| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Zwalczanie nieuczciwej konkurencji

Zwalczanie nieuczciwej konkurencji

Nieuczciwa konkurencja to takie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami działanie przedsiębiorcy, które zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Aktem prawnym regulującym te kwestie jest ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Nieuczciwa konkurencja to takie takie bezprawne zachowanie innego przedsiębiorcy które zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Forma bezprawnego działania przedsiębiorcy nie jest w ustawie wskazana. Przyjmuje się więc, że działanie takie może polegać zarówno na mylnym oznaczeniu przedsiębiorcy, naruszeniu tajemnicy przedsiębiorstwa, nakłanianiu do rozwiązania lub niewykonania umowy, naśladownictwu produktów, a także nieuczciwej lub zakazanej reklamie

Co podlega ochronie szczególnej

Prawo w sposób szczególny chroni nazwę pod jaką działa przedsiębiorca czyli firmę. Za przejaw nieuczciwej konkurencji przyjmuje się tu więc takie nazewnictwo firmy, która w sposób oczywisty wprowadza klientów w błąd. Wprowadzanie w błąd może dotyczyć nie tylko łudząco podobnej nazwy, ale również skrótu literowego lub innego charakterystycznego symbolu, grafiki, kolorystyki itp.

Porównaj: Czym jest firma przedsiębiorcy?

Przedsiębiorca, który takim działaniem został pokrzywdzony oprócz roszczeń odszkodowawczych może również domagać się nakazania drugiemu przedsiębiorcy takiej zmiany nazwy przedsiębiorstwa lub wyglądu logo, aby więcej nie wprowadzało ono w błąd.

Nieuczciwa konkurencja może polegać również na niedozwolonej reklamie swojej firmy lub produktów. Reklama nie może polegać na:

  1. oferowaniu lub obiecywaniu jakichkolwiek korzyści w sposób pośredni lub bezpośredni, w zamian za dostarczanie dowodów, że doszło do nabycia produktu leczniczego ( art. 55 ust. 2 p.farm.); standardowo stosowane przy promocji innych produktów sposoby zachęcania do nabycia, np. przez obietnicę nagrody w zamian za nadesłane kody kreskowe, zostały zatem wykluczone w odniesieniu do leków ;
  2. prezentowaniu przez osoby pełniące funkcje publiczne bądź osoby posiadające wykształcenie medyczne lub sugerujące posiadanie takiego wykształcenia ( art. 55 ust. 3a pkt 1 p.farm. );
  3. odwoływaniu się do zaleceń naukowców, osób pełniących funkcje publiczne, osób posiadających wykształcenie medyczne lub farmaceutyczne, lub sugerujących posiadanie takiego wykształcenia (art. 55 ust. 3a pkt 2 p.farm.).

Odpowiedzialność cywilna z tytułu nieuczciwej konkurencji

Przedsiębiorca dopuszczający się nieuczciwej konkurencji musi się liczyć z odpowiedzialnością cywilną. Przedsiębiorca lub osoba trzecia dotknięta takim działaniem może domagać się:

  1. zaniechania niedozwolonych działań,
  2. usunięcia skutków niedozwolonych działań,
  3. złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie,
  4. naprawienia wyrządzonej szkody, na zasadach ogólnych,
  5. wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści, na zasadach ogólnych,
  6. zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej lub ochroną dziedzictwa narodowego - jeżeli czyn nieuczciwej konkurencji był zawiniony.

Czyny nieuczciwej konkurencji stanowią również czyn zabroniony pod groźbą odpowiedzialności karnej. Przestępstwo nieuczciwej konkurencji ścigane jest z urzędu, ale jest to przestępstwo wnioskowe (ścigane na wniosek pokrzywdzonego). Za naruszenie tajemnicy gospodarczej jak również za podrobienie produktów grozi winnym takiego działania do 2 lat pozbawienia wolności. Sprzedaż lawinowa zagrożona jest karą aż 8 lat pozbawienia wolności.

Więcej o odpowiedzialności karnej: www.infor.pl/prawo/kodeks-karny

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Iwona Zygmunt

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »