| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama

ABC małej firmy

Zakres dopuszczalności naśladowania produktów konkurencji

Aktualizacja: 31.07.2015

Mnogość dostępnych na rynku produktów sprawia, że trudno oprzeć się wrażeniu, że niektóre z nich są co najmniej podobne do produktów konkurencji. Często jest to spowodowane cechami funkcjonalnymi produktu. Nierzadkie są jednakże również przypadki, gdzie podobieństwo wynika z kopiowania produktów konkurencji. W takich sytuacjach powstaje pytanie, czy naśladownictwo jest w świetle prawa dopuszczalne. Z jednej strony naśladownictwo jest elementem postępu gospodarczego. Z drugiej jednakże strony, naśladownictwo może prowadzić do przejęcia wyników pracy innego przedsiębiorcy. Mamy więc do czynienia z konfliktem dwóch wartości – publicznych (rozwój gospodarki) i prywatnych (ochrona czyjejś pracy). »

Przedsiębiorca wskaże miejsce kontroli firmy

Aktualizacja: 30.07.2015

Kontrolę u przedsiębiorcy będzie można przeprowadzić w siedzibie jego działalności, w miejscu jej wykonywania lub jeżeli złoży taki wniosek w miejscu, gdzie prowadzona i przechowywana jest dokumentacja. »

Jak zarejestrować znak towarowy

Aktualizacja: 30.07.2015

Rejestracja znaku towarowego ma na celu uzyskanie prawa ochronnego polegającego na ustanowieniu wyłącznego prawa na używanie go w działalności zarobkowej lub zawodowej. Przedsiębiorca rejestrując znak towarowy musi spełnić określone prawem wymogi. Urząd Patentowy przeprowadzi procedurę administracyjną i wyda decyzję o udzieleniu prawa ochronnego albo o jego odmowie. »

Świadczenie urlopowe a "wczasy pod gruszą"

Aktualizacja: 13.07.2015

Przedsiębiorca, który zatrudnia pracowników może dofinansować im urlop w dwojaki sposób. Może to zrobić w ramach tzw. wczasów pod gruszą lub wypłacić świadczenie urlopowe. Oba świadczenia są fakultatywne. »

Odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy - testowanie

Aktualizacja: 03.07.2015

Zgodnie z art. 34 ust. 4 ustawy o prawach konsumenta, konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia: charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy. Jak może uwolnić się od tej odpowiedzialności? »

Profil zaufany dla firmy

Aktualizacja: 02.07.2015

Profil zaufany jest bezpłatną alternatywą dla podpisu elektronicznego oraz ułatwieniem dla obywateli i firm w załatwieniu wielu urzędowych spraw, bez konieczności wychodzenia do urzędu. Jak uzyskać profil zaufany? »

Sankcje za stosowanie reklamy wprowadzającej w błąd

Aktualizacja: 02.07.2015

Reklama wprowadzająca w błąd jest jednym z przejawów nieuczciwej reklamy obok reklamy sprzecznej z przepisami prawa czy dobrymi obyczajami i innych. Taka reklama nie tylko zakłóca stosunki rynkowe pomiędzy konkurującymi przedsiębiorcami, ale też uniemożliwia bądź znacznie utrudnia odbiorcom reklamy podjęcie rzeczowej decyzji co do zakupu produktu lub usługi. »

Wprowadzenie procedur z zakresu prawa pracy w spółce z o.o.

Aktualizacja: 30.06.2015

Kto i w jakiej formie może wprowadzać dodatkowe wewnętrzne procedury z zakresu prawa pracy w spółce ograniczoną odpowiedzialnością? »

Obowiązki i prawa przedsiębiorcy wobec konsumenta

Aktualizacja: 29.06.2015

Dzięki ujednoliceniu w skali europejskiej zasad sprzedaży konsumenckiej nie tylko przez Internet, ale i na pokazach, prezentacjach czy w tradycyjnych sklepach, przedsiębiorcom będzie łatwiej działać na rynkach zagranicznych. Zmiana przepisów w tym zakresie zapewnia zwiększone zaufanie przedsiębiorców do systemów prawnych innych państw, obniżenie kosztów związanych z dostępem do rynków zagranicznych, a w konsekwencji ułatwienie działalności transgranicznej. Z nowych zasad w zakresie ochrony konsumentów wynikają też sankcje, które mogą być dotkliwe dla przedsiębiorcy, jeżeli nie dostosuje się do wymogów przepisów, np. nie przekaże informacji lub nie przekaże jej w wymaganym zakresie. »

Kiedy nie można odstąpić od umowy

Aktualizacja: 25.06.2015

Prawo konsumenckie przewiduje możliwość odstąpienia od umowy, która została zawarta na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Jednakże są sytuacje, w których nie jest możliwe odstąpienie od umowy, np. jeżeli przedsiębiorca wykonał w pełni usługę za wyraźną zgodą konsumenta. W jakich innych przypadkach nie można odstąpić od umowy? »

Kolizje między firmą, oznaczeniem przedsiębiorstwa i znakiem towarowym - cz. IV

Aktualizacja: 22.06.2015

Rozpoczynając działalność gospodarczą, bądź wprowadzając produkt na rynek należy zachować szczególną ostrożność sprawdzając, czy oznaczenia, które mają wyróżniać przedsiębiorcę i jego towary na rynku, nie są już wykorzystywane przez konkurentów. Pomiędzy firmą, oznaczeniem przedsiębiorstwa i znakiem towarowym niejednokrotnie występuje kolizja. »

Zalety wywiadu gospodarczego

Aktualizacja: 22.06.2015

Wywiad gospodarczy pozwala zminimalizować ryzyko poniesienia strat finansowych na etapie pozyskiwania nowych kontrahentów. Dotyczy to w szczególności przedsiębiorców sprzedających swoje towary lub usługi z odroczonym terminem płatności. W takiej sytuacji wywiad gospodarczy pozwoli sprawdzić czy kontrahent jest zadłużony, czy niewypłacalny. »

Oznaczenia towarów i ochrona znaków towarowych - cz. III

Aktualizacja: 23.06.2015

Znaki towarowe służą odróżnianiu towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. Znakiem towarowym może być w szczególności wyraz, rysunek a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy. Ochrona znaków towarowych możliwa jest nie tylko w przypadku znaków, na które zostało udzielone prawo ochronne, ale również w przypadku znaków towarowych niezarejestrowanych. »

Co zawiera plan restrukturyzacji

Aktualizacja: 16.06.2015

Plan restrukturyzacji jest planem strategicznym, który w szczególności zawiera cele, metody i środki realizacji celów restrukturyzacji. Od 1 stycznia 2016 r. będzie obowiązywać nowe Prawo restrukturyzacyjne, którego głównym jest zapobieżenie likwidacji przedsiębiorstwa. »

Zasada „co nie jest prawem zabronione jest dozwolone” – nowe prawo dla przedsiębiorców

Aktualizacja: 10.06.2015

Nowe prawo dla działalności gospodarczej ma stanowić kartę praw podstawowych dla przedsiębiorców. Jedną z nich jest zasada „co nie jest prawem zabronione jest dozwolone”. »

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

IMPEL Business Solutions Sp. z o.o.

Obsługa księgowa, doradztwo podatkowe, kadry i płace

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »