| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Twój biznes według VISA > Zastrzeżenie karty płatniczej

Zastrzeżenie karty płatniczej

Zastrzeżenie karty płatniczej to procedura stosowana w wyjątkowych przypadkach, takich jak zgubienie, kradzież lub zniszczenie karty. Od stycznia 2014 dostępny jest jeden, wspólny numer służący zastrzeganiu kart płatniczych – 828 828 828.

Niedopuszczalne jest umieszczanie samoprzylepnej kartki z kodem PIN bezpośrednio na karcie płatniczej.

Jeśli po jakimś czasie odnajdziemy kartę płatniczą uważaną za zagubioną, nie będziemy już mieli możliwości skorzystania z niej. Nie ma opcji odblokowania zastrzeżonej karty. W tej sytuacji należy złożyć wniosek o wydanie nowej karty. Zgłoszenia takiego można dokonać najczęściej zarówno drogą telefoniczną, internetową jak i osobiście. Starą – nieaktywną - kartę należy zniszczyć bądź zostawić w placówce banku.

Opłaty

Zastrzeżenie karty płatniczej powinno być dokonane bezpłatnie. Opłata za taką usługę widnieje na liście umownych klauzul niedozwolonych prowadzonej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKIK). Klauzula o treści: „W przypadku unieważnienia, zagubienia lub kradzieży karty posiadacz karty zobowiązany jest zapłacić bankowi kwoty należne w związku z jej zastrzeżeniem określone w cenniku usług" została uznana za niezgodną z prawem w wyroku Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (SOKIK) z dnia 5 czerwca 2003 roku (sygn. akt XVII Amc 39/02).

Podstawowe zasady użytkowania karty płatniczej

Dla własnego bezpieczeństwa warto pamiętać o podstawowych zasadach użytkowania karty płatniczej.

Po pierwsze nie powinniśmy nosić jej w portfelu, razem z pieniędzmi i innymi dokumentami. W przypadku kradzieży tracimy je wszystkie jednocześnie, a złodziej uzyskuje nieograniczony dostęp do wszystkich naszych danych. Dokonując płatności kartą nie powinniśmy podawać jej sprzedawcy a już na pewno tracić z pola widzenia. Powinniśmy mieć zapewnioną możliwość samodzielnego wprowadzenia karty do odpowiedniego urządzenia (terminala płatniczego). Ważny jest także sposób wprowadzania kodu PIN. Warto upewnić się, czy żadna postronna osoba nie ma do niego dostępu. Wypłat gotówki z bankomatu lub w oddziale banku powinniśmy dokonywać tylko osobiście. Warto także porównać kwoty widniejące na potwierdzeniu dokonania transakcji z tymi zawartymi w historii rachunku. Dokumenty otrzymane z banku w tradycyjnej formie, zawierające np. numer PIN lub numer karty należy przed wyrzuceniem zniszczyć, w sposób uniemożliwiający odczytanie danych.

Polecamy serwis: Prawa konsumenta

Dodatkowym zabezpieczeniem może być ustalenie dziennego limitu dokonywanych transakcji. Oznacza to, że w jednym dniu nie moglibyśmy dokonać transakcji, których łączna kwota przekroczyłaby np. 600 zł. W przypadku kradzieży karty mamy gwarancję, że złodziej „nie wyczyści” naszego konta. Będzie mógł wypłacić jednego dnia tylko tyle, na ile opiewa ustalony, dzienny limit.

Podstawa prawna:

  • ustawa z 29 sierpnia 1997 roku - Prawo bankowe,
  • wyroku Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (SOKIK) z dnia 5 czerwca 2003 roku (sygn. akt XVII Amc 39/02).
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy

Kancelaria prawnicza

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »