| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Leasing > Samochód w leasingu > W jakim kierunku podąża rynek leasingowy

W jakim kierunku podąża rynek leasingowy

Rynek leasingowy dynamicznie się przekształca. W ostatnim półroczu zaszły zmiany, które zapowiadają spore roszady w branży.

Pierwsze półrocze 2010 roku było dla wynajmu aut firmowych okresem zmian związanych z kryzysem, przegrupowaniem na rynku oraz porządkowaniem własnych finansów. Konsekwencją tego był spadek liczby klientów - nastąpiło przemieszczenie z zarządzania do full service leasingu.

Jak wynika z najnowszego raportu wrocławskiego Instytutu Keralla Reasearch, jednocześnie nadszedł czas zmian dużych flot krajowych na rynku i mnożenia zakupu aut od firm MŚP. Wszystko jednak z zachowaniem zdrowego rozsądku i oszczędnie. Rynek leasingowy słabnie, a wobec klientów firmowych zachowuje się coraz większą ostrożność. Obserwowane zmiany, to przesuwanie pola zainteresowań z ilości na jakość. Póki co mamy trzy miesiące żniw, zanim „kratki” na długie miesiące znowu wyhamują firmową sprzedaż aut.

Liczba samochodów firmowych używanych w wynajmie, zanotowała symboliczny wzrost 0,5% wobec analogicznego okresu roku poprzedniego. Drugi kwartał zamknięto wynikiem ponad 131 tys. firmowych pojazdów w outsourcingu. Branża CFM dopiero po sześciu miesiącach odbudowała starty z końcówki roku poprzedniego.

Polecamy: Czy można połączyć leasing i outsourcing

Przedłużanie kontraktów i pozyskiwanie nowych klientów nie było w ostatnim okresie takie proste. Stracił leasing, a sprzedaż samochodów firmom w pierwszym półroczu nie należała do największych. W sumie dla badanych 41 spółek oferujących full service leasing – 14 uzyskało wzrost liczby aut i klientów; 16 firm utrzymało status quo, 6 spółek zanotowało spadki w obu kategoriach. Trzy firmy straciły klientów, ale zyskały na rozmiarach flot. Dwie odwrotnie – pozyskało nowych klientów, ale nie utrzymały flot na poprzednim pułapie.

Ogółem od zarządzania flotą odeszło w badanym okresie ok. 500 przedsiębiorstw. W rezultacie na koniec czerwca. Liczba klientów zmniejszyła się do 13,4 tys, co daje zmianę -3,7 proc. r/r (licząc 2q do 2q).

Do leasingu niewielką liczbą usług dodatkowych nakłoniono jednak kolejne firmy, co spowodowało wzrost liczby aut w tym wariancie do 13,1 tys. Warto dodać, że pół roku temu w takim niepełnoobsługowym leasingu jeździło 12,7 tys. aut.

Polecamy: Jakie korzyści dają karty paliwowe

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Smart MBC

ekspert z zakresu HR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »