| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Leasing > Samochód w leasingu > Zakup auta na firmę – leasing czy kredyt samochodowy?

Zakup auta na firmę – leasing czy kredyt samochodowy?

Dowiedz się w jaki sposób zaoszczędzić kupując auto na firmę. Jaka forma finansowania jest lepsza - kredyt czy leasing?

Kredyt i leasing to także opłaty

Wpis w koszt uzyskania przychodu to nie jedyne parametry, które powinniśmy porównać. Ważne są dla nas także opłaty i koszty. Pierwszym z nich będzie oprocentowanie. Zakładając, że pożyczamy od banku w formie kredytu kapitał na okres 48 miesięcy musimy liczyć się z oprocentowaniem na poziomie 25 % - 30 % za cały okres. Tu leasing znów wypada lepiej. Dokonując wnikliwej analizy rynku jesteśmy w stanie znaleźć leasingodawcę, który sfinansuje zakup naszego samochodu przy oprocentowaniu w graniach 16 % - 25 % za cały okres.

Uproszczone formalności w leasingu

Oprócz aspektu finansowego powinniśmy na wspomniane produkty spojrzeć pod kątem praktycznym. Leasing nie wymaga żadnego zabezpieczenia. Firma leasingowa sprawdzi oczywiście nasze przychody, czasem w oparciu o oświadczenie na wniosku, w niektórych przypadkach może poprosić o PIT. Nadal jednak będzie to przyjazna i prosta procedura, która pozwoli na szybkie załatwienie formalności. Dodatkowo to firma leasingowa zajmie się zakupem i rejestracją pojazdu. Kredyt będzie wymagał od nas poświęcenia większej ilości czasu. Musimy przygotować się na wizytę w banku, u dilera, w urzędzie komunikacyjnym i ponownie w banku. Bank sprawdzi także dokładnie naszą zdolność kredytową.

Polecamy: Jakie dokumenty potrzebne są do zawarcia umowy leasingowej

A może gotówka?

Pozostała nam do omówienia jeszcze jedna forma finansowania – gotówka. Nie wchodząc w szczegóły wydaje nam się, że to właśnie finansowanie gotówkowe jest najbardziej korzystnym i najtańszym rozwiązaniem. Niestety, nie do końca jest to prawdą. Musimy pamiętać o kilku elementach. Jednym z nich jest koszt alternatywny, czyli koszt utraconych korzyści. Pieniądze wykorzystane na zakup samochodu moglibyśmy w końcu przeznaczyć na coś, co da nam jakiś zysk. Tu możliwości jest wiele. Można zainwestować w instrumenty finansowy np. w postaci akcji, jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych. Nic nie stoi także na przeszkodzie, aby zainwestować pieniądze w rozwój naszej firmy.

Takie rozwiązanie w perspektywie długofalowej jest nam w stanie przynieść wymierne korzyści. Pamiętajmy jednak, ze planując inwestycje musimy wybrać taką, której zakładany zwrot będzie przewyższał koszt pozyskania kapitału z rynku.

Co wybrać?

Porównując produkty pod kątem opłat, możemy jednoznacznie stwierdzić, że korzystniej wypada leasing. Jest tańszy i daje większe korzyści podatkowe. Pamiętajmy jednak, że w przypadku leasingu nie będziemy właścicielem pojazdu. Uzyskamy jedynie prawo do jego użytkowania i ewentualnego wykupu po zakończeniu okresu. W przypadku leasingu musimy także posiadać kapitał na wkład własny, minimalnie 5 % wartości pojazdu, ale w niektórych przypadkach firma leasingowa może poprosić o więcej. Kredyt jest droższy, ale możemy go uzyskać bez wkładu własnego.  Którykolwiek produkt klient by jednak nie wybrał musi pamiętać o jednym – ważne jest kompleksowe i rzetelne porównanie ofert, dokładna analiza ogólnych warunków umowy oraz tabeli opłat i limitów.

Odliczenie podatku VAT od zakupu samochodu z kratką w 2014 roku

Wojciech Zieliński

autor jest Kierownikiem Centrum Planowania Finansowego firmy Phinance i ekspertem stowarzyszenia FECIF Polska

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Kotzian

Absolwentka Filologii polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim i Zarządzania mediami w Wyższej Szkole Biznesu – National Louis University. Tematyką HR i komunikacji zajmuje się od 2000 r., a od 2008 r. współpracuje z klientami w obszarze employer brandingu. Kieruje projektami badań wizerunku, w tym identyfikacji EVP, tworzy i realizuje strategie wizerunkowe dla dużych firm polskich i międzynarodowych. Wspiera procesy komunikacji w trakcie zmian organizacyjnych. W ramach Bernard Hodes Global Network współpracuje z ekspertami employer brandingu na całym świecie. Interesuje się różnymi obliczami różnorodności i prowadzi badania na temat wpływu diversity na wizerunek pracodawcy. Jest doświadczonym prelegentem, autorką wielu publikacji z dziedziny employer brandingu, komunikacji, HR i rynku pracy.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »