| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Wszystko o postępowaniu zgłoszeniowym i rejestrowym przez Urzędem Patentowym

Wszystko o postępowaniu zgłoszeniowym i rejestrowym przez Urzędem Patentowym

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej przedsiębiorca może wytworzyć wynalazek lub znak towarowy i zdecydować się na uzyskanie przed Urzędem Patentowym ochrony.

W takim postępowaniu przed Urzędem w sprawie uzyskania patentu, dodatkowego prawa ochronnego, prawa ochronnego lub prawa z rejestracji, a także utrzymywania ich w mocy, wszelkie dokonywane zgłoszenia i korespondencja wymagają zachowania formy pisemnej. Oprócz tego zgłoszenia i korespondencja mogą być przesyłane również za pomocą telefaksu lub w postaci elektronicznej. Szczegółowe warunki techniczne dokonywania zgłoszeń oraz prowadzenia korespondencji w postaci elektronicznej określony jest w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów. Warto przy tym wskazać, że warunki, jakim powinno odpowiadać zgłoszenie oraz korespondencja dokonane w postaci elektronicznej, nie może prowadzić do tworzenia nadmiernych, ponad potrzebę, utrudnień dla zgłaszających.

W toku postępowania w sprawach związanych z rozpatrywaniem zgłoszeń oraz utrzymaniem ochrony wynalazków, produktów leczniczych, produktów ochrony roślin, wzorów użytkowych, wzorów przemysłowych, znaków towarowych, oznaczeń geograficznych i topografii układów scalonych, a także w postępowaniu w sprawie dokonywania wpisów w rejestrach prowadzonych przez Urząd Patentowy, Urząd ten wyznacza stronie do dokonania określonych czynności terminy nie krótsze niż miesiąc, gdy strona ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na obszarze Polski oraz 2 miesiące, gdy strona ma miejsce zamieszkania lub siedzibę za granicą. W uzasadnionych przypadkach Urząd może wyznaczyć odpowiednio dłuższy termin, lecz nie więcej niż o 3 miesiące.

Istnieje także możliwość, aby czynność była dokonana w ciągu 2 miesięcy po upływie terminu wyznaczonego zgodnie z przepisami, w sytuacji i pod warunkiem, że przed jego upływem strona zawiadomi Urząd Patentowy na piśmie o przyczynach niedotrzymania tego terminu.

Przeczytaj również: Jakie są 4 najbardziej uciążliwe obowiązki dla firm?

Jeżeli natomiast w toku rozpatrywania sprawy uchybiono terminowi do dokonania czynności warunkującej bieg postępowania, Urząd Patentowy może na wniosek strony przywrócić termin, o ile strona uprawdopodobni, że uchybienie nastąpiło bez jej winy. Taki wniosek przedsiębiorca powinien złożyć do Urzędu Patentowego w ciągu 2 miesięcy od dnia ustania przyczyny uchybienia terminu, nie później jednak niż w ciągu 6 miesięcy od dnia, w którym termin ten upłynął. Jednocześnie wnioskodawca powinien dopełnić czynności, dla której termin ten został wyznaczony.
Nie jest natomiast już dopuszczalne przywrócenie terminu do złożenia wniosku o przywrócenie terminu.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Tagetik

Tagetik, lider oprogramowania wspierającego procesy zarządzania efektywnością organizacji (ang. Corporate Performance Management), powstał we Włoszech (Toskania) w 1986 roku.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »