| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Jak wygląda procedura po zgłoszeniu wynalazku do Urzędu Patentowego?

Jak wygląda procedura po zgłoszeniu wynalazku do Urzędu Patentowego?

Prowadzenie działalności gospodarczej jest możliwe w bardzo wielu dziedzinach. Obecne zasady rynku, a także ciągły rozwój nauki i techniki prowadzą do powstawania coraz to nowszych wynalazków. Przepisy zapewniają ochronę, zarówno samemu wynalazkowi, jak również osobie, która go stworzyła. Zasady udzielania patentów są określone w prawie własności przemysłowej.

Warto jednak zwrócić uwagę na kilka ważnych kwestii, które są niezwykle istotne z punktu widzenia przedsiębiorcy chcącego zgłosić wynalazek Urzędowi Patentowemu.

Jedną z takich istotnych kwestii jest zagadnienie zgłaszania wynalazku, który obejmuje jeden lub więcej wynalazków połączonych ze sobą w taki sposób, że stanowią one wyraźnie jeden pomysł wynalazczy. Jest to tzw. jednolitość wynalazku.

Kilka wynalazków ujętych w jednym zgłoszeniu spełnia wymóg jednolitości, pod warunkiem, że połączenie ich ze sobą opiera się na jednej lub wielu wspólnych bądź wzajemnie sobie odpowiadających cechach technicznych spośród tych, które określają zastrzegane wynalazki i decydują o wkładzie wnoszonym przez nie do stanu techniki.

W razie dokonania zgłoszenia wynalazku z naruszeniem zasady jednolitości, Urząd patentowy wezwie zgłaszającego do naprawienia błędów zgłoszeniowych. W takiej sytuacji dokonane następnie, na wezwanie Urzędu, ale oddzielne zgłoszenia wynalazków (tzw. zgłoszenia wydzielone) uważa się za dokonane w dniu zgłoszenia pierwotnego. Tak samo jest w przypadku, gdy zgłaszający złoży oddzielne zgłoszenia wynalazków bez wezwania Urzędu Patentowego, nawet wówczas gdy zgłoszenie pierwotne spełniało warunek jednolitości.

Niezależnie od tego ile wynalazków będzie zgłaszanych, warto zapoznać się z tokiem procedury po dokonanym zgłoszeniu.

Po dokonaniu owego zgłoszenia wynalazku, Urząd Patentowy w toku jego rozpatrywania może wydawać postanowienia wzywające zgłaszającego, pod rygorem umorzenia postępowania, do uzupełnienia zgłoszenia lub usunięcia, w wyznaczonym terminie, wskazanych braków i istotnych usterek. Np. W razie stwierdzenia, że zgłoszenie dokonane zostało z naruszeniem przepisu o jednolitości wynalazku, Urząd wzywa zgłaszającego do złożenia oddzielnych zgłoszeń.

Jeżeli zgłoszenia wydzielone nie wpłyną w wyznaczonym terminie, uważa się, że zgłoszenie pierwotne dotyczy wynalazku określonego na pierwszym miejscu w zastrzeżeniach patentowych, a pozostałe wynalazki zostały przez zgłaszającego wycofane.

Zgłoszenie wynalazku powinno być utrzymane w stosownej tajemnicy. Warto zapoznać się, jakie uprawnienia posiada Urząd Patentowy odnoście ujawniania zgłoszonych informacji. O zgłoszeniu wynalazku Urząd dokonuje ogłoszenia.

Nie ogłasza się o zgłoszeniu, jeżeli dotyczy ono wynalazku tajnego, albo gdy przed terminem ogłoszenia wydana została decyzja ostateczna o umorzeniu postępowania albo o odmowie udzielenia patentu. W razie ustania przyczyn uzasadniających nieogłaszanie o zgłoszeniu wynalazku, Urząd Patentowy dokona ogłoszenia niezwłocznie po wszczęciu lub wznowieniu postępowania w sprawie.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Agata Lackowska-Wandas

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »