| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Kiedy praktyka rynkowa jest agresywna

Kiedy praktyka rynkowa jest agresywna

Pojawiające się w obrocie praktyki rynkowe, jeżeli spełnią określone przesłanki, mogą zostać uznane za agresywne. Podstawą do określenia danego działania rynkowego jako agresywnego jest pojawienie się elementu nacisku w odniesieniu do klienta korzystającego z oferty określonej firmy.

Praktyki rynkowe to takie działanie lub zaniechanie przedsiębiorcy lub sposób postępowania, oświadczeniem albo informacja handlowa, w tym również reklama i marketing, które są bezpośrednio związane z promocją lub nabyciem produktu przez konsumenta.

Polecamy: serwis Mała firma

Uznanie praktyki rynkowej za agresywną może nastąpić w przypadku, w którym poprzez zainicjowany niedopuszczalny nacisk, w istotnym stopniu, zostaje ograniczana lub może zostać całkowicie ograniczona swoboda dokonywania wyboru przynależna przeciętnemu konsumentowi. Dotyczy to także jego zachowania w stosunku do produktu.

Agresywna praktyka rynkowa to działanie powodujące lub mogące powodować podjęcie przez konsumenta takiej decyzji odnoszącej się do umowy, której w innej sytuacji by nie podjął.

Z punktu widzenia przedmiotowego tematu istotna jest także definicja niedopuszczalnego nacisku. Jest to każdy rodzaj wykorzystania istniejącej wobec konsumenta przewagi, w tym użycie lub groźbę zastosowania przemocy (przymusu fizycznego) lub presji psychicznej, w sposób powodujący znaczne ograniczenie zdolności konsumenta do podjęcia świadomej decyzji dotyczącej umowy.

Polecamy: serwis Zakładam firmę

W celu uznania praktyki rynkowej za agresywną niezbędne jest dokonanie jej wcześniejszej oceny. Należy wziąć pod uwagę wszystkie elementy praktyczne i okoliczności towarzyszące wprowadzaniu produktu na rynek. Odnosi się to do m.in.:
- żądania zapłaty natychmiastowej lub odroczonej bądź zwrotu albo przechowania towarów dostarczonych przez przedsiębiorcę i niezamówionych przez konsumenta, z wyjątkiem sytuacji, gdy produkt jest produktem zastępczym dostarczonym zgodnie z regulacjami ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny;
- przekazywaniu informacji konsumentom, według których brak dokonania zakupu towaru doprowadzi przedsiębiorcę do utraty pracy lub środków do życia;
- wywoływaniu takiego wrażenia, że konsument zdobył nagrodę, uzyska ją lub otrzyma po wykonaniu określonych działań lub, że zdobędzie inną podobną korzyść w sytuacji, gdy zarówno nagroda i ta korzyść nie istnieją albo ich otrzymanie powiązane jest z obowiązkiem wpłacenia określonej sumy pieniężnej lub poniesienia innych wydatków.

Zagadnienia dotyczące nieuczciwych praktyk rynkowych reguluje ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym.

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Agresywna praktyka rynkowa to działanie powodujące lub mogące powodować podjęcie przez konsumenta takiej decyzji odnoszącej się do umowy, której w innej sytuacji by nie podjął.
Agresywna praktyka rynkowa to działanie powodujące lub mogące powodować podjęcie przez konsumenta takiej decyzji odnoszącej się do umowy, której w innej sytuacji by nie podjął.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Skuteczne cv

Przygotowujemy do zmiany pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »