| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Na czym polega misja firmy?

Na czym polega misja firmy?

Misja firmy jest nieodłącznym składnikiem przedsiębiorstwa od chwili jego założenia. Prawidłowo skonstruowana spełnia gospodarczo i społecznie istotne funkcje.

Misja określana jest mianem zasady działalności gospodarczej. Jej charakter kreowany i oznaczany jest przez organy kierujące i zarządzające danym przedsiębiorstwem. Dokonuje się to w oparciu przyjęte, zróżnicowane kryteria. Przykładowo należą do nich: zasady współpracy z klientami, rodzaj produkowanych dóbr, typ świadczonych usług, zasady rywalizacji z konkurencją.

Od misji firmy należy odróżnić jej wizję, która oznacza obraz lub kształt przedsiębiorstwa w przyszłości. Wizja może występować w dwojakim ujęciu. Po pierwsze jako kierunkowa wizja firmy, czyli pewien obraz o charakterze ogólnym, nieszczegółowym. Drugim rodzajem jest obraz konkretny nazywany wizją całościową.

Polecamy: serwis Zakładam firmę

Do podstawowych zadań misji firmy zalicza się:
- wyrażanie odrębności przedsiębiorstwa.
- stanowi hasło umożliwiające identyfikację pracowników z firmą i jej celami
- budowanie wizerunku firmy
- wyznaczanie szczegółowych celów zaspokajania potrzeb m.in. pracowników.

Problemem stojącym przed misją firmy jest kwestia sposobu jej formułowania. Wśród przedsiębiorstw prowadzących działalność gospodarczą występują podmioty utożsamiające ją ze sloganem. Formułowanie misji w tym duchu powoduje jednak utratę jej podstawowego charakteru i uniemożliwi spełnianie określonych funkcji. Częste traktowanie jej jako przekazu reklamowego może prowadzić do zmiany jej cech i przekwalifikowania na pełniącą zupełnie inną funkcję.
Kłopotliwą kwestia jest również formułowanie misji w sytuacji ukierunkowania na zysk, co jest istotą prowadzenia działalności gospodarczej. Celem uniknięcia przypadku, w którym nastąpiłby zanik istoty misji firma powinna kierować się określonymi zasadami:
- zasadą gospodarności mówiącej o racjonalności działania;
- zasadą przedsiębiorczości – dążenie do rozwiązywania pojawiających się problemów;
- zasadą rentowności – wypracowanie zysku;
- zasadą rachunku ekonomicznego – dążenie do ogólnej optymalizacji.

Polecamy: Mała firma

Misja firmy bywa również utożsamiana z racją istnienia firmy w poniższych płaszczyznach (model tzw. DOSKO autorstwa Piotra Dwojackiego):
- domena – jako profil działalności lub też zbiór strategicznych bilansów firmy;
- odpowiedzialność - stanowiąca o relacji firmy do kluczowych partnerów;
- sukces – czyli standardy określające zasady mierzenia stopnia powodzenie firmy;
- kompetencje – będące umiejętnościami do osiągania sukcesu;
- organizacja – podstawowe reguły zarządzania firmą.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna Nowicki & Ziemczyk Adwokaci i Radcowie prawni Sp. P.

Specjaliści od prawa pracy, prawa nieruchomości i prawa korporacyjnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »