| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Obowiązki przedsiębiorcy prowadzącego działalność sezonową

Obowiązki przedsiębiorcy prowadzącego działalność sezonową

Przedsiębiorca, który prowadzi działalność gospodarczą przez część roku, ma identyczne obowiązki wobec fiskusa jak przedsiębiorca działający przez cały rok.

Opodatkowanie zryczałtowane czy skalą PIT ?

Wybierając opodatkowanie zryczałtowane należy pamiętać, że niemożliwe będzie uwzględnienie kosztów. W tym przypadku bowiem podatek płacony jest od przychodu, a nie od dochodu.

Ponoszone wydatki będzie natomiast można odliczyć wybierając opodatkowanie skalą PIT lub podatkiem liniowym.

Zgodnie z art. 22 ustawy o PIT kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu uzyskania przychodów lub zachowania  albo zabezpieczenia źródła przychodów. Zatem aby zaliczyć wydatek do kosztów uzyskania przychodów, musi on być poniesiony w celu uzyskania przychodów lub zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodu a zarazem nie może należeć do katalogu z art. 23 ustawy o PIT. Ponadto należy go właściwie udokumentować.

Przedsiębiorca, który wybierze opodatkowanie działalności na zasadach ogólnych, tzn. według skali podatkowej, będzie zobowiązany do prowadzenia księgi przychodów i rozchodów.

Istota rozliczania się na podstawie skali podatkowej polega na tym, że kwota podatku jaki zapłacimy zależy od dochodu czyli różnicy pomiędzy przychodami a kosztami ich uzyskania.

W księdze przychodów i rozchodów podatnik zapisuje wszystkie przychody oraz poniesione wydatki. Zapisów w księdze dokonuje się w języku polskim i w walucie polskiej w sposób staranny, czytelny i trwały na podstawie prawidłowych i rzetelnych dowodów (np. faktur, rachunków, dowodów wewnętrznych).

Jak dokumentować koszty w księdze przychodów i rozchodów

Osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, poza księgą przychodów i rozchodów, zobowiązane są także prowadzić ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz ewidencję wyposażenia.

Przedsiębiorca, który zatrudnia pracowników, musi dodatkowo prowadzić karty przychodów pracowników.

Ewidencja sprzedaży w kasie fiskalnej

Obowiązani do stosowania kas rejestrujących są podatnicy, którzy dokonują sprzedaży (dostawy towarów lub świadczenia usług) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych.

Zwolnieni  tego obowiązku są przedsiębiorcy, których sprzedaż nie przekracza w roku podatkowym nie przekracza 40 tys. zł., a w przypadku podatników, którzy rozpoczęli działalność w 2012 r. – 20 tys. zł.

Kto musi rejestrować sprzedaż kasą fiskalną

W par. 4 rozporządzenia MF w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących wymienione są sytuacje, w których wyłączone są zwolnienia ze stosowania kasy fiskalnej.

Jak ustalić moment ewidencji usługi za pomocą kasy fiskalnej

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Pietrusiński

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »