| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Leasing > Samochód w leasingu > W jakim kierunku podąża rynek leasingowy

W jakim kierunku podąża rynek leasingowy

Rynek leasingowy dynamicznie się przekształca. W ostatnim półroczu zaszły zmiany, które zapowiadają spore roszady w branży.

Pierwsze półrocze 2010 roku było dla wynajmu aut firmowych okresem zmian związanych z kryzysem, przegrupowaniem na rynku oraz porządkowaniem własnych finansów. Konsekwencją tego był spadek liczby klientów - nastąpiło przemieszczenie z zarządzania do full service leasingu.

Jak wynika z najnowszego raportu wrocławskiego Instytutu Keralla Reasearch, jednocześnie nadszedł czas zmian dużych flot krajowych na rynku i mnożenia zakupu aut od firm MŚP. Wszystko jednak z zachowaniem zdrowego rozsądku i oszczędnie. Rynek leasingowy słabnie, a wobec klientów firmowych zachowuje się coraz większą ostrożność. Obserwowane zmiany, to przesuwanie pola zainteresowań z ilości na jakość. Póki co mamy trzy miesiące żniw, zanim „kratki” na długie miesiące znowu wyhamują firmową sprzedaż aut.

Liczba samochodów firmowych używanych w wynajmie, zanotowała symboliczny wzrost 0,5% wobec analogicznego okresu roku poprzedniego. Drugi kwartał zamknięto wynikiem ponad 131 tys. firmowych pojazdów w outsourcingu. Branża CFM dopiero po sześciu miesiącach odbudowała starty z końcówki roku poprzedniego.

Polecamy: Czy można połączyć leasing i outsourcing

Przedłużanie kontraktów i pozyskiwanie nowych klientów nie było w ostatnim okresie takie proste. Stracił leasing, a sprzedaż samochodów firmom w pierwszym półroczu nie należała do największych. W sumie dla badanych 41 spółek oferujących full service leasing – 14 uzyskało wzrost liczby aut i klientów; 16 firm utrzymało status quo, 6 spółek zanotowało spadki w obu kategoriach. Trzy firmy straciły klientów, ale zyskały na rozmiarach flot. Dwie odwrotnie – pozyskało nowych klientów, ale nie utrzymały flot na poprzednim pułapie.

Ogółem od zarządzania flotą odeszło w badanym okresie ok. 500 przedsiębiorstw. W rezultacie na koniec czerwca. Liczba klientów zmniejszyła się do 13,4 tys, co daje zmianę -3,7 proc. r/r (licząc 2q do 2q).

Do leasingu niewielką liczbą usług dodatkowych nakłoniono jednak kolejne firmy, co spowodowało wzrost liczby aut w tym wariancie do 13,1 tys. Warto dodać, że pół roku temu w takim niepełnoobsługowym leasingu jeździło 12,7 tys. aut.

Polecamy: Jakie korzyści dają karty paliwowe

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Adwokacka Adwokat dr Sebastian Koczur

ekspert z zakresu prawa pracy, ubezpieczeń społecznych i prawa gospodarczego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »