| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Sprzedaż ze stratą

Sprzedaż ze stratą

Firma może sprzedawać ze stratą, gdy taka sprzedaż ma uzasadnienie ekonomiczne. Sprzedaż ze stratą nie powinna być wykazywana dodatkowo do celów podatkowych.

Jesienny sezon wyprzedaży od lat gości w Polsce. Obniżki osiągające zawrotne poziomy 60 i więcej procent początkowej ceny towaru przyciągają klientów. Dla sprzedawców duże przeceny często oznaczają sprzedaż ze stratą. Co sądzi o niej fiskus?

Sprzedaż ze stratą a fiskus

Jeszcze kilka lat temu praktyka działania organów podatkowych niejednokrotnie pokazywała, że sprzedawać ze stratą się nie opłaca, bo fiskus spogląda na nią podejrzliwym okiem. Przedsiębiorcy do niedawna starali się więc unikać wyprzedaży. Organy podatkowe zrozumiały jednak realia rynku i same doszły do wniosku, że czasem bardziej opłaca się sprzedać ze stratą, niż nie sprzedać w ogóle.

O tym dlaczego firmy decydują się na sprzedaż po cenach niższych od zakupu przedsiębiorcy wiedzą doskonale. Nawet w najmniejszych sklepach. – Nowa kolekcja i koszty magazynowania to powody, ze względu na które zdarza się sprzedawać towar taniej niż po cenie produkcji lub zakupu – mówi Piotr Jarocki, właściciel niewielkiego sklepu odzieżowego w woj. mazowieckim. – Korzystniejsze jest pozbycie się niechodliwego towaru przed nadejściem nowej kolekcji, niż magazynowanie do przyszłego roku – zarówno towaru i włożonych w niego pieniędzy – dodaje.

Polecamy: Zwrot rzeczy używanej

Jak rozliczyć sprzedaż ze stratą?

W jaki sposób firma powinna rozliczyć sprzedaż ze stratą? W przypadku przedsiębiorców prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów, wydatki związane z nabyciem towaru powinny zostać wpisane w chwili jego otrzymania. Firmy prowadzące księgi rachunkowe koszty mogą rozpoznać dopiero w momencie sprzedaży, wraz z powstaniem przychodu.

Firma, która dokonuje sprzedaży ze stratą, nie powinna jej dodatkowo wykazywać do celów podatkowych.

Sprzedaż ze stratą a VAT

W przypadku przedsiębiorców rozliczających VAT wyprzedaż będzie powodowała zmniejszenie podstawy opodatkowania. Podatek VAT naliczony nie ulegnie zmianie, nie pojawi się jednak VAT należny.

Jeżeli towar się nie sprzedał

W przypadku, gdy przedsiębiorca nie sprzeda przecenionego towaru i będzie chciał uniknąć kosztów magazynowania, najczęściej będzie zmuszony do jego zniszczenia.

Firma powinna pamiętać o zachowaniu odpowiedniej procedury utylizacji. W przypadku braku potwierdzenia likwidacji kontrola podatkowa może podać w wątpliwość wykazane koszty.

Polecamy: Dotacje unijne 2012 - poradnik przedsiębiorcy

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Milena Wilczak

Właścicielka biura rachunkowego Account Finance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »