| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Kiedy praktyka rynkowa jest agresywna

Kiedy praktyka rynkowa jest agresywna

Pojawiające się w obrocie praktyki rynkowe, jeżeli spełnią określone przesłanki, mogą zostać uznane za agresywne. Podstawą do określenia danego działania rynkowego jako agresywnego jest pojawienie się elementu nacisku w odniesieniu do klienta korzystającego z oferty określonej firmy.

Praktyki rynkowe to takie działanie lub zaniechanie przedsiębiorcy lub sposób postępowania, oświadczeniem albo informacja handlowa, w tym również reklama i marketing, które są bezpośrednio związane z promocją lub nabyciem produktu przez konsumenta.

Polecamy: serwis Mała firma

Uznanie praktyki rynkowej za agresywną może nastąpić w przypadku, w którym poprzez zainicjowany niedopuszczalny nacisk, w istotnym stopniu, zostaje ograniczana lub może zostać całkowicie ograniczona swoboda dokonywania wyboru przynależna przeciętnemu konsumentowi. Dotyczy to także jego zachowania w stosunku do produktu.

Agresywna praktyka rynkowa to działanie powodujące lub mogące powodować podjęcie przez konsumenta takiej decyzji odnoszącej się do umowy, której w innej sytuacji by nie podjął.

Z punktu widzenia przedmiotowego tematu istotna jest także definicja niedopuszczalnego nacisku. Jest to każdy rodzaj wykorzystania istniejącej wobec konsumenta przewagi, w tym użycie lub groźbę zastosowania przemocy (przymusu fizycznego) lub presji psychicznej, w sposób powodujący znaczne ograniczenie zdolności konsumenta do podjęcia świadomej decyzji dotyczącej umowy.

Polecamy: serwis Zakładam firmę

W celu uznania praktyki rynkowej za agresywną niezbędne jest dokonanie jej wcześniejszej oceny. Należy wziąć pod uwagę wszystkie elementy praktyczne i okoliczności towarzyszące wprowadzaniu produktu na rynek. Odnosi się to do m.in.:
- żądania zapłaty natychmiastowej lub odroczonej bądź zwrotu albo przechowania towarów dostarczonych przez przedsiębiorcę i niezamówionych przez konsumenta, z wyjątkiem sytuacji, gdy produkt jest produktem zastępczym dostarczonym zgodnie z regulacjami ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny;
- przekazywaniu informacji konsumentom, według których brak dokonania zakupu towaru doprowadzi przedsiębiorcę do utraty pracy lub środków do życia;
- wywoływaniu takiego wrażenia, że konsument zdobył nagrodę, uzyska ją lub otrzyma po wykonaniu określonych działań lub, że zdobędzie inną podobną korzyść w sytuacji, gdy zarówno nagroda i ta korzyść nie istnieją albo ich otrzymanie powiązane jest z obowiązkiem wpłacenia określonej sumy pieniężnej lub poniesienia innych wydatków.

Zagadnienia dotyczące nieuczciwych praktyk rynkowych reguluje ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym.

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Agresywna praktyka rynkowa to działanie powodujące lub mogące powodować podjęcie przez konsumenta takiej decyzji odnoszącej się do umowy, której w innej sytuacji by nie podjął.
Agresywna praktyka rynkowa to działanie powodujące lub mogące powodować podjęcie przez konsumenta takiej decyzji odnoszącej się do umowy, której w innej sytuacji by nie podjął.

Personel i Zarządzanie 4/201742.90 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Eugenia Jabłokow

Radca prawny- ekspert w dziedzinie postępowania spadkowego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »