| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Twój biznes według VISA > Czy sprzedawca może zniszczyć kartę płatniczą

Czy sprzedawca może zniszczyć kartę płatniczą

Kilka dni temu robiłam zakupy i płaciłam kartą płatniczą. Ekspedientka poinformowała mnie, że transakcja została odrzucona. Na moich oczach moja karta został przecięta nożyczkami. Złożyłam reklamacje, bo przecież to moja karta.

Umowa o kartę płatniczą jest to umowa, zgodnie z którą wydawca karty płatniczej zobowiązuje się wobec posiadacza karty płatniczej do rozliczania operacji dokonanych przy użyciu karty płatniczej, a posiadacz zobowiązuje się do zapłaty kwot operacji wraz z należnymi wydawcy kwotami opłat i prowizji lub do spłaty swoich zobowiązań na rachunek wskazany przez wydawcę. Umowę tę zawiera się na piśmie na czas określony.

Zobacz również: Kradzież lub zaginięcie karty płatniczej

Dopiero po zawarciu umowy następuje wydanie karty płatniczej. Aż do tego momentu wydawca odpowiada za szkodę wynikającą z użycia karty przez osobę nieuprawnioną. Obowiązkiem wydawcy jest poinformowanie posiadacza karty o warunkach, terminie oraz miejscu wydania karty płatniczej.

Kluczowe w tym przypadku jest zdefiniowanie dwóch pojęć: wydawcy i posiadacza karty płatniczej. Posiadaczem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub inny podmiot, który na podstawie umowy o elektroniczny instrument płatniczy dokonują w swoim imieniu i na swoją rzecz operacji określonych w umowie. Wydawcą natomiast jest bank, z którym zawieramy umowę i który jednocześnie jest właścicielem wydanej przez siebie karty płatniczej.

Błędne jest więc przekonanie, że właścicielem karty płatniczej konsumenta jest ona sam. Jeżeli więc prawo własności do karty płatniczej rości sobie bank, to on może zrobić z nią co zechce. Dlaczego więc, zniszczenia karty dokonał sprzedawca? To reguluje umowa między agentem rozliczeniowym (bankiem) a akceptantem. Jest nim przedsiębiorca, który przyjmuje zapłaty przy użyciu elektronicznych instrumentów płatniczych. Umowa między tymi dwoma stronami określa m.in. stosowane procedury, w tym procedury bezpieczeństwa, obowiązki akceptanta w związku z dokonywaniem operacji oraz przyczyny odmowy przez akceptanta przyjęcia zapłaty przy użyciu elektronicznego instrumentu płatniczego. W tej sytuacji należałoby się odnieść do tej umowy.

Zobacz również: Co zrobić by nie stracić pieniędzy po kradzież karty płatniczej

Podstawa prawna:

ustawa z dnia 12 września 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych (Dz. U. nr 169, poz. 1385 z późn. zm.).

reklama

Polecamy artykuły

Aktualizacja: 26.02.2016

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

To bank, jako właściciel karty, określa warunki płatności przy użyciu elektronicznych instrumentów płatniczych.
To bank, jako właściciel karty, określa warunki płatności przy użyciu elektronicznych instrumentów płatniczych.

Klasyfikacja Środków Trwałych 2016 ze stawkami amortyzacji i powiązaniem z KŚT 201079.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Controlling i Zarządzanie

Controlling i Zarządzanie to fachowy magazyn kierowany do profesjonalistów rachunkowości zarządczej, controllingu, analizy finansowej i sprawozdawczości zewnętrznej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »