| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Jak chronić dobra osobiste przedsiębiorcy w mediach – część 1

Jak chronić dobra osobiste przedsiębiorcy w mediach – część 1

Wielu przedsiębiorcom coraz mocniej zależy na obecności ich firmy w mediach – zarówno tradycyjnych jak i elektronicznych. Niestety wzmianka na temat określonej firmy może niekiedy mieć zdecydowanie negatywny dla przedsiębiorcy wydźwięk i przybrać formę nieuzasadnionej krytyki.

Konkurent, zwolniony pracownik lub nawet nierzetelny dziennikarz mogą spowodować, że budowana przez lata reputacja firmy legnie w gruzach z powodu jednej nieprzychylnej wypowiedzi.

Zarzut kreatywnej księgowości, sztucznego podnoszenia wyników finansowych, niejasnych powiązań biznesowych czy wprowadzenia na rynek produktów nie spełniających wymogów bezpieczeństwa zagroził reputacji niejednej firmy. Co zrobić, gdy zarzut ten nie ma pokrycia w rzeczywistości i jest bezprawny?

Polskie prawo daje szereg uprawnień osobom, których dobre imię zostało naruszone na skutek szkodliwej wypowiedzi czy też nierzetelnego materiału prasowego. Z pomocą przychodzą tu zwłaszcza przepisy Kodeksu cywilnego o dobrach osobistych.

W pewnych sytuacjach można też sięgnąć po instytucje uregulowane w prawie karnym, prawie wykroczeń i prawie prasowym.

Zgodnie z art. 23 Kodeksu cywilnego, dobra osobiste człowieka, jak w szczególności zdrowie, wolność, cześć, swoboda sumienia, nazwisko lub pseudonim, wizerunek, tajemnica korespondencji, nietykalność mieszkania, twórczość naukowa, artystyczna, wynalazcza i racjonalizatorska, pozostają pod ochroną prawa cywilnego niezależnie od ochrony przewidzianej w innych przepisach.

Co istotne, przepisy o ochronie dóbr osobistych osób fizycznych stosuje się odpowiednio do osób prawnych (art. 42 kc).

Przepis ten ma fundamentalne znaczenie zwłaszcza w zakresie ochrony dobrego imienia osoby prawnej – umożliwia on bowiem odpowiednie stosowanie do osób prawnych przepisów o ochronie dóbr osobistych osób fizycznych.

Dzięki kolejnemu odesłaniu przepisy o ochronie dóbr osobistych można stosować także do handlowych spółek osobowych (jawnych, partnerskich, komandytowych).

Istotnym plusem postępowania o ochronę dóbr osobistych są względnie niewielkie koszty sądowe – opłata od pozwu to zaledwie 600 zł (chyba że domagamy się także zadośćuczynienia lub odszkodowania – w takim wypadku od żądanej kwoty należy dodatkowo wpłacić 5% opłaty sądowej).

Polecamy: Serwis Umowy

Kodeks cywilny przyznaje przedsiębiorcy, którego dobra osobiste zostały naruszone następujące uprawnienia:

1. prawo do zaniechania działań naruszających dobra osobiste, które przysługuje przykładowo w sytuacji, gdy z treści nierzetelnego artykułu prasowego wynika, że redakcja planuje kontynuowanie tematu w kolejnych wydaniach pisma. Należy pamiętać, że w sprawach o naruszenie dóbr osobistych istnieje możliwość zabezpieczenia powództwa, czyli tymczasowego unormowania praw i obowiązków stron (do czasu uprawomocnienia się wyroku w sprawie), na przykład poprzez zakaz publikacji materiałów danej sprawy w prasie
2. prawo do żądania usunięcia skutków naruszenia – przykładowo poprzez nakazanie opublikowania przeprosin,
3. roszczenie o zadośćuczynienie pieniężne na rzecz podmiotu pokrzywdzonego naruszeniem dóbr osobistych. Zadośćuczynienie powinno być adekwatne do krzywdy, przy czym istnieje także możliwość jego zasądzenia na rzecz osoby prawnej.
4. roszczenie o zapłatę określonej sumy pieniężnej na wskazany cel społeczny, na przykład na rzecz Polskiego Czerwonego Krzyża czy też Polskiej Akcji Humanitarnej,
5. roszczenie o zapłatę odszkodowania za doznaną szkodę majątkową. Jest to przeważnie roszczenie trudne do wykazania. Szkoda taka może mieć miejsce w przypadku utraty klientów oraz spadku przychodów na skutek naruszenia dóbr osobistych.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Karolina Gierszewska

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »