| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Współpraca polskich firm z podmiotami zagranicznymi

Współpraca polskich firm z podmiotami zagranicznymi

Wysokie oceny współpracy biznesowej z polskimi firmami zanotowano w Niemczech (91%) oraz Czechach (88%). Najważniejsze dla współpracy są: rzetelność, wiarygodność oraz dobra komunikacja. Zaangażowanie i specjalizacja są określane jako priorytet dla współpracy i budowania relacji handlowych i biznesowych. Zarzuty to zła organizacja oraz słaba kontrola i brak terminowości.

Współpraca polskich firm z podmiotami zagranicznymi

Kraje sąsiadujące z Polską szukają nowych rozwiązań i form współpracy, jednak brak jest konkretnych wprowadzanych programów i projektów. Kraje takie jak Chiny, Francja czy Holandia zdecydowanie odrzuciły wszystkie możliwości współpracy z polskimi krajami (50% respondentów). Ministerstwo Gospodarki planuje wprowadzić dofinansowania w kierunku rozwoju sektora spożywczego, tekstylnego, meblarskiego. Dofinansowanie będzie kierowane do branży budowlanej i kosmetycznej.

Europa Środkowa jest stałym rynkiem zbytu polskich towarów, są to głównie artykuły spożywcze, kosmetyczne i leki. Jako polski produkt luksusowy najczęściej prezentowane są wyroby jubilerskie oraz sprzęt żeglarski. Kraje przemysłowe od wielu lat wykorzystują polskie maszyny i urządzenia. Kraje współpracujące jednak nie mają informacji i wiedzy dotyczącej innych sektorów w kraju i możliwościach współpracy. Marka „Polska" jest rozróżnialna w krajach sąsiednich, jednak wiele krajów UE i Europy nie jest w stanie przedstawić polskich produktów i marek.

Polecamy: Składki ZUS 2012

Polski projekt promocyjny

Polscy przedsiębiorcy prezentują projekt promocyjny oparty na kilku produktach tj. biżuteria, żywność ekologiczna oraz gry komputerowe i produkty dla wnętrz (meble, wzornictwo). Wyroby tekstylne, sztuka użytkowa, sztuka rzemieślnicza i dzieła sztuki są oceniane przez przedsiębiorców jako odpowiednie dla prezentacji Polski na forum międzynarodowym. Przedsiębiorcy szukają współpracy wyrobów i produktów na indywidualne zamówienie m.in. w zakresie pojazdów mechanicznych i ich części oraz rzemiosła.

Jako źródło informacji o polskich firmach uznaje się Internet, na kolejnych miejscach są relacje biznesowe oraz targi i spotkania branżowe. Informacje o kraju są udostępniane sporadycznie. Kraje sąsiednie otrzymują informacje dotyczące gospodarki i gospodarowania częściej, ale nadal zgłaszane jest zapotrzebowanie na informacje i dostęp do rynku wewnętrznego. Zagraniczni inwestorzy szukają informacji o możliwości inwestowania oraz warunkach w poszczególnych branżach i sektorach.

Barierą dla inwestycji jest niedobór informacji oraz różnice w odbiorze polskich firm, przedsiębiorców i kraju. Brak jest ujednoliconego wizerunku oraz poczucia zaufania do partnerów. Planowane są akcje medialne oraz Public Relation w forum międzynarodowym. Stworzenie ambasadorów dla polskiej gospodarki i firm za granicą jest kolejnym krokiem do zbudowania stabilnej promocji i wizerunku.

Prezentacja kraju oraz promocja kapitału ludzkiego są programem na najbliższe lata. Otwarcie na inwestycje oraz przygotowanie rynku dla zewnętrznego kapitału jest ukierunkowany na wzmocnienie pozycji na forum międzynarodowym.

Polecamy: Nadchodzą ułatwienia dla firm

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Ewelina Krzysztofik

Dyrektor zarządzający 2Sisters PR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »