| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Jak przedsiębiorcy zarabiają na wyprzedażach?

Jak przedsiębiorcy zarabiają na wyprzedażach?

Wyprzedaże, te zimowe czy też te, letnie potrafią niejednego kupującego przyprawić o zawrót głowy. Towary często są po przeceniane o 50% a nawet 70 i 80%. Zastanawiające jest to, czy taka obniżka cen opłaca się przedsiębiorcom i czy oni na tym tak naprawdę zarabiają?

Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji reguluje zapobieganie i zwalczanie nieuczciwej konkurencji w działalności gospodarczej. Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.

Takim właśnie czynem jest utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku, w szczególności poprzez:

  • sprzedaż towarów lub usług poniżej kosztów ich wytworzenia lub świadczenia albo ich odsprzedaż poniżej kosztów zakupu w celu eliminacji innych przedsiębiorców;
  • rzeczowo nieuzasadnione zróżnicowane traktowanie niektórych klientów;
  • pobieranie innych niż marża handlowa płat za przyjęcie towaru do sprzedaży.

Marża handlowa to różnica między ceną płacona przez kupującego a ceną uprzednio zapłaconą przez przedsiębiorcę, wynikającą z kosztów i zysku przedsiębiorcy. Może być ona ustalana kwotowo lub w procentach.

Polecamy: Czy leasingiem można sfinansować działalność gospodarczą?

Sprzedaż towarów lub usług w obiektach handlowych o powierzchni sprzedażowej powyżej 400m² po cenie nieuwzględniającej marży handlowej jest utrudnianiem dostępu do rynku małym przedsiębiorcom i stanowi czyn nieuczciwej konkurencji. 

Są jednak od tego wyjątki. Duże przedsiębiorstwa, czyli takie o powierzchni sprzedaży powyżej 400m² mogą sprzedawać towary lub usługi w cenie nieuwzględniającej marży w następujących sytuacjach:

  • wyprzedaży posezonowej- jest dokonywana dwa razy do roku na koniec sezonu letniego i zimowego; każdorazowo nie może trwać dłużej niż miesiąc;
  • wyprzedaży ze względu na upływający termin przydatności towarów do spożycia lub upływającą datę minimalnej trwałości;
  • likwidacji obiektu handlowego- jeżeli sprzedaż taka trwa nie dłużej niż trzy miesiące od dnia podania do publicznej wiadomości informacji o likwidacji tego obiektu, chyba że likwidacja dotyczy wszystkich obiektów handlowych przedsiębiorcy w związku z zaprzestaniem przez niego działalności handlowej- wtedy nie dłużej niż rok.

W sytuacji, gdy przedsiębiorca naruszy te przepisy to klient, a także inny przedsiębiorca, którego interes został zagrożony lub naruszony może żądać m. in. naprawienia wyrządzonej szkody na zasadach ogólnych, czyli określonych w Kodeksie cywilnym.

Polecamy: Jak finansować nową firmę funduszami pożyczkowymi?

Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 5 lipca 2001 o cenach (Dz. U. 2001 Nr 97 poz. 1050)
- ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. 1993 Nr 47 poz. 211)

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Małgorzata Bryła

Adwokat kościelny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »