| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Twój biznes według VISA > Zastrzeżenie karty płatniczej

Zastrzeżenie karty płatniczej

Zastrzeżenie karty płatniczej to procedura stosowana w wyjątkowych przypadkach, takich jak zgubienie, kradzież lub zniszczenie karty. Od stycznia 2014 dostępny jest jeden, wspólny numer służący zastrzeganiu kart płatniczych – 828 828 828.

Zastrzeżenie karty płatniczej to procedura stosowana w przypadku, gdy utracimy dostęp do karty lub umożliwimy go osobie nieuprawnionej. Przykład takiej sytuacji stanowi: zgubienie, kradzież, zniszczenie karty oraz uzyskanie kodu dostępu PIN/ CVV2/ CVC2 przez osobę nieuprawnioną. Rozumiane jest jako zgłoszenie karty do zablokowania. Należy go dokonać niezwłocznie po zauważeniu jednej ze wskazanych wyżej sytuacji. Mamy trzy możliwości dokonania zastrzeżenia: przy pomocy infolinii telefonicznej, poprzez stronę internetową banku lub osobiście w dowolnym oddziale naszego banku. Zastrzeżenie chroni przed użyciem karty przez osobę nieuprawnioną i utratą znajdujących się na rachunku bankowym oszczędności.

Zastrzeżenie karty płatniczej to zgłoszenie jej do zablokowania.

Dotychczasowe regulacje

Dotychczas każdy bank samodzielnie udostępniał wskazane procedury swoim klientom. Specjalna infolinia, zajmującą się obsługą kart płatniczych była dostępna tylko dla klientów tego konkretnego banku, coraz częściej 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. W przypadku zaistnienia przykrej sytuacji – zgubienia lub zniszczenia karty zmuszeni byliśmy do szukania numeru kontaktowego banku, z którego usług korzystamy. Niejednokrotnie mogło to nastręczać wielu trudności. Sytuacja komplikowała się jeszcze bardziej w przypadku osób korzystających z kilku kart w różnych bankach. Wówczas musiała ona znać kilka numerów telefonów.

Zadaj pytanie na: Forum

Nowe uregulowania

Od stycznia 2014 roku kartę płatniczą możemy zastrzec dzwoniąc pod jeden, wspólny numer - 828 828 828.  Jest on dostępny całodobowo zarówno w Polsce jak i poza granicami kraju. Do nowego systemu należy 20 banków dysponujących 80% rynku kart płatniczych w Polsce. Wprowadzenie jednolitego systemu zastrzegania kart płatniczych to inicjatywa Związku Banków Polskich (ZBP). Numer dostępny jest z obu typów telefonu (komórkowego oraz stacjonarnego). Dodatkowy kanał umożliwiający dostęp do procedury zastrzegania karty płatniczej stanowi strona internetowa www.zastrzegam.pl.

Przyjęcie zastrzeżenia wymaga weryfikacji danych osobowych zastrzegającego oraz danych dotyczących karty. Możemy więc zostać poproszeni o okazanie dowodu tożsamości oraz podanie ustalonego wcześniej hasła bezpieczeństwa.

Zobacz: Jak zastrzec dowód osobisty w banku?

Korzyści

Zastrzeżenie karty to procedura bardzo korzystna dla klienta banku. Skutkuje ona przejęciem przez bank pełnej odpowiedzialność za nieuprawnione transakcje dokonane kartą (od kwoty 150 euro). Ważne jest zatem by dokonać jej możliwie najszybciej. Klient banku ponosi ryzyko i odpowiedzialność tylko za transakcje dokonane przez osobę nieuprawnioną od momentu zgubienia czy kradzieży do chwili zastrzeżenia, do kwoty 150 euro. Bank nie bierze na siebie jednak odpowiedzialności za transakcje potwierdzone kodem PIN.  To na właścicielu karty ciąży bowiem obowiązek nieujawniania tego numeru żadnym osobom.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Portal Procesowy

Wydawcą portalu jest kancelaria Wardyński i Wspólnicy.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »