| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Na czym polega zarządzanie strategiczne?

Na czym polega zarządzanie strategiczne?

Zarządzanie przedsiębiorstwem jest jednym z kluczowych składników świadomych działań zwiększających szansę na odniesienie sukcesu w procesie prowadzenia działalności gospodarczej.

Zarządzanie strategiczne definiowane jest jako proces o charakterze z pogranicza nadawania informacji i podejmowania decyzji, który jest uzupełniany ogólnie rozumianymi funkcjami odnoszącymi się do planowania, a także organizacji i kontroli. Celem zarządzania strategicznego jest rozwiązywanie narastających przed przedsiębiorstwem problemów o kluczowym znaczeniu i mających wpływa na jego ewentualne pozostawanie na rynku i występowanie w obrocie jako podmiot konkurencyjny. Ten model zarządzania rozstrzyga także o zagadnieniach związanych z oddziaływaniem zewnętrznego otoczenia, w którym funkcjonuje przedsiębiorstwo.

Polecamy: serwis Finanse

Zasadniczym celem stawianym przed zarządzaniem strategicznym jako koncepcją teoretyczną i praktyczną, jest zapewnienie przedsiębiorstwu długotrwałego okresu działalności i maksymalnego możliwego stopnia szybkiego i skutecznego oddziaływania na pojawiające się negatywne czynniki zewnętrzne np. kryzys gospodarczy.

Do procesu zarządzania strategicznego należy co do zasady:
- formułowanie rozumianej jako przyszłościowego obrazu firmy jej wizji, a także misji utożsamianej z zasadą działalności gospodarczej oraz celów o znaczeniu strategicznym;
- konkretyzacja oznaczonej i prowadzonej strategii tzw. SD - Strategy Deployment – co do zasady do postaci polityki kierownictwa;
- zapewnienie podstawowych zasobów, czyli finansowania na wymaganym poziomie, odpowiednich pod względem kompetencyjnym kadr, kształtowania relacji z kluczowymi kontrahentami w oparciu o zasadę harmonii;
- formułowanie strategii polegającej na walce z konkurencją i sprawowanie kontroli lub nadzoru nad procesem realizacji zamierzeń tej strategii;
- ogólnie rozumiane zarządzanie ryzykiem, często zaliczane do zarządzania finansowego;
- zarządzanie z zakresu zmiany, a także funkcjonujące w obrocie i praktyce zarządzanie rozwojem organizacji oraz zarządzanie z towarzyszącą mu wizją, zarządzanie o charakterze kryzysowym, proces zarządzania wartością firmy;
- formułowanie polityki polegającej na dokonywaniu przejęć oraz fuzji oznaczanej mianem polityki M&A (Mergers and Acquisitions) oraz proces jej realizacji.

Poleacamy: serwis Mała firma

W wyjątkowych przypadkach w odniesieniu do zarządzania strategicznego pojawia się również dążenie do zakwalifikowania do jego zakresu także rachunkowość zarządcza. Stanowi ona metodologię oceny stanu zarządzania, a stosowana jest m.in. do symulacyjnej analizy planów strategicznych oraz towarzyszących jej średnioterminowych organizacji. Również tylko w wybranych przypadkach do zarządzania strategicznego włączane jest utrzymywanie kontaktów z kluczowymi klientami.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Karolina Gierszewska

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »