| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Na czym polega ryzyko konfuzji znaków towarowych?

Na czym polega ryzyko konfuzji znaków towarowych?

Pojęcie ryzyka konfuzji pojawia się przy okazji oceny podobieństwa znaków dokonywanej np. na potrzeby ustalenia czy używane oznaczenie narusza prawa do znaku towarowego innego podmiotu. Na czym polega? Przeczytaj poradę eksperta.

Spółka X posiada zarejestrowany znak towarowy POMIDORIS dla koncentratu pomidorowego i pomidorów w puszce. Inna spółka – Y, używa dla ketchupu oznaczenia POMIDARIS. Czy spółka X może zakazać Y używania nazwy POMIDARIS?

Zgodnie z treścią art. 296 ust. 2 pkt 2 ustawy Prawo własności przemysłowej naruszenie prawa ochronnego na znak towarowy polega na bezprawnym używaniu w obrocie gospodarczym znaku identycznego lub podobnego do zarejestrowanego znaku towarowego w odniesieniu do towarów identycznych lub podobnych, jeżeli zachodzi ryzyko wprowadzenia odbiorców w błąd, które obejmuje w szczególności ryzyko skojarzenia znaku ze znakiem towarowym zarejestrowanym. 

Z powyższego przepisu wynika, że dla oceny możliwości dochodzenia roszczeń o naruszenie znaku towarowego może wystąpić w przypadku łącznego występowania następujących przesłanek:

  • podobieństwa lub identyczności znaków;
  • podobieństwa lub identyczności towarów/usług dla których znaki są używane;
  • istnienia ryzyka wprowadzenia odbiorców w błąd.

W praktyce, to właśnie ta ostatnia przesłanka jest najważniejszym i jednocześnie najtrudniejszym do udowodnienia elementem postępowania sądowego.

Polecamy: Jak rejestrować znak towarowy? - klasyfikacja nicejska

Jak należy zatem oceniać czy takie ryzyko istnieje? 

Spośród wielu zasad dokonywania oceny ryzyka konfuzji odbiorców znaków do podstawowych należą następujące: 

  • należy ustalić jakie są elementy dominujące i odróżniające elementy znaków – gdy dominują cechy wspólne znaków ryzyko wprowadzenia w błąd się zwiększa;
  • należy porównywać znaki w trzech płaszczyznach: wizualnej, fonetycznej i znaczeniowej;
  • oceny podobieństwa należy dokonywać przez pryzmat przeciętnego konsumenta danych towarów;
  • przeciętny konsument jest należycie poinformowany, dostatecznie uważny i rozsądny.

Ustalenie czy w danej sprawie istnieje ryzyko konfuzji wymaga uwzględniania wszystkich okoliczności danej sprawy i niemal zawsze prowadzi do powstania sporów między stronami postępowania.

Znajomość zasad wypracowanych w praktyce orzeczniczej Urzędu Patentowego i sądów polskich i unijnych z całą pewnością zwiększa szanse we wszelkich sporach o znaki towarowe.

Polecamy: Jak jest oceniane podobieństwo znaków towarowych?

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Sebastian Wybranowski

Adwokat, specjalista z zakresu prawa cywilnego i rodzinnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »