| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Czym jest pierwszeństwo w kontekście prawa własności przemysłowej?

Czym jest pierwszeństwo w kontekście prawa własności przemysłowej?

Zasada swobody prowadzenia działalności gospodarczej umożliwia aktywność przedsiębiorców w bardzo wielu dziedzinach. Istnieją jednak prawne ograniczenia i zasady, których przedsiębiorcy są zobowiązani przestrzegać. Tak jest między innymi w przypadku prowadzenia działalności, do której wykorzystuje się prawnie chronione wynalazki, wzory użytkowe albo przemysłowe, czy tez układy scalone.

Aby korzystać z ochrony dla nich, konieczne jest zgłoszenie do Urzędu patentowego, który po zbadaniu czy są spełnione warunki wymagane do uzyskania patentu lub innego prawa ochronnego, wydaje decyzje o udzieleniu takiej ochrony.

Możliwa jest sytuacja, w której kilku przedsiębiorców będzie prowadziło podobną działalność, i zgłosi np. takie same wzory użytkowe. Aby zapobiec problemom mogącym wyniknąć z takiej sytuacji przepisy regulują tzw. kwestię pierwszeństwa.

Otóż pierwszeństwo do uzyskania patentu, prawa ochronnego albo prawa z rejestracji oznacza się, co do zasady, według daty zgłoszenia wynalazku, wzoru użytkowego albo wzoru przemysłowego w Urzędzie Patentowym. Zgłoszenie to uważa się za dokonane w dniu, w którym wpłynęło ono do Urzędu Patentowego z zachowaniem formy pisemnej również za pomocą telefaksu lub w postaci elektronicznej. W przypadku jednak przesłania zgłoszenia telefaksem należy dostarczyć oryginał zgłoszenia w terminie 30 dni od daty nadania zgłoszenia telefaksem. Termin ten nie podlega przywróceniu. Jego przekroczenie skutkuje odrzuceniem zgłoszenia. Jeżeli zgłoszenie przesłane telefaksem byłoby nieczytelne lub niezgodne z dostarczonym później oryginałem, za datę zgłoszenia uznaje się ten dzień 30-sto dniowego terminu, w którym został dostarczony oryginał. Jeżeli zaś nieczytelne są tylko niektóre z części zgłoszenia, uważa się, że nie zostały one złożone.

Przesłanie wniosku drogą elektroniczną, czyli przy zastosowaniu sieci telekomunikacyjnej lub na informatycznym nośniku danych, z jednej strony jest dużym ułatwieniem, z drugiej jednak rodzi różnego rodzaju niebezpieczeństwa. W związku z tym gdyby zaistniała sytuacja, w której zgłoszenie przesłane w postaci elektronicznej zawiera szkodliwe oprogramowanie, Urząd Patentowy nie jest zobowiązany do otwierania takiej korespondencji i jej dalszego przetwarzania. 

Polecamy: Serwis Prawo autorskie

W takim przypadku, a także gdy przesłane zgłoszenie jest nieczytelne, nie uznaje się pierwszeństwa zgłoszenia według daty jego wpływu.
Przedsiębiorca zgłaszający zostanie powiadomiony o ewentualnych nieprawidłowościach, ponieważ Urząd Patentowy powiadamia niezwłocznie zgłaszającego, przy użyciu takiego samego środka przekazu, że zgłoszenie przesłane telefaksem jest w całości lub części nieczytelne albo też zaistniał inny problem, pod warunkiem jednak, że możliwe jest ustalenie adresu poczty elektronicznej lub tożsamości zgłaszającego i jego adresu oraz nie zagraża to bezpieczeństwu systemu teleinformatycznego Urzędu i pozwalają na to względy techniczne użytego przez zgłaszającego środka przekazu. Dlatego też warto precyzyjnie podawać wszelkie namiary oraz informacje.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Inventage

Inventage jest międzynarodową firmą specjalizującą się w optymalizacji kosztów

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »