| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Leasing > Informacje podstawowe > Leasing - alternatywa dla zakupu gotówkowego

Leasing - alternatywa dla zakupu gotówkowego

Leasing to w praktyce najlepszy sposób na pozyskanie środka trwałego bez poniesienia jednorazowo nakładów finansowych. Jest to niezawodny element finansowy przy problemach z przepływami gotówkowymi.

Przy rozpoczęciu nowej działalności gospodarczej lub przy jej rozszerzaniu warto wnikliwe przeanalizować sytuację finansową i zastanowić się nad zdolnością kredytową. W odróżnieniu od zakupu środka trwałego w kredycie właścicielem przedmiotu leasingu pozostaje firma leasingowa. Słowo leasing wywodzi się z angielskiego czasownika to lease, tłumacząc go oznacza wynająć lub wydzierżawić.

W trakcie prowadzenia działalności często zadajemy sobie pytanie czy wstrzymać wydatki na nowy sprzęt i wyposażenie czy uwolnić swoje rezerwy finansowe na te wydatki, czy zachować je na wynagrodzenia i bieżące rachunki np. media, czynsz, materiały biurowe. Wtedy jako alternatywę dla wydatków gotówkowych warto rozważyć możliwość leasingu. Teoretycznie przedmiot wzięty w leasing będzie droższy niż zakupiony za gotówkę, ale unikniemy jednorazowego wydatku przez co zachowamy rezerwę gotówkową. Rozłożymy obciążenie na okres od 1 do 3 lat oraz podwyższymy koszty uzyskania przychodu.

Polski Kodeks cywilny (art. 709) określa umowę leasingową w następujący sposób:” Przez umowę leasingu finansujący zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, nabyć rzecz od oznaczonego zbywcy na warunkach określonych w tej umowie i oddać tę rzecz korzystającemu do używania albo używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony, a korzystający zobowiązuje się zapłacić finansującemu, w uzgodnionych ratach, wynagrodzenie pieniężne, równe co najmniej cenie lub wynagrodzeniu z tytułu nabycia rzeczy przez finansującego”

Produkty leasingowe:

  • Leasing finansowy

Polega na automatycznym przeniesieniu własności środka trwałego na leasingobiorcę po spłacie wszystkich rat leasingowych. Rata leasingowa podzielona jest na część kapitałową i odsetkową. Część odsetkowa jest kosztem uzyskania przychodu u leasingobiorcy a rata kapitałowa obniża zysk po opodatkowaniu (jak kapitał przy operacji kredytowej).

Podatek VAT jest naliczany jednorazowo od pełnej wartości przedmiotu leasingu. Koszy amortyzacji, remontów i konserwacji przedmiotu leasingu ponosi leasingobiorca. Odstąpienie od tego typu umowy łączy się z zapłatą odszkodowania dla leasingodawcy.

  • Leasing operacyjny

Polega na czasowym przekazaniu leasingobiorcy w użytkowanie środka trwałego. Raty i odsetki są w całości zaksięgowane do kosztów uzyskania przychodów. VAT naliczany jest od każdej raty leasingowej. Koszty amortyzacji, remontów i konserwacji ponosi leasingodawca. Wykup przedmiotu leasingu następuje za wartość niższą od wartości rynkowej. Istnieje możliwość odstąpienia od umowy przed okresem jej wygaśnięcia.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Bibby Financial Services Sp. z o.o.

Ekspresowe finansowanie należności

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »