| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Leasing > Samochód w leasingu > Zakończenie umowy leasingu i najmu – skutki dla rozliczeń VAT

Zakończenie umowy leasingu i najmu – skutki dla rozliczeń VAT

Zakończenie umowy leasingu lub umowy najmu powoduje powstanie różnego rodzaju tytułów do rozliczeń między stronami. Rozliczenia te wywołują liczne wątpliwości skutkujące rozliczeniem zarówno podatku należnego, jak i naliczonego. Wątpliwości te sprowadzają się m.in. do ustalenia, czy czynność wynikająca z zakończenia umowy podlega opodatkowaniu oraz czy skutkuje koniecznością korekty podatku naliczonego.

1. Zakończenie umowy leasingu – skutki u leasingodawcy i leasingobiorcy

Skutki zakończenia umowy leasingu dla rozliczeń zależą od rodzaju umowy i trybu jej zakończenia. Z innymi problemami styka się leasingobiorca, a z innymi leasingodawca.

1.1. Rozliczenie wykupu samochodu osobowego po zakończeniu umowy leasingu operacyjnego

W trakcie trwania umowy leasingu operacyjnego leasingobiorca nabywa jedynie prawo do korzystania z samochodu osobowego będącego przedmiotem leasingu. Z tego tytułu otrzymuje faktury od leasingodawcy. Po zakończeniu podstawowego okresu trwania umowy podatnik może skorzystać z prawa do nabycia auta. Faktura dokumentująca wykup pojazdu stwierdza dostawę samochodu osobowego. W rozliczeniu podatkowym wykup auta z leasingu jest tym samym co zwykła transakcja nabycia samochodu.

Zasadniczo podatnik, który wykupił z leasingu operacyjnego samochód o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, ma prawo do odliczenia VAT w wysokości 50% kwoty podatku naliczonego, która wynika z otrzymanej faktury (art. 86a ust. 1 w zw. z ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT). Jeżeli natomiast w okresie między wykupem auta a jego sprzedażą podatnik wykorzystuje samochód wyłącznie na potrzeby działalności gospodarczej w sposób wykluczający użycie auta do innych celów (np. prywatnych), co potwierdza m.in. ewidencja przebiegu pojazdu prowadzona dla celów VAT, wówczas ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wykupionego auta, co wynika z art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a) i ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT. Jeśli podatnik odliczał 100% VAT od rat leasingowych, ponieważ zarejestrował umowę leasingu, to z tego prawa nie skorzysta przy wykupie samochodu, gdy samochód nie będzie wykorzystywany wyłącznie do działalności.

Gdy w związku z użytkowaniem samochodu leasingowanego wyłącznie do działalności został złożony formularz VAT-26, powstaje pytanie, czy po wykupie samochodu trzeba złożyć aktualizację tego formularza, nawet gdy nie zmieni się przeznaczenie samochodu (nadal będzie wykorzystywany wyłącznie do działalności). Analiza przepisów i formularza VAT-26 prowadzi do wniosku, że nie istnieje obowiązek składania aktualizacji VAT-26 w przypadku zakończenia najmu czy leasingu samochodu. Organy podatkowe mają jednak odmienne zdanie na ten temat. Wynika to z tego, że, po pierwsze, zmienia się data nabycia, którą wskazujemy w formularzu. Po drugie, często zmienia się również numer rejestracyjny wykupionego samochodu. W takiej sytuacji zdaniem organów podatkowych należy złożyć aktualizację poprzedniego VAT-26. Potwierdza to również KIP.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Iuridico

Doradztwo Prawne & Tłumaczenia

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »