| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Jak ogłosić bankructwo jednoosobowej firmy?

Jak ogłosić bankructwo jednoosobowej firmy?

Zjawisko upadłości, zwanej potocznie bankructwem,  występuje dość często. Dotyczy ono nie tylko dużych przedsiębiorstw, ale również jednoosobowych firm, których ciągle przybywa na polskim rynku. Na co zwrócić uwagę i jakich formalności należy dopełnić w razie niewypłacalności?

Artykuł 22 ustawy prawo upadłościowe i naprawcze, zawiera zakres danych, które powinien zawierać wniosek. Są to:

  • imię i nazwisko dłużnika, jego nazwę albo firmę, miejsce zamieszkania albo siedzibę, a gdy dłużnikiem jest spółka osobowa lub osoba prawna – reprezentantów spółki lub osoby prawnej i likwidatorów, jeżeli są ustanowieni, a ponadto w przypadku spółki imiona i nazwiska oraz miejsce zamieszkania wspólników odpowiadających za zobowiązania spółki bez ograniczenia;
  • oznaczenie miejsca, w którym znajduje się przedsiębiorstwo lub inny majątek dłużnika;
  • wskazanie okoliczności, które uzasadniają wniosek i ich uprawdopodobnienie;
  • informację, czy dłużnik jest uczestnikiem systemu płatności lub systemu rozrachunku papierów wartościowych w rozumieniu ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami (Dz. U. Nr 123, poz. 1351, z późn. zm.4);
  • informację, czy dłużnik jest spółką publiczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych.

Jeżeli dłużnikiem jest przedsiębiorca wpisany do właściwego rejestru, do wniosku należy dołączyć odpis z tego rejestru. Dodatkowo dłużnik, powinien we wniosku dodatkowo określić, czy wnosi o ogłoszenie upadłości z możliwością zawarcia układu, czy też o ogłoszenie upadłości obejmującej likwidację jego majątku. Ponadto do wniosku powinien dołączyć:

  • aktualny wykaz majątku z szacunkową wyceną jego składników;
  • bilans sporządzony dla celów tego postępowania, na dzień nie późniejszy niż trzydzieści dni przed dniem złożenia wniosku;

Dłużnik zobowiązany jest również do złożenia oświadczenia co do prawdziwości danych zawartych we wniosku. Jeżeli dłużnik nie może dołączyć jakiegoś z wymaganych dokumentów, powinien podać przyczyny ich nie złożenia.

Wymienione informacje w punktach 1-4 oraz informację uprawdopodobniające jego wierzytelność oraz wstępne propozycje układowe( w przypadku kiedy wnosi o ogłoszenie upadłości z możliwością zawarcia układu).

Wydane przez sąd postanowienie o ogłoszeniu upadłości podawane jest do publicznej wiadomości poprzez obwieszczenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym oraz publikację w dzienniku lokalnym. Postanowienie zawiera:

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kadry dla Każdego

Strona poświęcona aktualnościom kadrowo-płacowym.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »