REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy przedsiębiorca zapłaci odszkodowanie za agresywnego ochroniarza?

Milewski Marcin
Właściciel sklepu zapłaci odszkodowanie za zachowanie agresywnego ochroniarza.
Właściciel sklepu zapłaci odszkodowanie za zachowanie agresywnego ochroniarza.

REKLAMA

REKLAMA

Pracownicy firm ochroniarskich nie mogą bezprawnie naruszać dóbr osobistych odwiedzających sklep klientów. Ofiary agresji ze strony ochrony mogą wystąpić o odszkodowanie do przedsiębiorcy, który jest właścicielem placówki.

Bił bo uciekał

REKLAMA

Nadużywanie przez pracowników ochrony przysługujących im uprawnień jest problemem, który może spędzić sen z powiek niejednego właściciela sklepu. Mowa o placówkach handlowych różnych rozmiarów: od molochów o kilkusetmetrowych powierzchniach, średniej wielkości sklepach, na punktach osiedlowych kończąca. Klienci, niezależnie od chęci, mogą znaleźć się w niemiłej sytuacji. Jak daleko może posunąć się ochroniarz ingerując w prywatną sferę odwiedzającego sklep?

To właśnie od zachowania klientów zależy, jakie prawa będzie posiadał pracownik ochrony. Inny zakres możliwych działań przysługuje w odniesieniu do osoby awanturującej się pod wpływem alkoholu, a inny w stosunku do napastnika, czy niedoszłego konsumenta złapanego na gorącym uczynku podczas kradzieży. W tym ostatnim przypadku pracownik ochrony ma prawo ująć sprawcę i przekazać ją Policji.

Przykładowo, jeżeli sprawca podejmie próbę ucieczki, użycie przymusu bezpośredniego ze strony ochrony (w rezultacie siły fizycznej) nie będzie nadużyciem.

Polecamy: Jak pozyskać stałych klientów?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorco płać

REKLAMA

Jeżeli pracownik ochrony nadużyje swoich uprawnień i naruszy dobra osobiste klienta, to poszkodowany będzie mógł domagać się zarówno odszkodowania za straty materialne oraz zadośćuczynienia (w tym przypadku w grę wchodzi szkoda niemajątkowa).

Od kogo osoba, która odniosła straty, będzie mogła dochodzić ich wyrównania? Zależy to od tego, czy pracownik ochrony wykonywał swoje czynności w ramach stosunku pracy powstałego na skutek zawarcia umowy o pracę, czy też działał na podstawie umowy cywilnoprawnej.

W pierwszym przypadku poszkodowany wystąpi przeciwko pracodawcy agresywnego ochroniarza, czyli agencji ochrony lub właścicielowi sklepu. W sytuacji, gdy klient dokona wyboru niewłaściwego podmiotu zatrudniającego osobę nadużywającą swoich uprawnień, wówczas przedsiębiorca podnieść może zarzut, iż nie ponosi odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez pracownika innej firmy.

REKLAMA

Praktyka pokazuje jednak, że niekiedy to zasady panujące w sklepie są źródłem agresywnych zachowań pracowników, niezależenie od faktu korzystania przez placówkę z usług wyspecjalizowanej agencji ochrony. Dowodem może być regulamin skierowany do pracowników. Taki stan faktyczny pozwoli na dochodzenie roszczeń przez poszkodowanego również od sklepu.

W drugiej sytuacji, gdy podstawą wykonywania obowiązków przez ochroniarza jest umowa cywilnoprawna, klient sam zadecyduje od kogo będzie oczekiwał zaspokojenia roszczeń. Zobowiązanym będzie bowiem albo firma ochroniarska, albo sam ochroniarz.

Polecamy: Jak założyć własną firmę?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

REKLAMA

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

REKLAMA