REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy przedsiębiorca może współpracować z wolontariuszem

Konrad Krzyszkowski

REKLAMA

REKLAMA

Podmioty prawne, wśród których przodują stowarzyszenia i fundacje, mogą korzystać z darmowej pomocy jaką jest współpraca z wolontariuszami, czyli osobami fizycznymi ochotniczo i bez wynagrodzenia wykonującymi świadczenia (art. 2 pkt. 3 ustawy z 23 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego o wolontariacie). Jest to sposób na obniżenie kosztów funkcjonowania. Czy przedsiębiorca również może skorzystać z darmowej pracy takich osób?

Odpowiedź na to pytanie jest niestety negatywna gdyż ustawa wyklucza z grona beneficjentów pracy wolontariusza wszelkie podmioty prowadzące działalność gospodarczą w celu osiągnięcia zysku z przeznaczeniem do podziału między swoich członków, udziałowców, akcjonariuszy czy pracowników.

REKLAMA

Czym jest wolontariat pracowniczy i jakie może przybrać formy

REKLAMA

Możliwa i coraz bardziej powszechna jest za to sytuacja odwrotna, a mianowicie taka, że przedsiębiorca oddaje swoich pracowników jako wolontariuszy do pomocy np. organizacjom pozarządowym. Ta popularna od lat w Ameryce i Europie Zachodniej forma niesienia przez firmy pomocy potrzebującym nazywana "wolontariatem pracowniczym" w ostatnich latach pojawiła się także w Polsce i jest co raz częściej stosowana przez naszych przedsiębiorców.

Wolontariat pracowniczy jest jednym z elementów koncepcji tzw. społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR – Corporate Social Responsibility), której istotą jest to, że przedsiębiorca z własnej inicjatywy uwzględnia w swojej strategii prowadzenie działań na rzecz otaczającej go społeczności. Początkowo koncepcja ta była realizować przez duże międzynarodowe firmy, ale wraz z upływem czasu zaczęły ja wprowadzać również małe przedsiębiorstwa.

Polecamy: Jak założyć własną firmę

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W praktyce wolontariat pracowniczy może przybrać różne formy: pracownicy firmy mogą pomagać potrzebującym, prowadzić warsztaty, organizować zbiórki żywności itp. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że obowiązki wolontariusza polegają na wykonywaniu przez niego, na zasadach określonych w ustawie, świadczeń odpowiadających świadczeniu pracy (art. 42 pkt. 1 ustawy). Zdaniem Izabeli Dyakowskiej, konsultant i trener Stowarzyszenia Centrum Wolontariatu, oznacza to, że organizacja lub co najmniej pomoc w organizacji takich świadczeń, należy do pracodawcy. Ich forma w ramach wolontariatu pracowniczego musi więc polegać na osobistym wykonywaniu.

Zadaniem przedsiębiorcy jest więc przede wszystkim zainicjować odpowiednie działania oraz zachęcić i przeszkolić pracowników do wykonywania takich świadczeń. Dlatego wskazane jest, żeby umożliwił on wykonywanie wolontariatu pracowniczego w czasie pracy, przyznając im np. rocznie jeden dodatkowy płatny dzień urlopu lub udzielając dnia wolnego od pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.

Takie działania stanowią odejście od modelowych założeń instytucji wolontariatu, który co do zasady jest wykonywany w czasie wolnym od pracy.

Polecamy: Czy firma w domu się opłaca


Jakie korzyści daje wolontariat pracowniczy

Podkreślić należy, że dbanie o interesy otoczenia oprócz tego, że z założenia jest dowodem wrażliwości społecznej przedsiębiorcy i odpowiedzią na potrzeby społeczne, zaczęło być traktowane przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą nie tylko jako koszt prowadzonej działalności, a wręcz przeciwnie- jako inwestycja, która przyniesie przedsiębiorcy wymierne korzyści.

Według raportu z I Ogólnopolskich badań wolontariatu pracowniczego przeprowadzonych przez firmę Kinoulty Research, wydanego przez Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu zdaniem decydentów firm, w których organizowany jest wolontariat pracowniczy najważniejszymi z nich są: motywujący wpływ programu na pracowników, integrujący wpływ programu na pracowników oraz poprawa wizerunku firmy.

Wolontariat pracowniczy rozwija postawy prospołeczne oraz pomaga realizować pracownikom ich aspiracje i zainteresowania przy wsparciu pracodawcy oraz współpracowników. W ten sposób kształtują się dobre relacje w zespole, a pracownicy nabywają umiejętności interpersonalne, zdolności organizacyjne i umiejętność kreatywnego myślenia.

Wolontariat pracowniczy podnosi reputację i tworzy zaufanie do firmy, wśród jej klientów, kontrahentów oraz samych pracowników. Dobry wizerunek podnosi jakość marki przedsiębiorcy co ma niebagatelny wpływ na zwiększenie zysków osiąganych z prowadzonej działalności.

Istotną przeszkodą we wprowadzaniu instytucji wolontariatu pracowniczego w Polsce jest to, że w naszym prawie nie ma jeszcze regulacji wolontariatu pracowniczego i obecnie jest to instytucja, do której zastosowanie mają przede wszystkim przepisy Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - dotyczące wolontariatu w ogóle oraz kodeks pracy – w zakresie istniejącego stosunku pracy.

Polecamy: Jak założyć firmę transportową

W takiej sytuacji prowadzący działalność gospodarczą powinien opracować wewnętrzny akt pozwalający realizować program wolontariatu pracowniczego, który będzie zgodny z przepisami prawa pracy i prawa cywilnego (zwłaszcza dotyczącymi ubezpieczeń). Dobrym pomysłem wydaje się również stworzenie trójstronnego porozumienia regulującego współpracę pomiędzy wszystkimi stronami wolontariatu.

Pozostaje mieć nadzieję, że szybki rozwój wolontariatu pracowniczego skłoni ustawodawcę do stworzenia w niedalekiej przyszłości aktu prawnego w pełni regulującego zagadnienia związane z tą jakże ważną i przynoszącą  korzyści instytucją.

Polecamy: serwis Zakładam firmę

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

REKLAMA

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA