| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Czy misja firmy powinna być stanowcza?

Czy misja firmy powinna być stanowcza?

Stopień stanowczości misji firmy pozwala na określenie jej charakteru przez przeciętnego adresata i zbudowanie wizerunku firmy.

Misja firmy powinna charakteryzować się:
- prostotą brzmienia;
- łatwością rozumienia;
- szerokim zakresem przekazywanego komunikatu;
- wskazywaniem ogólnie pojętego celu;
- oznaczaniem drogi do osiągnięcia wskazanego celu;
- udzielaniem odpowiedzi na ogólne pytania o charakterze rynkowym;
- konkretnością przekazu;
- stanowczością przekazu;
- formułować sens istnienia firmy.

Stanowczość przekazu

Stanowczości nie należy utożsamiać z konkretnością. O ile ta druga oznacza, że misja firmy powinna nieść ze sobą treść, której końcowe znaczenie może być tylko jedno oraz z praktycznego punktu widzenia, że należy unikać wyrazów o jednakowym brzmieniu, a różnym znaczeniu, o tyle pierwsza wskazuje bardziej na ton w jakim komunikat jest nadany.

Polecamy: serwis Zakładam firmę

Misja firmy stworzona w sposób, który nie będzie stronił od trybu przypuszczającego np. „Chcielibyśmy być pierwsi dziś, jutro, pojutrze” będzie wywoływała skutki negatywne patrząc z pozycji przedsiębiorstwa i wyników sprzedażowych. „Jesteśmy pierwsi dziś, jutro, pojutrze” nabiera zupełnie innego charakteru niż poprzednia propozycja, z uwagi na budowanie wizerunku firmy poprzez zastosowanie twierdzenia „jesteśmy”. Istnieją oczywiście wyjątkowe sytuacje, które mogą powodować konieczność użycia pierwszego ze wskazanych rozwiązań.

Stanowczość nie powinna z uwagi na ogólne zasady obrotu gospodarczego przeradzać się w stosowanie środków i określeń sugerujących nakazy lub zakazy. Misja firmy formułująca np. zakaz palenia powoduje odtrącenie jej przez grupę klientów, którzy nie są z taką ideą zgodni.

Polecamy: serwis Umowy

Misja, aby skutecznie realizowała swoje funkcje powinna:
- odpowiadać na proste pytania o charakterze rynkowym dotyczące zarówno klienta, produktów lub usług, a także konkurencji (niebezpośrednio przedstawianej jako gorsza);
- stanowić reakcję na potrzeby kreowane przez rynki, na których przedsiębiorstwo działa lub będzie działać;
- powinna być stała i nie ulegać zmianom, za wyjątkiem dostosowywania do rozwijających się rynków;
- mieć charakter realny, co oznacza, iż działania firmy względem klienta, pracownika i kontrahentów powinny odpowiadać przedstawionym w misji założeniom;
- być prosta w odbiorze (zarówno w płaszczyznach brzmienia, znaczenia, rozumienia);
- powodować powstanie motywacji po stronie odbiorcy;
- konkretna, stanowcza, a zarazem elastyczna z elementami szerokiego znaczenia semantycznego komunikatu.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Renata Świgońska

Prawnik, Tłumacz Przysięgły J. Angielskiego i J. Niemieckiego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »