| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Czy małżonek przedsiębiorcy musi zgłosić jego śmierć w celu wykreślenia z ewidencji?

Czy małżonek przedsiębiorcy musi zgłosić jego śmierć w celu wykreślenia z ewidencji?

Czy małżonek przedsiębiorcy ma obowiązek zgłoszenia jego śmierci w Urzędzie Gminy lub Miasta w celu wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej firmy przedsiębiorcy? Jaka jest procedura wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej firmy przedsiębiorcy po jego śmierci przez małżonka, tzn. czy żona składa wniosek EGD-1, czy też wykreślenie następuje z urzędu, a jeżeli żona, to jakie dane ma wpisać?

Obowiązujące przepisy nie regulują kwestii wykreślenia przedsiębiorcy z ewidencji po jego śmierci.

Art. 7d ust. 1 w zw. z art. 7e ust. 1 pkt 1 ustawy – Prawo działalności gospodarczej odnosi obowiązek zgłoszenia informacji o zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej i związanego z tym wykreślenia wpisu jedynie do przedsiębiorcy. Co więcej należy zauważyć, iż wniosek EDG-1 w rubryce 23 umożliwia przedsiębiorcy zadeklarowanie daty trwałego zaprzestania działalności gospodarczej. Problem w tym, iż co do zasady, wniosek może być złożony/podpisany przez przedsiębiorcę i ewentualnie jego pełnomocnika (kuratora).

Wydaje się więc, iż spadkobiercy przedsiębiorcy bądź osoby bliskie zmarłemu przedsiębiorcy nie mają obowiązku zgłaszania informacji o zaprzestaniu wykonywania działalności przez tego przedsiębiorcę na skutek jego śmierci.

Polecamy: serwis Leasing

Jeżeli jednak uznają to za konieczne (np. dla zakończenia okresów składkowych) to mogą zgłosić taki fakt w odpowiednim organie ewidencyjnym. Wówczas organ może wykreślić wpis z urzędu na podstawie art. 7f ustawy – Prawo działalności gospodarczej.

Z uwagi na powyższe nie można jednoznacznie przesądzić, czy spadkobierca (małżonek zmarłego przedsiębiorcy) może zgłosić zaprzestanie wykonywania działalności gospodarczej przez zmarłego przedsiębiorcę na formularzu EDG-1. Należałoby raczej opowiedzieć się za tezą, iż może zgłosić do organu ewidencyjnego fakt zgonu przedsiębiorcy (okazując akt zgonu), natomiast organ wykreśli wpis tego przedsiębiorcy.

Polecamy: Czy przychód z zawieszonej działalności należy rozliczyć?

Źródło: eugo.gov.pl

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radcy Prawnego Marta Jeleń

Kancelaria Radcy Prawnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK