| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Transakcje za pomocą rachunku bankowego

Transakcje za pomocą rachunku bankowego

W polskim systemie prawnym nie ma przepisów, które wprowadzałyby generalny obowiązek posiadania przez przedsiębiorcę rachunku bankowego. W wielu aktach prawnych znajdują się jednak przepisy, które obligują przedsiębiorców do korzystania z rachunku bankowego w ściśle określonych sytuacjach.

Dla powstania obowiązku dokonania transakcji za pośrednictwem rachunku bankowego nie ma znaczenia fakt, iż strony zdecydują się na zastąpienie jednorazowej płatności kilkoma częściowymi płatnościami. Decydujące znaczenie ma bowiem całkowita wartość dokonanej transakcji.

3. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa:

Na podstawie art. 61 zapłata podatków przez podatników prowadzących działalność gospodarczą i obowiązanych do prowadzenia księgi rachunkowej lub podatkowej księgi przychodów i rozchodów następuje w formie polecenia przelewu.

Obowiązek zapłaty realizowany poprzez polecenie przelewu nie dotyczy podatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, podatków pobranych przez inkasentów i płatników oraz sytuacji, gdy zapłata podatku następuje znakami akcyzy lub papierami wartościowymi.

Ustawodawca pozostawił jednak prawo wyboru dogodniejszej dla przedsiębiorcy formy dokonywania rozliczeń z Urzędem Skarbowym tzw. mikroprzedsiębiorcom. Mogą oni realizować płatności poprzez rachunek bankowy bądź w formie gotówkowej w kasie właściwego Urzędu Skarbowego.

Firma X zatrudniająca w ostatnich 2 latach 4 pracowników i mająca przychody ze sprzedaży netto sięgające kwoty 1 800 000 euro może dokonać zapłaty podatków, także w formie gotówkowej w kasie właściwego urzędu skarbowego. W sytuacji, gdyby firma zatrudniała w ciągu ostatnich dwóch lat 15 pracowników byłaby obowiązana do zapłaty podatków w formie bezgotówkowej.

Art. 87 § 1 ustawy o podatku od towarów i usług przewiduje, iż zwrot nadwyżki podatku VAT jest przekazywany na rachunek bankowy przedsiębiorcy.

Polecamy serwis Zakładam firmę

4. ustawa z dnia 13 października 1998 roku o systemie ubezpieczeń społecznych:

Art. 47 § 4 stwierdza, iż co do zasady składki na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych są uiszczane w formie bezgotówkowej, w postaci wpłat na wyodrębnione rachunki bankowe.

Mikroprzedsiębiorcy, będący płatnikami składek ma możliwość ich opłacania przekazem pocztowym.

Podsumowując, należy pamiętać, iż określenie rachunek bankowy w odniesieniu do przedsiębiorcy należy rozumieć także jako rachunek prowadzony w spółdzielczej kasie oszczędnościowo – kredytowej.

Wiktor Poniewierka

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kadry dla Każdego

Strona poświęcona aktualnościom kadrowo-płacowym.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »