| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > 5 sposobów na ograniczenie kosztów utrzymania nieruchomości

5 sposobów na ograniczenie kosztów utrzymania nieruchomości

Utrzymanie nieruchomości stanowi duży wydatek w naszym budżecie. Niezależnie od tego czy mieszkamy w mieszkaniu, apartamencie czy domu, co miesiąc ponosimy koszty utrzymania naszego lokum. Co zrobić, aby ograniczyć koszty utrzymania nieruchomości? Sposobów jest wiele, przedstawimy najciekawsze z nich.

Stałe wydatki związane z utrzymaniem nieruchomości

Posiadając mieszkanie płacimy opłatę mieszkaniową. W zależności od formy własności, opłata odprowadzana jest do spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej. W opłacie zawierają się m.in. koszty administracyjne związane z utrzymaniem spółdzielni lub wspólnoty, koszty utrzymania elementów wspólnych nieruchomości, fundusz remontowy i zaliczka na poczet mediów. Ale opłata mieszkaniowa to nie wszystko. Opłacić musimy również media według zużycia, telewizję, internet, telefon oraz ubezpieczenie. Szacuje się, ze pełny koszt utrzymania 61 m2 mieszkania w mieście ok 300 000 mieszkańców wynosi ponad 700 PLN w przypadku wspólnoty mieszkaniowej, ponad 800 PLN w spółdzielni i nawet ponad 1000 PLN, jeśli wynajmujemy mieszkanie od Towarzystwa Budownictwa Społecznego. Posiadając dom, nie płacimy w prawdzie opłaty mieszkaniowej, ale za to musimy bezpośrednio pokrywać wszystkie koszty – wywóz śmieci, media, ogrzewanie, podatek gruntowy i od nieruchomości. Szacunkowy koszt utrzymania 140 m2 domu to niecałe 800 PLN miesięcznie. Pamiętajmy jednak, że osiadając własny dom wszelkie naprawy pokrywamy sami, co może się wiązać z niemiłą niespodzianką finansową, jeśli przykładowo pojawi się potrzeba naprawy dachu lub ocieplenia elewacji.

Polecamy: Gdzie kupić mieszkanie: na rynku pierwotnym czy wtórnym?

Co zrobić, aby płacić mniej

Mieszkając w ramach wspólnoty lub spółdzielni nie podejmujemy bezpośrednio decyzji dotyczących zarządzania naszym budynkiem. Zarząd rozdysponowuje środki związane z utrzymaniem nieruchomości. Zawsze możemy jednak zgłosić naszą propozycję obniżenia kosztów. Warto przyjrzeć się wydatkom na ochronę oraz sprzątanie. Na rynku jest dużo firm świadczących tego typu usługi. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby znaleźć taką, która wykona swoje zadania najtaniej.

Dużą część opłaty mieszkaniowej stanowią koszty wynagrodzenia prezesa, zarządu, zarządzających. Razem z innymi mieszkańcami bloku możemy domagać się zmniejszenia wynagrodzeń dla zarządzających.

Płacąc na fundusz remontowy możemy zasugerować potrzebę modernizacji budynku. Warto na to spojrzeć pod kątem kosztów ponoszonych na ogrzewanie. Te stanowią nawet 60 % miesięcznych kosztów. Termomodernizacja budynku pozwoli na ograniczenie kosztów nawet o kilkadziesiąt złotych rocznie na metr kwadratowy.

Walcząc o oszczędności wspólnoty, do zarządzania nieruchomością można zatrudnić specjalistyczną firmę, tzw. facility management. Taka firma ma na etacie m.in.: hydraulika, elektryka, inżyniera, ogrodnika, księgowych, sprzątaczki itp. Specjaliści obsługują kilka budynków i pojawiają się wtedy, kiedy są potrzebni. Dlatego są tańsi. Facility management pozwala obniżyć koszty zarządzania wspólnotą o nawet 20 %.

Polecamy: Jak kupić bezpiecznie mieszkanie u dewelopera?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Rorbach

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »