| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Jak konkretna powinna być misja firmy?

Jak konkretna powinna być misja firmy?

Jedną z cech misji firmy należy konkretyzacja niesionego przez nią przekazu. Od jej stopnia uzależniony jest postrzeganie przedsiębiorstwa na rynku.

Konkretność przekazu

Misja firmy powinna nieść ze sobą treść, której końcowe znaczenie może być tylko jedno. W sytuacji, w której układając ją nastąpi zastosowanie homonimów (np. zamek), może okazać się, że zamierzonemu rezultatowi procesu odbierania komunikatu może towarzyszyć równoległy komunikat wpadkowy zakłócający proces.

Polecamy: serwis Finanse i rozwój

Z uwagi na wieloznaczność słowa „kratka” możemy uzyskać kilka obrazów firmy, dla której misja wyraża się w sposób następujący: „Zawsze pierwsi, gdy mówimy o kratkach”. Kratki mogą być rozumiane zarówno jako potoczne określenie więzienia, wzorów kartek zeszytu, a nawet kratek do okien lub faktury materiału.

W przypadku, gdyby doszło do sytuacji, gdzie pojawia się konieczności zastosowania takich wyrazów należy zadbać o towarzyszenie misji odpowiednio wskazanego przedmiotu działalności przedsiębiorstwa. Owo dookreślenie, że np. chodzi o producenta krat okiennych, pozwoli na uniknięcie kilku równoległych przekazów jednocześnie docierających do odbiorcy.

W przypadku działania na rynkach międzynarodowych gdzie firma nie będzie mogła pozwolić sobie na konkretyzację danych planów niezbędne będzie odniesienie się do celów uniwersalnych np. zdrowia (o ile pozwala na to przedmiot działalności firmy).

Warto jednak zauważyć, że formułowanie kilku misji w odniesieniu do zróżnicowanych rynków może nie spełniać założeń z uwagi na adresatów jakim są zawsze pracownicy przedsiębiorstwa pozostający ze sobą w relacjach międzyludzkich niezależnie od kraju, w którym wykonują swoje obowiązki.

Polecamy: ABC małej firmy

Misja, aby skutecznie realizowała swoje funkcje powinna:
- odpowiadać na proste pytania o charakterze rynkowym dotyczące zarówno klienta, produktów lub usług, a także konkurencji (niebezpośrednio przedstawianej jako gorsza);
- stanowić reakcję na potrzeby kreowane przez rynki, na których przedsiębiorstwo działa lub będzie działać;
- powinna być stała i nie ulegać zmianom, za wyjątkiem dostosowywania do rozwijających się rynków;
- mieć charakter realny, co oznacza, iż działania firmy względem klienta, pracownika i kontrahentów powinny odpowiadać przedstawionym w misji założeniom;
- być prosta w odbiorze (zarówno w płaszczyznach brzmienia, znaczenia, rozumienia);
- powodować powstanie motywacji po stronie odbiorcy;
- konkretna, stanowcza, a zarazem elastyczna z elementami szerokiego znaczenia semantycznego komunikatu.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Sebastian Wybranowski

Adwokat, specjalista z zakresu prawa cywilnego i rodzinnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »