| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Wniosek o ogłoszenie upadłości - jak prawidłowo złożyć?

Wniosek o ogłoszenie upadłości - jak prawidłowo złożyć?

Postępowanie w przedmiocie ogłoszenia upadłości może być wszczęte wyłącznie na wniosek. Jednakże, żeby wniosek taki wywołał skutek w postaci rozpoczęcia postępowania, musi zostać złożony w prawidłowy sposób.

Niezachowanie wymogów formalnych wniosku o ogłoszenie upadłości może pociągnąć za sobą negatywne skutki. Jeżeli wniosek nie spełnia wymagań określonych przez prawo lub nie został należycie opłacony, mogą mieć miejsce dwie sytuacje.

Po pierwsze, uchybienie wymogom formalnym może polegać na mylnym oznaczeniu wniosku (np. pozew o bankructwo) lub innych oczywistych niedokładnościach. Wtedy wniosek spowoduje wszczęcie postępowania i zostanie rozpoznany przez sąd.

Jeżeli wniosek zawiera inne uchybienia, zachodzi niemożność wszczęcia postępowania. W takiej sytuacji przewodniczący wydziału wezwie wnioskodawcę do poprawienia, uzupełnienia lub opłacenia wniosku w terminie tygodniowym.

Jeżeli składający wniosek tego nie zrobi, pismo zostanie zwrócone. Nie zostaną wywołane żadne skutki prawne, a więc postępowanie w przedmiocie ogłoszenia upadłości nie zostanie rozpoczęte. Jeżeli jednak wnioskodawca zastosuje się do zarządzenia przewodniczącego w wyznaczonym terminie, wniosek wywoła skutki od daty jego wniesienia (a nie od daty uzupełnienia).

Skutki niezachowania wymogów określonych w ustawie lub nienależytego opłacenia wniosku są inne w przypadku, gdy pismo jest składane przez wnioskodawcę reprezentowanego przez adwokata lub radcę prawnego. W takim wypadku wniosek zwracany jest bez wzywania do uzupełnienia lub opłacenia.

Zobacz: Wniosek o ogłoszenie upadłości likwidacyjnej małego przedsiębiorcy

Może się jednak zdarzyć, że wnioskodawca złoży ponownie wniosek, który będzie odpowiadał wymogom formalnym i zostanie opłacony w terminie tygodnia od doręczenia mu zarządzenia o zwrocie wniosku. W takiej sytuacji zostanie wywołany skutek w postaci wszczęcia postępowania od daty pierwotnego zgłoszenia. W przypadku, gdy pismo zostanie zwrócone ponownie z tego samego powodu, kolejny wniosek nie wywoła już skutków od dnia pierwotnego złożenia.

Warto pamiętać, że wniesienie wniosku, który został zwrócony, nie zwalnia osoby zobowiązanej do jego wniesienia od odpowiedzialności za niedopełnienie obowiązku złożenia wniosku o głoszenie upadłości w terminie.

Podsumowując powyższe rozważania, należy podkreślić, że osoby zamierzające złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości, powinny pamiętać, że pismo takie spowoduje wszczęcie postępowania w przedmiocie ogłoszenia upadłości, jeżeli:

- zostanie złożone przez podmiot uprawniony,

- trafi do właściwego sądu,

- będzie spełniać wymogi formalne określone w Prawie upadłościowym i naprawczy oraz Kodeksie postępowania cywilnego,

- zostanie należycie opłacone.

Sprawdź: Jak ogłosić upadłość jednoosobowej firmy?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Paweł Macuga

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »