| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Leasing > Samochód w leasingu > Ożywienie na rynku leasingu samochodów

Ożywienie na rynku leasingu samochodów

Do firm wynajmu wpływa wiele nowych zapytań ofertowych, a potencjalni klienci częściej niż w ubiegłym roku ogłaszają przetargi. Instytucje finansowe przychylniej patrzą na klientów, którzy szukają środki na pokrycie kosztów leasingu.

Przez ostatnich pięć lat rozwój rynku wynajmu był bardzo dynamiczny i wynosił średnio ponad 20% r/r. Kryzys zahamował tendencje wzrostowe, jednak branża flotowa skutecznie broni się przed spadkami: rok 2009 zakończył się na lekkim plusie, podobnie jak pierwszy kwartał bieżącego roku.

Warto zwrócić uwagę, że w portfelach firm wynajmu długoterminowego są przede wszystkim korporacje i średnie przedsiębiorstwa, które zazwyczaj mniej odczuwają kryzys. Jest to jeden z głównych powodów odporności naszego sektora na ekonomiczne zawirowania.

Od początku 2010 roku obserwujemy ożywienie na rynku. Do firm wynajmu wpływa wiele nowych zapytań ofertowych, a potencjalni klienci częściej niż w ubiegłym roku ogłaszają przetargi. Jednocześnie przedsiębiorcy chętniej i w krótszym czasie podejmują decyzje o zakupie nowej lub wymianie aktualnie użytkowanej floty. Dotyczy to również samochodów klasy premium.

Polecamy: Jakie są zalety i wady leasingu auta elektrycznego

Banki i instytucje oferujące środki na firmowe inwestycje, po okresie zaostrzenia warunków przyznawania finansowania stwierdziły, że samo gromadzenie niepracującego pieniądza generuje straty. Obecnie przychylniej patrzą więc na potencjalnych klientów, zarówno indywidualnych, jak i przedsiębiorców.

Stabilizacja gospodarki

Kolejną kwestią jest lekka, ale odczuwalna stabilizacja sytuacji na rynku i oswojenie przedsiębiorców z recesyjnymi realiami. Moim zdaniem, do kolejnych wyzwań gospodarczych – o ile nastąpią – jesteśmy obecnie lepiej przygotowani. Okres pomyślnej koniunktury z lat 2004-2008 został przerwany przez „zimny prysznic kryzysu”, nasze decyzje biznesowe będą więc przez następne lata jeszcze bardziej racjonalne: każdą złotówkę obejrzymy uważniej niż dotychczas, a hasło „optymalizacji kosztów” będzie odmieniane przez wszystkie przypadki.

Klienci przedłużają kontrakty

Jednym z najczęściej spotykanych działań klientów firm flotowych było w ostatnim roku przedłużanie istniejących kontraktów, zwykle o 6 lub 12 miesięcy. Taki czasowy „bufor bezpieczeństwa” pozwalał przedsiębiorstwom skupić się na rozwiązywaniu bieżących problemów biznesowych i odsunąć decyzję o wymianie floty. Decyzję – dodam – kluczową, ponieważ samochody są dla większości klientów firm wynajmu podstawowym i opłacalnym narzędziem pracy, które zarabia na siebie od pierwszego dnia użytkowania.

Polecamy: Spłata rat leasingowych w walucie obcej

W najbliższych latach spodziewam się wzrostu zainteresowania full service leasingiem ze strony małych i średnich przedsiębiorstw, które niekiedy nie dostrzegają jeszcze zalet FSL. Granicę nasycenia firm wynajmem długoterminowym oceniam na 500-600 tysięcy pojazdów. Potencjał polskiego rynku jest więc ogromny. Dla naszej branży oznacza to niezwykłe wyzwanie, ale i lata pomyślnego rozwoju.

Leszek Pomorski, prezes Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, prezes ING Car Lease

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Adwokacka Adwokat dr Sebastian Koczur

ekspert z zakresu prawa pracy, ubezpieczeń społecznych i prawa gospodarczego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »