REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Loteria promocyjna wymaga zezwolenia

Krystyna J. Ptasińska
Jakie zezwolenie na przeprowadzenie loterii promocyjnej?
Jakie zezwolenie na przeprowadzenie loterii promocyjnej?

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę księgowość niedużej hurtowni artykułów pościelowych. Mój szef postanowił, że wśród klientów, którzy w pierwszym półroczu bieżącego roku dokonają zakupów powyżej określonej kwoty, zostanie rozlosowana nagroda w formie wycieczki do Tunezji dla dwóch osób. Ogłoszenie w tej sprawie już od dwóch tygodni wisi w naszej hurtowni, a na wystawionych fakturach dział handlowy przybija dużą pieczątkę informującą odbiorców o promocji. Wczoraj jeden z klientów zapytał w jaki sposób załatwiliśmy pozwolenie na zorganizowanie loterii, czym zarówno szefa jak i mnie wprawił w zdumienie. Żadne z nas nie traktowało tej formy promocji sprzedaży jako loterii. Poproszę o informację czy rzeczywiście to co robimy należy zakwalifikować jako zorganizowanie loterii oraz jakie są skutki podatkowe?

Przedstawiony opis sytuacji wskazuje, że przepisy ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z dnia 30 listopada 2009 r.) znajdą do niej zastosowanie. Zgodnie z tymi przepisami, które określają warunki urządzania i zasady prowadzenia działalności m.in. w zakresie gier losowych, należą do nich również loterie promocyjne.

REKLAMA

REKLAMA

W ustawie, loteria promocyjna jest określona jako gra, o wygrane pieniężne lub rzeczowe, której wynik zależy od przypadku, a warunki gry określa regulamin.
W loterii promocyjnej, uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.

W rozpatrywanej sytuacji mamy spełnione wszystkie kryteria ustawowe:
• Wygraną – wycieczkę do Tunezji dla dwóch osób,
• Wynik zależący od przypadku – losowanie spośród osób spełniających kryterium wielkości zakupów w określonym czasie,
• Nieodpłatne uczestniczenie w grze poprzez nabycie towaru,
• Regulamin – nawet jeśli nie jest spisany w takiej formie to podstawowe zasady, np. grono uczestników, wysokość wygranej, termin losowania (może również miejsce) są określone.

Polecamy: serwis PIT

Urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie gier losowych (w tym loterii promocyjnych), jest dozwolone wyłącznie na zasadach określonych w ustawie o grach hazardowych i te zasady powinny w omawianej sytuacji znaleźć zastosowanie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Loterie promocyjne mogą być urządzane przez osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej na podstawie udzielonego zezwolenia, Zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnej urządzanych na obszarze właściwości miejscowej jednego dyrektora izby celnej udziela dyrektor izby celnej, na którego obszarze właściwości miejscowej są urządzane i prowadzone takie gry.

Zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnej urządzanych na obszarze właściwości miejscowej więcej niż jednego dyrektora izby celnej udziela dyrektor izby celnej właściwy według miejsca zamieszkania lub siedziby wnioskodawcy.

Wniosek składany do dyrektora izby celnej o udzielenie zezwolenia na urządzenie loterii promocyjnej powinien zawierać:
1) określenie rodzaju loterii;
2) nazwę i status prawny podmiotu występującego z wnioskiem, a w przypadku spółek handlowych również aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego;
3) dane osobowe (imiona, nazwiska, obywatelstwo, miejsce zamieszkania, rodzaj oraz serię i numer dokumentu tożsamości) osób zarządzających podmiotem oraz reprezentujących podmiot występujący z wnioskiem;
4) określenie obszaru, na którym planuje się urządzenie loterii;
5) określenie czasu, w którym planuje się urządzenie loterii;
6) bankowe gwarancje wypłat nagród; do wysokości wartości nagród określonej w regulaminie loterii
7) projekt regulaminu loterii;
8) dokumenty potwierdzające legalność źródeł pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na organizację loterii;
9) aktualne zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa, o niezaleganiu z zapłatą składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne.

Polecamy: serwis VAT

Regulamin loterii promocyjnej określa:
1) nazwę loterii;
2) nazwę podmiotu urządzającego loterię;
3) wskazanie organu wydającego zezwolenie;
4) zasady prowadzenia loterii;
5) obszar, na którym będzie urządzana loteria;
6) czas trwania loterii;
7) sposób urządzania loterii, w szczególności miejsce i termin losowania nagród;
8) sposób zapewnienia prawidłowości urządzania loterii;
9) sposób i termin ogłaszania wyników;
10) miejsce i termin wydawania wygranych;
11) tryb i terminy rozpatrywania reklamacji i zgłaszania roszczeń;
12) wartość puli nagród;
13) w przypadku loterii promocyjnej - termin rozpoczęcia i zakończenia sprzedaży towarów lub innych dowodów udziału w loterii promocyjnej.

Rozpatrzenie wniosków następuje w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia.

Zezwolenie na urządzenie loterii promocyjnej lub loterii audioteksowej obejmuje:
1) nazwę podmiotu urządzającego loterię;
2) nazwę loterii;
3) nazwiska osób zarządzających podmiotem urządzającym loterię;
4) obszar, na którym loteria będzie urządzana;
5) czas urządzania loterii;
6) nieprzekraczalny termin rozpoczęcia działalności.

Do zezwoleń dołącza się zatwierdzone regulaminy gier lub zakładów

REKLAMA

Opłata za udzielenie zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnej albo loterii audioteksowej wynosi 10 % wartości puli nagród, jednak nie mniej niż 50 % kwoty bazowej Kwota bazowa dla danego roku kalendarzowego jest równa kwocie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku, w drugim kwartale roku poprzedniego, ogłoszonego w obwieszczeniu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Głównego Urzędu Statystycznego.

Dodatkową ale ważną informacją jest, że osoby nadzorujące loterie promocyjne są obowiązane posiadać świadectwo zawodowe wydawane przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych na podstawie zdanego egzaminu. Egzamin zawodowy przeprowadza komisja egzaminacyjna. Warunkiem przystąpienia do niego jest wniesienie opłaty egzaminacyjnej.

Biorąc pod uwagę stopień komplikacji, przy organizacji tej zdawało by się prostej formy promocji sprzedaży, wiele firm z niej rezygnuje. Firmy bardziej zamożne, chcąc uniknąć komplikacji zlecają organizację loterii promocyjnych fachowcom. Specjaliści zazwyczaj oferują kompleksową obsługę – pracę nad pomysłem, fachowe sporządzenie wniosku, kontakt z urzędem celnym, organizację loterii i jej przeprowadzenie, nadzór przez osobę posiadającą świadectwo zawodowe wydane przez Ministra Finansów.

W Państwa przypadku na uzyskanie zezwolenia jest już za późno, a ustawa nie przewiduje „trybu wstecznego” czyli wydania zezwolenia z datą wcześniejszą niż złożony wniosek. Organizator (szef) powinien więc liczyć się z sankcją karno-skarbową. 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wskaźnik koniunktury GUS. Gastronomia i zakwaterowanie z największym wzrostem

    Zakwaterowanie i gastronomia znalazły się wśród branż, w których notowany był do tej pory dodatni wskaźnik koniunktury (informacja i komunikacja oraz finanse i ubezpieczenia).

    Troska i zrozumienie w kontakcie z pacjentami – klucz do profesjonalnej opieki zdrowotnej

    Empatia jest kluczowa w relacjach między personelem medycznym a pacjentami, będąc nieodzownym fundamentem wysokiej jakości opieki zdrowotnej. W obecnych czasach, gdy pacjenci mają coraz większe oczekiwania, a zmiany w medycynie są nieustanne, zdolność do empatii wyróżnia się jako jeden z głównych czynników wpływających na poziom świadczonych usług. Nawet w czasach, gdy technologie medyczne rozwijają się dynamicznie, to właśnie empatyczny kontakt między pacjentem a personelem zdrowotnym ma zasadnicze znaczenie. Umiejętność wczucia się w położenie innej osoby jest kluczowa, tworząc solidną podstawę dla profesjonalnej i skutecznej opieki nad pacjentami.

    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    REKLAMA

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    REKLAMA

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    REKLAMA