| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Leasing > Informacje podstawowe > Leasing dla nowych firm – poradnik

Leasing dla nowych firm – poradnik

Leasing dla nowych firm jest skutecznym sposobem finansowania pozwalającym na odroczenie lub uniknięcie jednorazowej płatności. Dowiedz się na czym polega leasing dla nowych firm.

Leasing czy kredyt na samochód?

Pomimo tego, że przedsiębiorcy nie mają możliwości, aby zaliczyć wydatek na zakup auta firmowego jako jednorazowy koszt podatkowy, najczęściej decydują się na ten krok pod koniec roku. Wiedzą bowiem wówczas z jakim dochodem kończą okres rozliczeniowy. Dodatkowo dochodzi czas wysokich obrotów dla wielu firm, a w związku z tym potrzeba zakupów w celu odliczenia VAT-u.

Jaką formę zakupu samochodu wybrać? Kredyt czy leasing?

Tax Care przygotował analizę przypadku zakupu auta w kredycie i leasingu. Wartość auta 60 tys. zł i 170 tys. zł przy następujących założeniach:

  • pięcioletnia spłata,
  • 5% - wysokość prowizji,
  • wkład własny wynosi 10% (auto tańsze) i 20% (auto droższe);
  • forma opodatkowania - podatek liniowy;
  • auto to środkiem trwałym przez 5 lat.

Polecamy: Leasing czy kredyt na samochód

Dokumenty wymagane do zawarcia umowy leasingowej

Jednym z kluczowych atutów leasingu – szczególnie w porównaniu z kredytem bankowym – jest ograniczenie formalności do jedynie niezbędnych. W praktyce oznacza to minimalną wymaganą liczbę dokumentów potrzebną do rozpatrzenia wniosku i podpisania umowy. Procedura uproszczona nazywana również lombardową, która stanowi największy atut dla firmy jest stosowany w większości wypadków. Jedynymi obwarowaniami do zastosowania tej procedury jest minimalna wysokość opłaty wstępnej (zwykle jest to 10%) i wartość netto leasingowanego pojazdu/pojazdów nie przekraczająca określonej kwoty (każda firma leasingowa jej wysokość określa indywidualnie we własnych procedurach).Aby wyleasingować samochód w procedurze uproszczonej potrzebne będą następujące dokumenty:

Polecamy: Jakie dokumenty potrzebne są do zawarcia umowy leasingowej

Niezapłacona rata – jakie skutki?

Sprawy związane z zaległościami uregulowane są zawsze w ogólnych warunkach umowy leasingu (OWUL). Za opóźnienia naliczane są odsetki karne, których wysokość nie może przekroczyć czterokrotności stopy kredytu lombardowego. Firma leasingowa wysyła również monit/wezwanie do zapłaty, za które pobiera opłatę wymienioną w Tabeli Opłat i Prowizji.W wezwaniu do zapłaty leasingodawca wyznaczy dodatkowy termin na spłatę zaległej raty leasingowej (nie krótszy niż 7 dni). W przypadku braku wpłaty zaległości w dodatkowym terminie, leasingodawca będzie miał prawo wypowiedzieć umowę leasingu.

Polecamy: Niezapłacona rata leasingowa i co dalej

Wartość rezydualna i wykup auta

Zakończenie umowy leasingu powoduje, że jej przedmiot wyceniany jest w oparciu o wartość rezydualną. Czym ona jest?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Jan Furtas

konsultant podatkowy w Instytucie Studiów Podatkowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »