| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Jak budowana jest wizja firmy?

Jak budowana jest wizja firmy?

Obok misji firmy jej wizja jest jednym z najważniejszych składników nowopowstałego przedsiębiorstwa prowadzącego działalność gospodarczą. Niezależnie od dziedziny w jakiej firma funkcjonuje wizja w dużym stopniu wpływa na jej wizerunek.

Wizja może występować w dwojakim ujęciu. Po pierwsze jako kierunkowa wizja firmy, czyli pewien obraz o charakterze ogólnym, nieszczegółowym. Drugim rodzajem jest obraz konkretny nazywany wizją całościową.

Budowa wizji firmy łączy się ściśle z osobą jej właściciela lub innego podmiotu zarządzającego, który pełni jednocześnie kompetencje kierownicze. Wiąże się to z jej charakterem jako swoistym marzeniem, a nawet perspektywa postrzegania przedsiębiorstwa przez kontrahentów, klientów i pracowników w oddalonej przyszłości.

Polecamy: serwis Finanse i rozwój

Prawidłowo skonstruowana wizja firmy powinna charakteryzować się następującymi cechami:
- zakreślać możliwe do osiągnięcia cele i kierunki w jakich podejmowane musza być działania do ich osiągnięcia;
- oddziaływać na emocje, pobudzać do działania;
- inicjować kreatywne procesy myślowe i motywować;
- pozwalać na wdrażanie planów związanych z obrazem funkcjonowania firmy w przyszłości,
- cechować się chociażby minimalnym zakresem realizmu, aby spełniać funkcje opierające się na wywoływaniu emocji;
- umożliwiać rozwój gospodarczy, a w niektórych przypadkach także pełnić funkcję go wymuszającą.
Wizja firmy może być również utożsamiana ze zdolnością do skutecznego konkurowania, a także osiągania trwałej pozycji na rynku.
Wizja firmy zawsze powinna być odróżniana od jej misji. Misja oznacza zasadę działalności gospodarczej. Jej charakter kreowany i oznaczany jest przez organy kierujące i zarządzające danym przedsiębiorstwem. Dokonuje się to w oparciu przyjęte, zróżnicowane kryteria. Przykładowo należą do nich: zasady współpracy z klientami, rodzaj produkowanych dóbr, typ świadczonych usług, zasady rywalizacji z konkurencją. Zarówno misja jak i wizja firmy mogą funkcjonować obok siebie bezkolizyjnie. Zdarzyć może się jednak sytuacja ich rozbieżności co jest wysoce niekorzystne z punktu widzenia przedsiębiorstwa.

Przykładowe wizje firmy:

Dostarczanie wysokiej jakości produktów i usług informatycznych, które wpływają na zwiększenie efektywności pracy.

Bycie liderem wśród producentów opakowań na rynku krajowym jak również zdobycie uznania i zaufania klientów zagranicznych.

Nacisk na systematyczne kształcenie naszych pracowników w dziedzinie technicznej.

Traktowanie pracowników jako najcenniejszego kapitału i klucza do sukcesu firmy.

Maksymalizowanie korzyści dla społeczeństwa poprzez świadczenie usług o najwyższej jakości.

Polecamy: serwis Zakładam firmę

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

LexOmni.pl

usługi prawne on line

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »