| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Twój biznes według VISA > Czy sprzedawca może zniszczyć kartę płatniczą

Czy sprzedawca może zniszczyć kartę płatniczą

Kilka dni temu robiłam zakupy i płaciłam kartą płatniczą. Ekspedientka poinformowała mnie, że transakcja została odrzucona. Na moich oczach moja karta został przecięta nożyczkami. Złożyłam reklamacje, bo przecież to moja karta.

Umowa o kartę płatniczą jest to umowa, zgodnie z którą wydawca karty płatniczej zobowiązuje się wobec posiadacza karty płatniczej do rozliczania operacji dokonanych przy użyciu karty płatniczej, a posiadacz zobowiązuje się do zapłaty kwot operacji wraz z należnymi wydawcy kwotami opłat i prowizji lub do spłaty swoich zobowiązań na rachunek wskazany przez wydawcę. Umowę tę zawiera się na piśmie na czas określony.

Zobacz również: Kradzież lub zaginięcie karty płatniczej

Dopiero po zawarciu umowy następuje wydanie karty płatniczej. Aż do tego momentu wydawca odpowiada za szkodę wynikającą z użycia karty przez osobę nieuprawnioną. Obowiązkiem wydawcy jest poinformowanie posiadacza karty o warunkach, terminie oraz miejscu wydania karty płatniczej.

Kluczowe w tym przypadku jest zdefiniowanie dwóch pojęć: wydawcy i posiadacza karty płatniczej. Posiadaczem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub inny podmiot, który na podstawie umowy o elektroniczny instrument płatniczy dokonują w swoim imieniu i na swoją rzecz operacji określonych w umowie. Wydawcą natomiast jest bank, z którym zawieramy umowę i który jednocześnie jest właścicielem wydanej przez siebie karty płatniczej.

Błędne jest więc przekonanie, że właścicielem karty płatniczej konsumenta jest ona sam. Jeżeli więc prawo własności do karty płatniczej rości sobie bank, to on może zrobić z nią co zechce. Dlaczego więc, zniszczenia karty dokonał sprzedawca? To reguluje umowa między agentem rozliczeniowym (bankiem) a akceptantem. Jest nim przedsiębiorca, który przyjmuje zapłaty przy użyciu elektronicznych instrumentów płatniczych. Umowa między tymi dwoma stronami określa m.in. stosowane procedury, w tym procedury bezpieczeństwa, obowiązki akceptanta w związku z dokonywaniem operacji oraz przyczyny odmowy przez akceptanta przyjęcia zapłaty przy użyciu elektronicznego instrumentu płatniczego. W tej sytuacji należałoby się odnieść do tej umowy.

Zobacz również: Co zrobić by nie stracić pieniędzy po kradzież karty płatniczej

Podstawa prawna:

ustawa z dnia 12 września 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych (Dz. U. nr 169, poz. 1385 z późn. zm.).

reklama

Aktualizacja: 26.02.2016

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

To bank, jako właściciel karty, określa warunki płatności przy użyciu elektronicznych instrumentów płatniczych.
To bank, jako właściciel karty, określa warunki płatności przy użyciu elektronicznych instrumentów płatniczych.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Fundusz Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci UNICEF

United Nations Children’s Fund

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »