REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

ABC małej firmy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Elektroniczne usługi dla przedsiębiorców

Elektroniczny Punkt Kontaktowy umożliwia przedsiębiorcom znalezienie informacji o obowiązujących procedurach oraz dopełnienie formalności związanych z działalnością gospodarczą. Ponadto za pośrednictwem elektronicznej usługi, przedsiębiorca może złożyć wnioski o przyznanie licencji wspólnotowych, zezwalających na przewóz rzeczy czy osób.

Wsparcie informacyjne dla MSP

Od wielu lat Państwowa Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości realizuje plany i projekty szkoleniowe, badawcze ukierunkowane na rozwój i wzrost konkurencyjności w sektorze MSP, mikro przedsiębiorstw i start up. Od 2005 roku PARP wspiera i rozwija sieć Punktów Konsultacyjnych w całym kraju.

Język korzyści, czyli zwroty ułatwiające sprzedaż

Język korzyści jest bardzo ważną techniką w komunikacji z konsumentem, bowiem ułatwia sprzedaż oraz pozwala budować pozytywne relacje z klientami. Poniżej kilka przykładów - zwrotów, które możesz wykorzystać w każdej relacji międzyludzkiej.

Nowe zasady zakładania, prowadzenia i zakończenia działalności gospodarczej

Nowe przepisy Prawa działalności gospodarczej wprowadzają zasady wykonywania działalności gospodarczej, szczególne znaczenie nadając wolności, równemu traktowaniu i niedyskryminacji. Ponadto projekt ustawy przewiduje regulacje dotyczące wydłużenia możliwości zawieszenia działalności gospodarczej do 36 miesięcy czy rozsądne terminy dla przedsiębiorcy.

REKLAMA

Zakres dopuszczalności naśladowania produktów konkurencji

Mnogość dostępnych na rynku produktów sprawia, że trudno oprzeć się wrażeniu, że niektóre z nich są co najmniej podobne do produktów konkurencji. Często jest to spowodowane cechami funkcjonalnymi produktu. Nierzadkie są jednakże również przypadki, gdzie podobieństwo wynika z kopiowania produktów konkurencji. W takich sytuacjach powstaje pytanie, czy naśladownictwo jest w świetle prawa dopuszczalne. Z jednej strony naśladownictwo jest elementem postępu gospodarczego. Z drugiej jednakże strony, naśladownictwo może prowadzić do przejęcia wyników pracy innego przedsiębiorcy. Mamy więc do czynienia z konfliktem dwóch wartości – publicznych (rozwój gospodarki) i prywatnych (ochrona czyjejś pracy).

Przedsiębiorca wskaże miejsce kontroli firmy

Kontrolę u przedsiębiorcy będzie można przeprowadzić w siedzibie jego działalności, w miejscu jej wykonywania lub jeżeli złoży taki wniosek w miejscu, gdzie prowadzona i przechowywana jest dokumentacja.

Jak zarejestrować znak towarowy

Rejestracja znaku towarowego ma na celu uzyskanie prawa ochronnego polegającego na ustanowieniu wyłącznego prawa na używanie go w działalności zarobkowej lub zawodowej. Przedsiębiorca rejestrując znak towarowy musi spełnić określone prawem wymogi. Urząd Patentowy przeprowadzi procedurę administracyjną i wyda decyzję o udzieleniu prawa ochronnego albo o jego odmowie.

Świadczenie urlopowe a "wczasy pod gruszą"

Przedsiębiorca, który zatrudnia pracowników może dofinansować im urlop w dwojaki sposób. Może to zrobić w ramach tzw. wczasów pod gruszą lub wypłacić świadczenie urlopowe. Oba świadczenia są fakultatywne.

REKLAMA

Odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy - testowanie

Zgodnie z art. 34 ust. 4 ustawy o prawach konsumenta, konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia: charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy. Jak może uwolnić się od tej odpowiedzialności?

Profil zaufany dla firmy

Profil zaufany jest bezpłatną alternatywą dla podpisu elektronicznego oraz ułatwieniem dla obywateli i firm w załatwieniu wielu urzędowych spraw, bez konieczności wychodzenia do urzędu. Jak uzyskać profil zaufany?

Sankcje za stosowanie reklamy wprowadzającej w błąd

Reklama wprowadzająca w błąd jest jednym z przejawów nieuczciwej reklamy obok reklamy sprzecznej z przepisami prawa czy dobrymi obyczajami i innych. Taka reklama nie tylko zakłóca stosunki rynkowe pomiędzy konkurującymi przedsiębiorcami, ale też uniemożliwia bądź znacznie utrudnia odbiorcom reklamy podjęcie rzeczowej decyzji co do zakupu produktu lub usługi.

Wprowadzenie procedur z zakresu prawa pracy w spółce z o.o.

Kto i w jakiej formie może wprowadzać dodatkowe wewnętrzne procedury z zakresu prawa pracy w spółce ograniczoną odpowiedzialnością?

Obowiązki i prawa przedsiębiorcy wobec konsumenta

Dzięki ujednoliceniu w skali europejskiej zasad sprzedaży konsumenckiej nie tylko przez Internet, ale i na pokazach, prezentacjach czy w tradycyjnych sklepach, przedsiębiorcom będzie łatwiej działać na rynkach zagranicznych. Zmiana przepisów w tym zakresie zapewnia zwiększone zaufanie przedsiębiorców do systemów prawnych innych państw, obniżenie kosztów związanych z dostępem do rynków zagranicznych, a w konsekwencji ułatwienie działalności transgranicznej. Z nowych zasad w zakresie ochrony konsumentów wynikają też sankcje, które mogą być dotkliwe dla przedsiębiorcy, jeżeli nie dostosuje się do wymogów przepisów, np. nie przekaże informacji lub nie przekaże jej w wymaganym zakresie.

Kiedy nie można odstąpić od umowy

Prawo konsumenckie przewiduje możliwość odstąpienia od umowy, która została zawarta na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Jednakże są sytuacje, w których nie jest możliwe odstąpienie od umowy, np. jeżeli przedsiębiorca wykonał w pełni usługę za wyraźną zgodą konsumenta. W jakich innych przypadkach nie można odstąpić od umowy?

Kolizje między firmą, oznaczeniem przedsiębiorstwa i znakiem towarowym - cz. IV

Rozpoczynając działalność gospodarczą, bądź wprowadzając produkt na rynek należy zachować szczególną ostrożność sprawdzając, czy oznaczenia, które mają wyróżniać przedsiębiorcę i jego towary na rynku, nie są już wykorzystywane przez konkurentów. Pomiędzy firmą, oznaczeniem przedsiębiorstwa i znakiem towarowym niejednokrotnie występuje kolizja.

Zalety wywiadu gospodarczego

Wywiad gospodarczy pozwala zminimalizować ryzyko poniesienia strat finansowych na etapie pozyskiwania nowych kontrahentów. Dotyczy to w szczególności przedsiębiorców sprzedających swoje towary lub usługi z odroczonym terminem płatności. W takiej sytuacji wywiad gospodarczy pozwoli sprawdzić czy kontrahent jest zadłużony, czy niewypłacalny.

Oznaczenia towarów i ochrona znaków towarowych - cz. III

Znaki towarowe służą odróżnianiu towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. Znakiem towarowym może być w szczególności wyraz, rysunek a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy. Ochrona znaków towarowych możliwa jest nie tylko w przypadku znaków, na które zostało udzielone prawo ochronne, ale również w przypadku znaków towarowych niezarejestrowanych.

Co zawiera plan restrukturyzacji

Plan restrukturyzacji jest planem strategicznym, który w szczególności zawiera cele, metody i środki realizacji celów restrukturyzacji. Od 1 stycznia 2016 r. będzie obowiązywać nowe Prawo restrukturyzacyjne, którego głównym jest zapobieżenie likwidacji przedsiębiorstwa.

Oznaczenie przedsiębiorstwa i ochrona oznaczenia przedsiębiorstwa – cz. II

Istnienie różnych rodzajów oznaczeń powoduje trudność w wyborze właściwych środków ochrony. Inaczej wygląda bowiem ochrona w przypadku firmy przedsiębiorcy, inaczej w przypadku oznaczenia przedsiębiorstwa, a jeszcze inaczej w przypadku oznaczeń towarów lub usług. Właściwe zidentyfikowanie podstawy swoich roszczeń może warunkować uzyskanie skutecznej ochrony, w szczególności na drodze sądowej.

Zasada „co nie jest prawem zabronione jest dozwolone” – nowe prawo dla przedsiębiorców

Nowe prawo dla działalności gospodarczej ma stanowić kartę praw podstawowych dla przedsiębiorców. Jedną z nich jest zasada „co nie jest prawem zabronione jest dozwolone”.

Czym jest firma? Ochrona firmy – cz. I

Jednym z podstawowych środków służących wyróżnieniu się na konkurencyjnym rynku jest używanie różnego rodzaju oznaczeń. Używanie oznaczeń często może doprowadzić do konfliktów z konkurentami. Przedmiotem tych konfliktów może być np. prawo do pierwszeństwa posługiwania się danym oznaczeniem bądź nieuczciwe wykorzystanie renomy związanej z oznaczeniem przysługującym innemu przedsiębiorcy. Istnienie różnych rodzajów oznaczeń powoduje jednakże trudność w wyborze właściwych środków ochrony.

Polski a europejski konsument - gwarancja i reklamacja

Czy polski konsument rożni się od tego zagranicznego swoimi prawami w obszarze gwarancji i reklamacji? Informacje na ten temat można znaleźć w raporcie Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) „Warranty are they worth money?”.

Odpowiedzialność cywilna zarządcy budynku komercyjnego za wszelkie zdarzenia

Zarządca nieruchomości, nałożonym przez ustawodawcę obowiązkiem, podlega ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej. Wspomniane ubezpieczenie chroni poszkodowanego zarówno w przypadku zaniedbań ze strony zarządcy jak również od działań osób trzecich, wykonujących pod nadzorem zarządcy określone czynności. W przypadku wypełnienia wszystkich przesłanek zarządca ponosi odpowiedzialność za następstwa zdarzenia wywołującego szkodę na zdrowiu bądź mieniu poszkodowanego.

Zakaz konkurencji w umowie między przedsiębiorcami

Wprowadzenie klauzuli zakazu konkurencji w umowie między przedsiębiorcami po ustaniu jej obowiązywania jest co do zasady dopuszczalne, jednakże brak jest jednoznacznego stanowiska w zakresie odszkodowania za przestrzeganie tego zakazu po ustaniu obowiązywania umowy.

Sposoby zabezpieczania się przedsiębiorców przed ryzykiem kursowym

Nie tylko posiadacze mieszkaniowych kredytów we frankach szwajcarskich stali się ofiarami zawirowań na rynkach walutowych. Również przedsiębiorcy, którzy działają na rynkach zagranicznych, muszą liczyć się z możliwością strat. Czy rok 2015 przyniesie jeszcze więcej niespodzianek? I czy można zabezpieczyć się przed ryzykiem kursowym?

Termin zapłaty w transakcjach handlowych dłuższy niż 60 dni

W dniu 28 kwietnia 2013 weszła w życie w dniu uchwalona 8 marca 2013 r. ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych. Konieczność implementacji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7 z 16 lutego 2011 r. w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach w transakcjach handlowych poskutkowała m.in. wprowadzeniem zapisów, których celem jest skrócenie terminów zapłaty w transakcjach zasadniczo do 60 dni kalendarzowych. Mimo upływu czasu, wciąż bardzo często zadawane jest pytanie: czy można w umowie z dostawcą lub usługodawcą postanowić, że płatność z tytułu realizacji umowy nastąpi w terminie dłuższym niż 60 dni?

Intercyza a prowadzenie własnej firmy

Panuje przekonanie, że kiedy prowadzi się biznes, obowiązkowo trzeba podpisać intercyzę. Ten pogląd nadaje się do quizu „prawda czy mit?” A prawda jest taka, że wszystko zależy od tego, na jakim etapie związku podejmujemy decyzję, jaki jest charakter działalności i związane z nią ryzyko, jak duży jest nasz majątek. Dzisiaj krótko na temat tego, że wspólność majątkowa nie zawsze jest taka zła.

Nowe prawa konsumenta – poradnik

Pod koniec ubiegłego roku, w związku z ostatnimi regulacjami unijnymi, zaczęła w Polsce obowiązywać nowa ustawa o prawach konsumenta. Aktualne zasady wprowadzają szereg udogodnień dla klientów robiących zakupy przez Internet. Warto się z nimi zapoznać, aby w każdej sytuacji być świadomym przysługujących nam praw.

Ochrona dóbr osobistych przedsiębiorców

Art. 23 k.c. wymienia katalog dóbr osobistych człowieka, podlegających ochronie prawa cywilnego niezależnie od innych przepisów. Art. 43 k.c. stanowi, że przepisy o ochronie dóbr osobistych osób fizycznych są stosowane odpowiednio do osób prawnych. Ochrona ta ma więc szerokie zastosowanie w przypadku przedsiębiorców.

Jak złożyć wniosek o upadłość konsumencką na nowych zasadach?

Nowe przepisy o upadłości konsumenckiej poluzowały zasady ogłaszania upadłości konsumenckiej. Uproszczono i zmniejszono koszty składania wniosków o upadłość - mówi adwokat Michał Hajduk, który radzi też, o czym należy pamiętać przy składaniu takiego wniosku.

Zmiany w ochronie danych osobowych

Od 1 stycznia 2015 roku obowiązują nowe przepisy związane z ochroną danych osobowych. Zmiany wynikają z wejścia w życie ustawy z 7 listopada 2014 r. o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej. Co to oznacza w praktyce?

Zmiany w prawie ochrony konkurencji i konsumentów

18 stycznia 2015 r. wchodzi w życie daleko idąca nowelizacja Ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, która w znacznym stopniu zmienia obowiązujące regulacje, a także wprowadza zupełnie nowe, nieznane dotychczas polskiemu prawu instytucje. Celem nowelizacji jest zwiększenie skuteczności wykrywania i karania antykonkurencyjnych praktyk oraz usprawnienie i przyspieszenie postępowania prowadzonego przez Prezesa UOKiK.

Upadłość konsumencka po nowelizacji

Niewypłacalność dłużnika, będącego osobą fizyczną, zwykle odbija się na całej jego rodzinie. Często taka osoba, nie posiada majątku z którego można byłoby przeprowadzić skuteczną egzekucję. Dla wierzyciela oznacza to dodatkowe koszty kolejnych prób wyszukania majątku przez komornika. Z tego powodu Ustawodawca postanowił wprowadzić do polskiego prawa instytucję „upadłości konsumenckiej”, która na zachodzi przynosi korzyść zarówno dłużnikom, jak i wierzycielom.

Przedsiębiorcy z sektora MŚP są efektywniejsi

Czy lepsze jest wrogiem dobrego? Okazuje się, że przyzwyczajenia i nawyki w zarządzaniu potrafią ograniczać rozwój firmy. – Nie chodzi o to, żeby być zajętym, lecz żeby wytwarzać wartość – podkreśla Aneta Lech, ekspert Staufen Polska.

Czy pracownik może posługiwać się podpisem elektronicznym pracodawcy?

Podpisem elektronicznym są dane w postaci elektronicznej, które wraz z innymi danymi, do których zostały dołączone lub z którymi są logicznie powiązane, służą do identyfikacji osoby składającej podpis elektroniczny. Ponadto złożenie bezpiecznego podpisu elektronicznego wiąże strony treścią podpisanego dokumentu.

Jak zareklamować choinkę?

Choinka, jak każdy inny produkt, powinna być w taki sposób oznaczona ceną, by kupujący nie miał żadnej wątpliwości co do jej wysokości. Przed zakupem warto też upewnić się, czy podana kwota to cena za całe drzewko, czy np. za metr. Po transakcji należy poprosić o potwierdzenie zakupu – nie musi być to paragon fiskalny, wystarczy kartka z podpisem lub pieczątką. Bez tego w razie ewentualnej reklamacji trudno będzie udowodnić, że to tu zostało zakupione drzewko świąteczne.

Obowiązki właściciela nieruchomości w trakcie zimy

Właściciele nieruchomości, szczególnie w trakcie śnieżnej zimy, muszą pamiętać o nałożonych na nich obowiązkach, związanych z utrzymaniem czystości chodników przylegających bezpośrednio do ich posesji. Obowiązki te wynikają przede wszystkim z uregulowań ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach .

Czy nowe prawo działalności gospodarczej będzie korzystne dla przedsiębiorców?

Nowe prawo działalności gospodarczej ma się kierować zasadą, że organy administracji powinny interpretować niejasności w przepisach na korzyść przedsiębiorców. Pojawi się w nim także nowa definicja działalności gospodarczej oraz nakaz, aby nie karać początkujących przedsiębiorców za drobne naruszenia przepisów. Czy nowe prawo działalności gospodarczej będzie korzystne?

Samozatrudnienie czy umowa o pracę?

Ze względu na wysokie koszty zatrudnienia coraz więcej przedsiębiorstw stara się wprowadzać cięcia. Najczęstszym rozwiązaniem obniżającym koszty zatrudnienia przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu usług oraz wykwalifikowanej kadry jest przejście przez pracowników na tzw. samozatrudnienie.

Wigilię firmową można zaliczyć w koszty firmy

Chętnie organizowane wigilie firmowe pracodawca może zaliczyć w koszty firmy. Oznacza to, że organizacja wigilii nie będzie przychodem pracownika, w przeciwieństwie do świątecznych prezentów, bonów i talonów, które mogą być finansowane ze środków z zfśs bądź środków obrotowych firmy. W zależności od źródła finansowania, upominki będą mogły obniżyć podatek.

Jakie zmiany w upadłości konsumenckiej w 2015 r.

31 grudnia, wchodzi w życie nowelizacja ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze, czyli tzw. ustawa o upadłości konsumenckiej. Zgodnie z nowymi przepisami konsumentowi, który popadł w tzw. „spiralę długów” łatwiej będzie ogłosić upadłość. Konsekwencją ogłoszenia upadłości konsumenckiej będzie natomiast tzw. „nowy start”, czyli umorzenie całości lub części długów.

Komunikacja w przedsiębiorstwie – wąskie gardła

Osoby prowadzące działalność gospodarczą skupiają się zwykle, co całkiem zrozumiałe, na twardych danych, liczbach i wskaźnikach. Jednak źródła sukcesów firm, a także przyczyny ich porażek tkwią na głębszym, aczkolwiek niedocenianym poziomie. Chodzi o proces komunikowania. Nieprawidłowy obieg informacji w organizacji jest jak ciężka choroba tocząca ją od środka – tym groźniejsza, że często niezdiagnozowana. Wypracowanie efektywnego modelu komunikacji wymaga przede wszystkim identyfikacji i eliminacji tzw. wąskich gardeł. Jak wygląda to w praktyce?

Jakie zmiany dla przedsiębiorców wprowadza nowe prawo ochrony konsumentów?

25 grudnia br., wchodzi w życie Ustawa o prawach konsumenta, co oznacza wiele nowych obowiązków dla przedsiębiorców i większą ochronę praw konsumentów. Jakie zmiany dla przedsiębiorców wprowadza nowe prawo ochrony konsumentów?

Sukcesja rodzinnej firmy - jednoosobowa działalność a spółka

Firmy rodzinne to firmy z tradycją, prowadzone przez długie lata wedle utrwalonej koncepcji, najczęściej otwierane w dobrym okresie rozwoju gospodarczego. W obecnej sytuacji gospodarczej ciężko jest utrzymać pozycję na rynku i należy spojrzeć w przyszłość, stawiając na rozwój i przekazując firmę dalszym pokoleniom. Czy warto prowadzić jednoosobową działalność, czy jednak postawić na spółkę?

Jak zorganizować świąteczne przyjęcie w firmie?

Okres świąteczny to nie tylko czas zakupów, ale również czas organizowania spotkań i przyjęć firmowych dla pracowników. Jest to czas spędzany w miłej atmosferze, w gronie współpracowników. Dlatego też pracodawca aranżując świąteczne przyjęcie powinien zadbać o kilka szczegółów. Na co należy zwrócić szczególną uwagę przy urządzaniu świątecznych spotkań?

Odsetki ustawowe w 2015 r.

Na rok 2015 projektowane jest nowe rozporządzenie określające wysokość odsetek ustawowych. Nowe uregulowanie ma służyć m. in. określeniu relacji między odsetkami ustawowymi a odsetkami za zwłokę od zaległości podatkowych. Obecnie istnieje znaczna różnica pomiędzy tymi dwoma rodzajami odsetek.

Mikro, mały i średni przedsiębiorca - definicje

Definicje mikro i małych firm są niezbędne dla tych przedsiębiorców, którzy ubiegają się lub planują ubiegać się o wsparcie finansowe w ramach krajowych lub unijnych programów. Co oznacza pojęcie małej firmy? Kiedy mała firma zmienia się w średnią?

Czym jest potrącenie?

Potrącenie wierzytelności często może upraszczać rozliczenia dokonywane pomiędzy przedsiębiorcami. Poniższy artykuł traktuje o tym czym jest potrącenie, jakie są jego przesłanki, w jaki sposób można go dokonać oraz czym różni się instytucja potrącenia ustawowego od potrącenia umownego.

Konsekwencje dla przedsiębiorców wprowadzenia zmian w prawach konsumenta

Już 25 grudnia 2014 r. wejdzie w życie ustawa o prawach konsumenta, której celem jest zwiększenie ochrony osób prywatnych zawieranych z przedsiębiorcami, w szczególności poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość. Nowe przepisy będą jednak mniej korzystne dla małych przedsiębiorców.

Prowadzenie firmy w specjanej strefie ekonomicznej w 2015 r.

1 stycznia 2015 r. wejdzie w życie ustaw o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych. Nowe rozwiązania ułatwią działalność przedsiębiorstw w specjalnych strefach ekonomicznych.

REKLAMA