| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Jaka powinna być strategia małej i średniej firmy?

Jaka powinna być strategia małej i średniej firmy?

Strategia jest nieodłącznym elementem prowadzenia działalności gospodarczej. Odpowiednio przemyślana pozwala na długoterminowe odnoszenie sukcesów.

Termin „strategia” pochodzi od greckiego słowa strategos, które oznacza kierowanie wojskami z pozycji naczelnego wodza. Pojęciem tym zaczęto się posługiwać co najmniej 400 lat p.n.e., chociaż w piśmiennictwie pojawiło się ono dopiero pod koniec XVIII wieku. Od tego czasu aż do mniej więcej lat sześćdziesiątych XX wieku kategoria ta odnosiła się przede wszystkim do terminologii wojskowej, w której strategię rozumiano jako dział sztuki wojennej obejmujący przygotowanie i prowadzenie wojny jako całości. W pierwszych dekadach XX wieku strategię utożsamiano z programem działania firmy, tworzonym na podstawie analizy nieodległej przyszłości. Opracowanie takiego programu ułatwiało funkcjonowanie organizacji, a zwłaszcza zarządzanie w coraz trudniejszych warunkach zewnętrznych.

Polecamy: serwis Mała firma

Strategia przedsiębiorstwa jest to kierunek i zakres działania, który firma zamierza przyjąć w drugim terminie, aby osiągnąć swoje cele i zyskać przewagę konkurencyjną. Strategia ma na celu zaadaptowanie przedsiębiorstwa i jego działań do zmian zachodzących w jego środowisku w taki sposób, aby zapewnić firmie długotrwałe funkcjonowanie i rozwój. Obejmuje ogół działania przedsiębiorstwa oraz bierze pod uwagę środowisko wewnętrzne i zewnętrzne. Strategia pomaga osiąga długoterminowe sukcesy.

Wiele badań wskazuje na to, że przedsiębiorstwa tworzące i realizujące strategie biznesowe w długim terminie radzą sobie lepiej. Wynika to z tego, że skuteczniej dostosowują się one do zmieniających się warunków. Przedsiębiorstwa nietworzące strategii znacznie częściej są zaskakiwane zmianami w otoczeniu i reagują na nie zbyt późno.

Polecamy: Jakie korzyści mogą wynikać z przemyślanej strategii

Większość strategii opiera się na konkretnych przewidywaniach dotyczących przyszłości. Niestety, przyszłość jest wysoce nieprzewidywalna. Co gorsza, aby osiągnąć przełomowy sukces, strategię trzeba wdrażać w sposób wykluczający jej adaptację do zmienionego otoczenia, gdy przyszłość mija się z przewidywaniami. W efekcie powstaje paradoks strategii: strategie z największymi szansami na sukces niosą ze sobą także największe ryzyko porażki. Udana strategia pozwala przedsiębiorstwu tworzyć i chwytać wartość. By tworzy wartość, firma musi utrzymywać więź z klientami.

Aby firma chwytała wartość, jej strategia musi być odporna na naśladownictwo ze strony konkurentów. Usatysfakcjonowanie klientów w sposób niemożliwy do skopiowania przez konkurentów wymaga dokonania istotnych wyborów na rzecz danej strategii, czyli strategicznych trwałych wyborów dotyczących unikalnych rozwiązań lub szczególnych usług.

Autor: Paweł Frankowski. Artykuł jest fragmentem książki Firmowa strona WWW. Idee, strategia, realizacja.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Pietrusiński

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »