| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Wszystko o postępowaniu zgłoszeniowym i rejestrowym przez Urzędem Patentowym

Wszystko o postępowaniu zgłoszeniowym i rejestrowym przez Urzędem Patentowym

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej przedsiębiorca może wytworzyć wynalazek lub znak towarowy i zdecydować się na uzyskanie przed Urzędem Patentowym ochrony.

W takim postępowaniu przed Urzędem w sprawie uzyskania patentu, dodatkowego prawa ochronnego, prawa ochronnego lub prawa z rejestracji, a także utrzymywania ich w mocy, wszelkie dokonywane zgłoszenia i korespondencja wymagają zachowania formy pisemnej. Oprócz tego zgłoszenia i korespondencja mogą być przesyłane również za pomocą telefaksu lub w postaci elektronicznej. Szczegółowe warunki techniczne dokonywania zgłoszeń oraz prowadzenia korespondencji w postaci elektronicznej określony jest w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów. Warto przy tym wskazać, że warunki, jakim powinno odpowiadać zgłoszenie oraz korespondencja dokonane w postaci elektronicznej, nie może prowadzić do tworzenia nadmiernych, ponad potrzebę, utrudnień dla zgłaszających.

W toku postępowania w sprawach związanych z rozpatrywaniem zgłoszeń oraz utrzymaniem ochrony wynalazków, produktów leczniczych, produktów ochrony roślin, wzorów użytkowych, wzorów przemysłowych, znaków towarowych, oznaczeń geograficznych i topografii układów scalonych, a także w postępowaniu w sprawie dokonywania wpisów w rejestrach prowadzonych przez Urząd Patentowy, Urząd ten wyznacza stronie do dokonania określonych czynności terminy nie krótsze niż miesiąc, gdy strona ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na obszarze Polski oraz 2 miesiące, gdy strona ma miejsce zamieszkania lub siedzibę za granicą. W uzasadnionych przypadkach Urząd może wyznaczyć odpowiednio dłuższy termin, lecz nie więcej niż o 3 miesiące.

Istnieje także możliwość, aby czynność była dokonana w ciągu 2 miesięcy po upływie terminu wyznaczonego zgodnie z przepisami, w sytuacji i pod warunkiem, że przed jego upływem strona zawiadomi Urząd Patentowy na piśmie o przyczynach niedotrzymania tego terminu.

Przeczytaj również: Jakie są 4 najbardziej uciążliwe obowiązki dla firm?

Jeżeli natomiast w toku rozpatrywania sprawy uchybiono terminowi do dokonania czynności warunkującej bieg postępowania, Urząd Patentowy może na wniosek strony przywrócić termin, o ile strona uprawdopodobni, że uchybienie nastąpiło bez jej winy. Taki wniosek przedsiębiorca powinien złożyć do Urzędu Patentowego w ciągu 2 miesięcy od dnia ustania przyczyny uchybienia terminu, nie później jednak niż w ciągu 6 miesięcy od dnia, w którym termin ten upłynął. Jednocześnie wnioskodawca powinien dopełnić czynności, dla której termin ten został wyznaczony.
Nie jest natomiast już dopuszczalne przywrócenie terminu do złożenia wniosku o przywrócenie terminu.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy sp.k.

Ekspert w dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »