| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Sens istnienia firmy a jej misja

Sens istnienia firmy a jej misja

Misja firmy jest nieodłącznym elementem funkcjonującego przedsiębiorstwa. Powinna ona zawierać określenie istoty jego funkcjonowania.

Misja firmy oznacza zasadę działalności gospodarczej, której charakter wyznaczany jest przez podmiot zarządzające firmą. Tworzenie misji odbywa się w oparciu o zróżnicowane kryteria, do których należą m.in. zasady współpracy z klientami oraz zasady rywalizacji z konkurencją. Misja firmy powinna charakteryzować się m.in.: prostotą brzmienia, łatwością rozumienia, szerokim zakresem przekazywanego komunikatu, wskazywaniem ogólnie pojętego celu, oznaczaniem drogi do osiągnięcia wskazanego celu, udzielaniem odpowiedzi na ogólne pytania o charakterze rynkowym, - konkretnością przekazu, stanowczością przekazu oraz formułować sens istnienia firmy.

Formułowanie sensu istnienia firmy

Jest to zdecydowanie najważniejsza z cech jakie powinna posiadać misja firmy. Mimo, że całe wyrażenie misji to z reguły jedno zdanie to musi ona zawierać to co dla przedsiębiorstwa najistotniejsze, czyli określenie sensu jego istnienia.

Może być to dokonane zarówno bezpośrednio, jak również pośrednio w drodze wielowarstwowości przekazu. Funkcjonująca w pierwszy wskazany sposób misja będzie niosła ze sobą dla odbiorcy zdecydowany ładunek emocjonalny powodując jednocześnie powstania ryzyka pojawienia się nierealnej sfery uczuciowej. Adresat może potraktować misję jako przesadzoną i niezgodną z prawdą.

Polecamy: serwis Finanse i rozwój

Uniknięcie tego jest możliwe poprzez rozsądny dobór wartości, do których następuje odwołanie oraz sposób dokonania tego według kryterium poziomu wrażliwości.

Wyrażenie sensu istnienia firmy w jej misji nie może prowadzić do zaprzeczenia jej rzeczywistym działaniom. Tak jak w przypadku cechy oznaczania drogi do osiągnięcia celu, także tutaj musi istnieć spójność między faktycznymi działaniami a treścią komunikatu.

Misja, aby skutecznie realizowała swoje funkcje powinna:
- odpowiadać na proste pytania o charakterze rynkowym dotyczące zarówno klienta, produktów lub usług, a także konkurencji (niebezpośrednio przedstawianej jako gorsza);
- stanowić reakcję na potrzeby kreowane przez rynki, na których przedsiębiorstwo działa lub będzie działać;
- powinna być stała i nie ulegać zmianom, za wyjątkiem dostosowywania do rozwijających się rynków;
- mieć charakter realny, co oznacza, iż działania firmy względem klienta, pracownika i kontrahentów powinny odpowiadać przedstawionym w misji założeniom;
- być prosta w odbiorze (zarówno w płaszczyznach brzmienia, znaczenia, rozumienia);
- powodować powstanie motywacji po stronie odbiorcy;
- konkretna, stanowcza, a zarazem elastyczna z elementami szerokiego znaczenia semantycznego komunikatu.

Polecamy: serwis Mała firma

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Instytut Transportu Samochodowego

Instytut Transportu Samochodowego prowadzi, koordynuje i popularyzuje badawczo-wdrożeniową działalność naukową w dziedzinie transportu samochodowego. ITS istnieje od 1952 roku i jest najstarszą tego typu jednostką badawczą w Polsce.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »