| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Zawieszenie działalności a zatrudnianie pracowników – porada

Zawieszenie działalności a zatrudnianie pracowników – porada

Przedsiębiorcy zgłosili w organie ewidencyjnym informację o zawieszeniu wykonywania działalności na druku EDG-1. Po pewnym czasie miejscowy oddział ZUS przysłał informację, że osoby te pomimo oświadczenia o niezatrudnianiu pracowników, zatrudniają pracowników, z których jeden jest na urlopie wychowawczym, a drugi na urlopie zdrowotnym. Czy należy wzywać przedsiębiorców do złożenia wyjaśnień?

Jeśli tak, to jakich informacji lub dokumentów należy od nich żądać? Czy należy w tym przypadku skorzystać z Art. 7f. "(25) Organ ewidencyjny może wykreślić z urzędu wpis zawierający dane niezgodne z rzeczywistym stanem rzeczy." Gdyby jednak okazało się, że przedsiębiorca złoży oświadczenie, że wniosek o zawieszenie jest niezgodny z rzeczywistością, bo jednak zatrudniał pracowników, to jak organ ewidencyjny majak postąpić z wpisem o zawieszeniu działalności gospodarczej, który podlega wpisowi? Na jakiej podstawie prawnej można go usunąć z ewidencji i ksiąg rejestrowych?

Zgodnie z art. 14a ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej jest możliwe wyłącznie w przypadku przedsiębiorców niezatrudniających pracowników.

Polecamy: Co z sukcesją między przedsiębiorcami?

Natomiast na podstawie art. 7ba ust. 5 ustawy – Prawo działalności gospodarczej (dalej: „p.d.g.”) do zgłoszenia informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca dołącza oświadczenie o niezatrudnianiu pracowników.

W przypadku powzięcia przez organ ewidencyjny informacji o zatrudnianiu pracowników, organ powinien wezwać przedsiębiorcę do uzupełnienia braków formalnych w wyznaczonym terminie na podstawie 7c pkt 2 p.d.g. Nieuzupełnienie tych braków będzie skutkować wydaniem decyzji o odmowie wpisu. Taka sytuacja może zaistnieć wyłącznie przed dokonaniem wpisu przez organ ewidencyjny.

Wówczas zgłoszenie informacji o zawieszeniu dotknięte brakiem nie odniesie żadnych skutków związanych z zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej, co oznacza, że przedsiębiorca będzie wykonywał działalność w sposób nieprzerwany. 

Polecamy: Jak zarządzać zamówieniem i monitorować zgodność?

Natomiast na podstawie art. 7f p.d.g. organ ewidencyjny może wykreślić z urzędu wpis (zgłoszenie informacji o zawieszeniu) zawierający dane niezgodne z rzeczywistym stanem rzeczy. Wykreślenie wpisu (zgłoszenia informacji o zawieszeniu) następuje w drodze decyzji administracyjnej.

Źródło: eugo.gov.pl

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Najda Consulting

Realizacja projektów inwestycyjnych dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »