| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Czy małżonek przedsiębiorcy musi zgłosić jego śmierć w celu wykreślenia z ewidencji?

Czy małżonek przedsiębiorcy musi zgłosić jego śmierć w celu wykreślenia z ewidencji?

Czy małżonek przedsiębiorcy ma obowiązek zgłoszenia jego śmierci w Urzędzie Gminy lub Miasta w celu wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej firmy przedsiębiorcy? Jaka jest procedura wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej firmy przedsiębiorcy po jego śmierci przez małżonka, tzn. czy żona składa wniosek EGD-1, czy też wykreślenie następuje z urzędu, a jeżeli żona, to jakie dane ma wpisać?

Obowiązujące przepisy nie regulują kwestii wykreślenia przedsiębiorcy z ewidencji po jego śmierci.

Art. 7d ust. 1 w zw. z art. 7e ust. 1 pkt 1 ustawy – Prawo działalności gospodarczej odnosi obowiązek zgłoszenia informacji o zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej i związanego z tym wykreślenia wpisu jedynie do przedsiębiorcy. Co więcej należy zauważyć, iż wniosek EDG-1 w rubryce 23 umożliwia przedsiębiorcy zadeklarowanie daty trwałego zaprzestania działalności gospodarczej. Problem w tym, iż co do zasady, wniosek może być złożony/podpisany przez przedsiębiorcę i ewentualnie jego pełnomocnika (kuratora).

Wydaje się więc, iż spadkobiercy przedsiębiorcy bądź osoby bliskie zmarłemu przedsiębiorcy nie mają obowiązku zgłaszania informacji o zaprzestaniu wykonywania działalności przez tego przedsiębiorcę na skutek jego śmierci.

Polecamy: serwis Leasing

Jeżeli jednak uznają to za konieczne (np. dla zakończenia okresów składkowych) to mogą zgłosić taki fakt w odpowiednim organie ewidencyjnym. Wówczas organ może wykreślić wpis z urzędu na podstawie art. 7f ustawy – Prawo działalności gospodarczej.

Z uwagi na powyższe nie można jednoznacznie przesądzić, czy spadkobierca (małżonek zmarłego przedsiębiorcy) może zgłosić zaprzestanie wykonywania działalności gospodarczej przez zmarłego przedsiębiorcę na formularzu EDG-1. Należałoby raczej opowiedzieć się za tezą, iż może zgłosić do organu ewidencyjnego fakt zgonu przedsiębiorcy (okazując akt zgonu), natomiast organ wykreśli wpis tego przedsiębiorcy.

Polecamy: Czy przychód z zawieszonej działalności należy rozliczyć?

Źródło: eugo.gov.pl

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Bartłomiej Atys

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »