lepiej

Kryzys 2012/2013: Firmy nie wierzą, że będzie lepiej

Sektor MŚP spodziewa się nadejścia osłabienia gospodarczego. Przedsiębiorcy nie zarobili na EURO 2012 i nie widzą szans na poprawę sytuacji ekonomicznej w najbliższym czasie.

Spadły nastroje wśród przedsiębiorców mikro, małych i średnich firm. W tym kwartale aż 42,5 proc. badanych przedsiębiorców spodziewa się pogorszenia sytuacji gospodarczej kraju. Tak wielu pesymistów wśród small biznesu jeszcze w tym roku nie odnotowano – wynika z najnowszej edycji badania prowadzonego co kwartał  w sektorze MŚP przez Instytut Keralla Research.

Wrócił więc realizm a wraz z nim pesymizm.  42,5 proc. pesymistów to o 10,7 pkt. proc. więcej, niż w poprzednim pomiarze. Równocześnie polepszenia sytuacji gospodarczej kraju spodziewa się tylko 10 proc. ankietowanych firm, co stanowi spadek o 8,7 pkt. proc. kw./kw.

Takie wyniki to efekt m.in. silnego rozczarowania osiągniętymi zyskami w związku z organizacją EURO 2012 w Polsce oraz spodziewanego wyhamowania wzrostu gospodarczego.

Przypomnijmy, że w poprzednim kwartale, przedsiębiorcy przede wszystkim dobrze prognozowali  kondycji własnych firm i spodziewali się znacząco większej sprzedaży i większej skali zamówień. Instytut Keralla Research odnotował wówczas zaskakujący wzrost wskaźnika nastrojów przedsiębiorstw KERNA – do poziomu minus 57,24 pkt. (skala -100 do +100).

Polecamy: Wpłaty pracodawców do PFRON – wyliczanie wskaźników

Aktualnie wskaźnik KERNA wynosi minus 72,9 pkt. i wrócił do poziomu z początku roku. Chwilowy entuzjazm związany z EURO 2012 minął i nastroje uległy mocnej korekcie w dół. Aktualnie poprawy sytuacji ekonomicznej we własnej firmie spodziewa się 24,5 proc. badanych. W poprzedniej  edycji badania optymistów było aż 39,7 proc.!

Przybyło także pesymistów. Gorszej sytuacji spodziewa się 22,7 proc. przedsiębiorców. Kwartał wcześniej  pesymistów było znacznie mniej, bo 15,3 proc.  (to zmiana o 7,4 pkt. proc.).

Ogółem 78 proc. badanych przedsiębiorców oceniło, że Euro 2012 w ogóle nie wpłynęło ani pozytywnie, ani negatywnie na ich działalność.  A tylko 9,7 proc., mówiło, że zauważyło pozytywny wpływ. Zatem nadzieje wyrażane tak silnie na przełomie kwietnia i maja przez MŚP i oczekiwanie „mocnego finansowego odbicia” okazują się być w tej grupie przedsiębiorstw raczej zawiedzione.

Dla przedsiębiorców MŚP ten kwartał będzie więc równie trudny jak pierwszy i upłynie najwyraźniej w atmosferze zmagań o utrzymanie na rynku. Small biznes obawia się nie tylko o kondycję gospodarki krajowej ale także własnych firmy. 

Przedsiębiorcy częściej, niż jeszcze kwartał wcześniej sygnalizują chęć zwalniania pracowników. Polityka samego tylko obcinania wydatków firmy, dobiega więc końca. Szukanie oszczędności, poza obszarem kadrowym, najwyraźniej firmy mają za sobą. Stąd należy się spodziewać, że ten kwartał przyniesie ostre cięcia zatrudnienia w mikro, małych i średnich firmach. Czynnikiem realnie sprzyjającym takim decyzjom, jest malejąca marżowość, czyli niższa opłacalność prowadzonej działalności. Skarżą się na nią bardzo często badani przez Instytut Keralla Resaerch przedsiębiorcy, wskazując na utrzymujące się wysokie koszty zatrudnienia i działalność opartą od miesięcy na silnej presji sprzedaży po niższych cenach. 

Polecamy: Ochrona danych osobowych 2013: firmom będzie trudniej

Nie będzie więc znaczących  inwestycji ze strony MŚP. Index ZAIR informujący o skali zakupów small biznesu wyniósł  minus 70,7 pkt., co daje spadek o 1,9 pkt. kw/kw.  Firmy nastawiają się przede wszystkim na utrzymanie niezbędnych wydatków związanych z bieżąca działalnością i sprzedażą – 25,5 proc. badanych przedsiębiorstw chce wydatkować na marketing i reklamę. Przedsiębiorcy w sezonie wakacyjnym zaplanowali również remonty hal, lokali, pomieszczeń – 18,5 proc. oraz zakup maszyn i technologii – 17,5 proc.

              

Autor: Izabella Młynarczyk, analityk rynku Keralla Research

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Sanner

Doradca prawny z zakresu Prawa Zamówień Publicznych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »